Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Effect Mapping Håvard Sjøvoll, Smidig 2012.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Effect Mapping Håvard Sjøvoll, Smidig 2012."— Utskrift av presentasjonen:

1 Effect Mapping Håvard Sjøvoll, Smidig 2012

2 Effect Mapping *Mijo Balic og Ingrid Ottersen, inUse Experience *

3 Dokument Metode Effect Mapping

4

5 EffektResultat Resultat vs. effekt

6 Case: Bilkollektiv

7 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Et ikke helt uvanlig utgangspunkt… #72 _ _________ __ __ ________ ____ _ _______ #71 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #70 ___ ___ __ ________ __ ___________ __ ___ Bestilling ”Mobil klient til bilkollektivet”

8 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Et ikke helt uvanlig resultat… #72 _ _________ __ __ ________ ____ _ _______ #71 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #70 ___ ___ __ ________ __ ___________ __ ___ Bestilling ”Mobil klient til bilkollektivet”

9 Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Effect Mapping: Trinn #1 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____

10 Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Målepunkt Effect Mapping: Trinn #2 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____

11 Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Målepunkt Effect Mapping: Trinn #3 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____ Aktører Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere

12 Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt  Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd)  Være spontan  Tilgang på transport nå (< 10 min) Effect Mapping: Trinn #4 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____

13 Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt  Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd)  Være spontan  Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Trinn #5 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 _____ ___________ ___ _ _______ ____ ____

14 Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt  Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd)  Være spontan  Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Trinn #5 #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand

15 Flere medlemmer i bilkollektivet Effekt Aktører #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Behov Målepunkt  Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd)  Være spontan  Tilgang på transport nå (< 10 min) Funksjon Effect Mapping: Et mulig resultat #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand

16 Hva får vi igjen? Forretningsfokus Ønsket effekt er avklart og i fokus Brukerfokus Vi vet hvilke brukergrupper (aktører) vi har, og hva de er opptatt av Målbarhet Vi vet hva som er målet, og hvordan det kan måles Prioritering I henhold til mål og målepunkt

17 Hva får vi igjen? Kontekst og sporbarhet Hvorfor vi lager det vi lager Innovasjon I alle ledd av utviklingsløpet Oversikt Et levende mindmap

18 Erfaringer: Start med kickoff

19 Erfaringer: Oversikt (eller mangel på)

20 Erfaringer: Spørsmålsformulering Flere medlemmer i bilkollektivet #1: 500 nye bruker/mnd #2: 4 stjerner i App Store Faste brukere Tilfeldige brukere Livsstils- brukere Målepunkt  Lave faste kostnader (< 50,- kr/mnd)  Være spontan  Tilgang på transport nå (< 10 min) #73 ___ ___ _________ ___ _ _____ __ ________ #74 Liste over tilgjengelige biler #75 Liste over nærmest tilgjengelige biler i tid og avstand

21 Erfaringer: User Stories

22 Erfaringer: Reverse engineering

23 Takk Håvard Sjøvoll,


Laste ned ppt "Effect Mapping Håvard Sjøvoll, Smidig 2012."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google