Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Project Ormen Lange Molde den, 11.januar 2005.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Project Ormen Lange Molde den, 11.januar 2005."— Utskrift av presentasjonen:

1 Project Ormen Lange Molde den, 11.januar 2005

2 Agenda Grieg Logistics Ormen Lange Utfordringer og muligheter

3 Siden har utviklingen gått gjennom 4 generasjoner
Joachim Grieg startet virksomheten i 1884 som den yngste lisensierte skipsmekler i Bergen. Siden har utviklingen gått gjennom 4 generasjoner

4 Grieg-Gaarden i Bergen ble innviet som hovedkontor for Gruppen i 1991.
C.Sundtsgt 17/19

5 Grieg-gruppens virksomhetsområder
Grieg Maturitas Grieg Holdings Eierskap Grieg LTD Investering og eierskap Grieg Group Resources Konserntjenester Rederigruppen Serviceselskapene Havbruk Grieg Shipping Rederi Grieg International Billabong Teknisk drift STAR Kommersiell drift Joachim Grieg Skipsmegling Aon Grieg Forsikringsmegling Investerings-rådgivning Grieg Logistics Logistikk og klarering Grieg Seafood Oppdrett og sjømat Minoriteter Grieg Foundation Allmenn-nyttig fond

6 Grieg Logistics- Virksomhetsområder
Olje og gass Klarering av skip til-/fra norske havner Maritim virksomhet

7

8 STRATEGI : I nært samarbeid med kunden skal GL identifisere og etablere optimale logistikk løsninger med tilhørende informasjonssystemer. Det er ved gjennomføring av vår strategi, at Grieg Logistics kan gå inn i dette samarbeidet, hvor en god forståelse av våre kunders verdikjede og behov danner grunnlag for de individuelle tilpasningene vi foreslår for deling av ansvar og arbeidsrutiner knyttet til logistikken.

9 KRITISKE SUKSESSFAKTORER ( Strategisk kjerne)
Uavhengighet. Spisskompetanse innenfor alle relevante fagområder En kundefokusert serviceorganisasjon, alltid tilgjengelig, kreativ og fleksibel Riktige leverandører og samarbeidspartnere. Gode og framtidsrettede IT- løsninger Kostnadseffektivitet Nærhet til kunden Etter de erfaringene Grieg Logistics gjorde som logistikkpartner for Lillehammer Olympiske Komite, gjorde Coopers & Lybrand i 1998 en analyse for oss, hvor 30 av våre viktigste kunder ble intervjuet. Resultatene av analysen sammen med våre egne vurderinger førte til vår nåværende strategi. De følgende kritiske suksess faktorer, skal sikre at vi klarer å realisere strategien. Faktorene er ikke satt i prioritert rekkefølge

10 Regioner/lokasjoner

11 Organisasjon

12 Eagle Global Logistics, vår internasjonale partner
Asia 35 avdelinger UK / Europa Nord Amerika 85 avdelinger Midt- Østen 120 avdelinger 20 avdelinger Afrika 37 avdelinger Vår internasjonale hovedsamarbeidspartner er det Houston-baserte Eagle Global Logistics (EGL). GL inngikk i 1991 en samarbeidsavtale med Circle Freight International. I 2001 fusjonerte EGL med Circle Freight International, og Eagle Group består i dag av 350 service sentre i 100 land og med mer enn ansatte. EGL tilbyr sine kunder et komplett program innen logistikk. Denne avtalen pålegger ikke GL ekslusivt å benytte EGL. Vi står fritt til å benytte den best egnede samarbeidspartner for hvilken som helst type transport til hvilket som helst sted i verden. Latin Amerika Austral- Asia 6 kontinenter 100 land Over 350 avdelinger 37 avdelinger 17 avdelinger

