Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Effect Mapping Håvard Sjøvoll, Rådgiver @sjovoll Smidig 2012
2
Effect Mapping *Mijo Balic og Ingrid Ottersen, inUse Experience *
3
Dokument Metode Effect Mapping
5
EffektResultat Resultat vs. effekt
6
Case: Bilkollektiv
7
#73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Et ikke helt uvanlig utgangspunkt… #72 _ _________ __ __ ________ ____ _ _______ #71 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #70 ___ ___ __ ________ __ ___________ __ ___ Bestilling ”Mobil klient til bilkollektivet”
8
#73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Et ikke helt uvanlig resultat… #72 _ _________ __ __ ________ ____ _ _______ #71 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #70 ___ ___ __ ________ __ ___________ __ ___ Bestilling ”Mobil klient til bilkollektivet”
9
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Effect Mapping: Trinn #1 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____
10
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Målepunkt Effect Mapping: Trinn #2 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____
11
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Målepunkt Effect Mapping: Trinn #3 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Aktører Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere
12
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd) Være spontan Tilgang på transport nå (< 10 min) Effect Mapping: Trinn #4 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____
13
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd) Være spontan Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Trinn #5 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____
14
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd) Være spontan Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Trinn #5 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand
15
Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd) Være spontan Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Et mulig resultat #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand
16
Hva får vi igjen? Forretningsfokus Ønsket effekt er avklart og i fokus Brukerfokus Vi vet hvilke brukergrupper (aktører) vi har, og hva de er opptatt av Målbarhet Vi vet hva som er målet, og hvordan det kan måles Prioritering I henhold til mål og målepunkt
17
Hva får vi igjen? Kontekst og sporbarhet Hvorfor vi lager det vi lager Innovasjon I alle ledd av utviklingsløpet Oversikt Et levende mindmap
18
Erfaringer: Start med kickoff
19
Erfaringer: Oversikt (eller mangel på)
20
Erfaringer: Spørsmålsformulering Flere medlemmer i bilkollektivet #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Målepunkt Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd) Være spontan Tilgang på transport nå (< 10 min) #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand
21
Erfaringer: User Stories
22
Erfaringer: Reverse engineering
23
Takk Håvard Sjøvoll, Rådgiver @sjovoll
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.