Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFrida Jørgensen Endret for 9 år siden
1
Informasjonsarbeid og kompetanseutvikling
2
Informasjonsarbeid og kompetanseheving Hvordan bygge opp kompetanse innad i egen organisasjon i kommunen? Aktivt samarbeid med RFF som ressurs for egen kompetanseutvikling i kommuneorganisasjonen. Hvordan spre kompetanse til samarbeidspartnere og andre nøkkelaktører utenfor kommunens organisasjon ? Hvordan formidle hovedbudskap: Fra tiltak for vanskeligstilte til utforming for alle. Grensesnittet mellom universell utforming og spesialtilpassing. Hva legger vi i begrepet. Hva er godt nok ? Bruk av informasjon tilknyttet holdningsendringer i lokalsamfunnet (eksternt). Ideer for oppfølging.
3
Holdninger og motivasjon Trenger vi egentlig holdningsendringer? Har folk flest gale holdninger? Blir vi provosert av at noen mener vi har gale holdninger?
4
Hvordan bygge opp kompetanse innad i egen organisasjon i kommunen? Utnytte eksisterende organisasjon – ikke slit ut organisasjonen ved å omorganisere Begynn med én gang – ikke noe er så motiverende som raske resultater Sørg for at ny kompetanse blir i organisasjonen – ikke la en innleid konsulent stikke av med nyervervelsene Oppgavene kan med fordel ligge i linjeorganisasjonen, men koordinering og tverrfaglig samarbeid gir økte muligheter. Mennesker med varige funksjonsnedsettelser har spesialkompetanse ingen frivillig skaffer seg. Prøve-selv-kurs med rullestol og blindestokk er lærerikt og gir bevissthet.
5
Resultat Handling Kunnskap Kjennskap Stein på stein
6
Hvordan bygge opp kompetanse innad i egen organisasjon i kommunen? Introduksjonskurs for alle ansatte – hva og hvorfor, samt hvem jobber med det Prøve-selv-kurs med rullestol og blindestokk er lærerikt og gir bevissthet. On the job training – de daglige oppgavene skal fortsatt utføres Jevnlige søk etter virkemidler og nye områder – anbudsdokumenter, vedlikeholdsavtaler, utbyggingsavtaler, oppdragsbeskrivelser Kvalitetssikring Evaluering – befaring - tilsyn
8
Kompetanseheving i byggebransjen Være tydelig på forventninger - Bransjen etterspør forutsigbarhet - Konkretisere innhold i begrepet universell utforming – hva betyr dette for oss, her, i denne saken? Veiledere og eksempelsamlinger Kurs, fagdager, faglig byggefurum Hvordan treffe de uengasjerte?
9
TUN-hill Arkitektkonkurranser
10
Kompetanse hos brukerne Innføringskurs i Plan- og bygningsloven Kjennskap til den kommunale forvaltningen Tilgang til rette vedkommende
11
Plan- og bygningsloven Tilsyn Reguleringsbestemmelser Byggesak Regulering Kommuneplan Rammetillatelse Kommunedelsplan Fylkesplan Fylkesdelsplan Konsekvensutredning Universell utforming
12
For alle! – ikke bare rullestlbrukere…
13
Bevissthet Myndigheten Bevissthet Planleggeren Oppdragsgiveren
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.