13 Offshore prosjekter

14 Offshoreprosjekter CLIENT/FIELD DURATION Aker Stord 1995 - 1997
Njord Floater Production Platform ABB 1996 - 1998 Balder Sub - Sea Project Norsk Hydro 1997 - 2004 Troll C Sub Sea Project Aker Maritime / Norsk 1997 - 2000 Hydro Oseberg Gass Topside Oseberg Sør Topside ABB OT 1998 - 1999 Troll Pilot Project ABB Offshore Services 1999 - 2001 Tordis Extension II Norsk Hydro 1999 2001 Snorre B Sub Sea Field Development Project Heerema Tønsberg 2000 - 2002 Ringhorne Platform

15 Olje og gass Aksen Stavanger – Kristiansund Hydro Olje og Energi
Ormen-Lange Odfjell Drilling Management Frank Mohn ITM (IOS Tubular Mangement) Kiswire

16 Grieg Logistics KS Ormen Lange Freigth Forwarding Team

17 Ormen Lange Logistikkpartner Norsk Hydro Aker Kværner/Aker Stord
MIC (main Installatin Contract – prosessanlegget) EPC 1 I samarbeid med AK/AS planlegge, implementere, gjennomføre, kontrollere og evaluere inntransporten til Aukra/prefab site

18 Hva gjør vi i praksis Planlegger og gjennomfører transport av varer
Nært samarbeid med Prosjektledelse Nært samarbeid med produsent Bedriftsbesøk Innhenter pristilbud Uavhengig leverandør Beste pris gjelder Evaluerer og anbefaler Anbefaler ikke nødvendigvis billigste Viktigst er kombinasjon mellom pris, evne og tillit

19 Hva gjør vi praksis Distribusjon av MMT (material movment ticket)
Til avsender/produsent Til mottaker/byggested Andre spesifikke personer tilknyttet den enkelte MMT Rapporterer ETC/ETD/ATD ETA/ATA Variasjoner / avvik Arkiverer All relevant dokumentasjon tilhørende en MMT Sertifikater Pakklister Forsendelses dokumenter etc

20 Mobiliseringsfasen Mobiliseringsfasen
Aktivitetene knyttet til mobiliseringsfasen vil variere avhengig av kundens behov og ønsker. Vesentlige aktiviteter i denne fasen er harmonisering av partenes kvalitets og HMS systemer, handlingsplan for det videre arbeidet samt evaluering av eksisterende systemers tilstrekkelighet. Grieg LOS

21 Driftsfase Driftsfase
Umiddelbart påfølgende en godkjenning eller eventuelt midlertidig godkjenning av prosedyrer, arbeidsrutiner og funksjonsbeskrivelser vil en gå over i en driftsfase. Grieg LOS

22 Transport under planlegging
PE rør/ kummer Stahelle – Aukra 8300 m ( ca 3400 m3) GRE Rør/fittings Holland – Aukra 3370 m Stål Profiler Norge – Polen ca 3100 tonn Stålplater Finland – Polen ca 800 tonn Pipe/fittings tbn Europa tbn Polen ca 5000 t Tidshorisont 1 kvartal 05 Planlegging Heavy lift operasjoner starter uke 2/05

23 Lasting Slug cather Bremen –Verdal 3500t av 10500t

24 Fortolling Forestå all innfortolling til Norge
Eksportfortolling fra avsender land når nødvendig Forestå all tollklarering inn/ut av produksjonsland Re eksport av ferdig produkt Re eksport av overskuddsmateriell Forestå arkivering av all relevant toll dokumentasjon

25 Arkivering av MMT / Deling av informasjon
elektronisk arkivering Arkivnøkkel for kunde er MMT nr. eller tilsvarende det som overføres som senders referanse i datafil til GL Alle dokumenter knyttet til utførelsen av oppdraget scannes. Kunde får tilgang til spørring på MMT via WEB. Respons på spørring vil inneholde oppdrag- og transportørinfo, samt dokumentlinker Deling av informasjon: I kundens eget system, via oppdatert fil-/feltinformasjon (EDI) Spørring på MMT via GL’s WEB-løsning

26 Project Ormen Lange Volum 3 kv 2005 60 % completed
2 kv % compleded

27 TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN
E.Mail :


Laste ned ppt "Project Ormen Lange Molde den, 11.januar 2005."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google