Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Riktig kvalitet i leveransene kommer ikke av seg selv Ellen D. Varsi – Lyntale til Smidig 2010.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Riktig kvalitet i leveransene kommer ikke av seg selv Ellen D. Varsi – Lyntale til Smidig 2010."— Utskrift av presentasjonen:

1 Riktig kvalitet i leveransene kommer ikke av seg selv Ellen D. Varsi – Lyntale til Smidig 2010

2 Kvalitet i systemets egenskaper De rent funksjonelle egenskapene og de andre – såkalte ”-heter” og ”-teter” (-ilities på engelsk) – ved hhv. kjøretid og under utvikling – ofte viktigst: ytelse og vedlikeholdbarhet

3 Hva er riktig kvalitet? Kvaliteten i en bestemt egenskap er riktig når den stemmer overens med gjeldende krav og behov (”godhet” er irrelevant) – i motsatt fall er kvaliteten gal (ikke ”dårlig”) – de som lager systemet og de som eier systemet må ha et forhold til hva som er riktig kvalitet – i en ”smidig” hverdag kan dette by på utfordringer

4 “Historier inn – system ut – fort! “ Hvordan få riktig kvalitet i alle relevante systemegenskaper – hele tiden? – for hvert enkelt produktkøelement – for hele systemet 2-4 uker 24 t Kontinuerlig fokus (på ambisjoner) Verifikasjon ProduktkøSprintkøSprintKjørende versjon av systemet Klar og konkret ambisjon - spesielt og generelt

5 Alle må ta ansvar – hele tiden! God erfaring med en generell sjekkliste for både produktkøelement og sprintkøelement – Bl.a. gjennomgang med kollega for hver oppgave I tillegg er sprintevalueringene svært viktige – Manglende kollegagjennomgang typisk gjenganger under forbedringstiltak Klima og rom for samarbeid i det daglige er avgjørende – Må ikke tillate at man ”ikke har tid til” å oppfylle sjekklista før man går/løper videre!

6 Eksempel på sjekkliste, sprintkø Det er kjørt rimelig grad av testing Ingen TODO-punkter som burde vært løst Ingen regelbrudd eller alvorlige advarsler fra automatisk kodesjekk Relevant dokumentasjon er produsert eller oppdatert (wiki, JavaDoc og diagrammer) Kode/innhold er gjennomgått med kollega Resultatet holder “produksjonskvalitet” Er dette siste deloppgave? Hvis ja, sørg for at produktkøelementet verifiseres

7 Eksempel på sjekkliste, produktkø Ingen kjente gjenstående deloppgaver Har sjekket at oppførsel møter funksjonelle krav Har sjekket at oppførsel møter krav til andre egenskaper ("ikke-funksjonelle") Oppførsel er tilstrekkelig testet Oppførsel er demonstrert i demomiljø for noen i teamet


Laste ned ppt "Riktig kvalitet i leveransene kommer ikke av seg selv Ellen D. Varsi – Lyntale til Smidig 2010."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google