Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen

2 Først en nyhet Resultater fra omnibus som kom i går ettermiddag: ”I hvilken grad har tilgangen til nye, digitale medier endret dine medievaner i forhold til bruken av norske papiraviser?” ”Jeg leser nesten ikke norske papiraviser lenger”. ”Jeg leser fortsatt papiraviser, men i klart mindre grad enn for fem år siden”. ”Jeg leser like mange eller flere norske aviser enn for fem år siden”. 26 % 45 % 29 % ”Hvilke medier bruker du mest tid på?” Kun et valg. Papiraviser Internettaviser Andre nettsteder Radio TV 39 % 29 % 16 % 10 % 6 %

3 Ny teknologi - mer demokrati ”Ny teknolog har bidratt til å demokratisere ytringsfriheten”

4 Publikum på fremmarsj ” Publikums eget innhold – tekst, bilder video osv – vil spille en stadig viktigere rolle i nyhetsformidling og debatt”

5 Men der stopper enigheten? ”Over tid vil nettdebattene bli mer ’kultiverte’”. ”…rykter, mobbing og personangrep er prisen vi må betale” 62,8 % ”Digitale medier har gjort norsk journalistikk mer overfladisk”.

6 Norske redaktører har ”åpent mål” Mest besøkte nettsteder i Storbritannia og Norge ifølge analysebyrået Alexa

7 Kampen om klikkene

8 VGNett finn.no dagbladet.no Nettavisen Schibsted ”eier” starten av halen

9 Demokratiseringsbumerang 91 % ” Vi vil i de neste årene oppleve nye saker der ytringer møtes med vold eller trusler om vold fra religiøse grupper. ” 70 % 44,5 % 51,4 % ”… manglende forhåndskontroll undergraver respekten for redaktørinstituttet” ”… nettdebatter er regulert godt nok i Vær varsom-plakaten” ”… det er behov for sterkere regulering av ytringer på internett.” 79,9 % ”De neste ti årene vil vi få et sterkere skille mellom mediene ”eliten” bruker, og mediene det store flertallet forholder seg til”.

10 ”I 2015, hvilke medier vil beslutningstakere foretrekke å bruke for å nå fram med sitt budskap?” Rangering andel på ”førsteplass”: 1: Tradisjonell kringkasting:42,7 % 2: Nettmedier:30,2 % 3: Dagsaviser:21 %

11 Verneverdig nok? ”Ytringsfriheten har et godt nok vern i norsk lovgivning i dag.”

12 Trenger vi et medieombud? 94,7 % ” Mediene må selv bli flinkere til å være åpne om sine arbeidsprosesser og interne diskusjoner.” ”Journalists do not live by words alone, although sometimes they have to eat them.”


Laste ned ppt "Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google