Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
PLO ledere 24 september 2008 Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune

2 Sak fra september 2004

3 Mor og datter kastet på gata NØTTERØY: En 48 år gammel kvinne og hennes sju år gamle datter ble onsdag kastet ut av leiligheten på Nøtterøy. Moren hadde ikke betalt husleien på lang tid. Etter at hun ble alvorlig syk av flått, har rehabiliteringspengene gått med til medisiner. Ellen Bering

4 Har hjerterom, tilbyr husrom NØTTERØY: – De bruker verken hode eller hjerte. Slik oppfatter Eva Glosli på Føynland administrasjonen i Nøtterøy kommune. (Terje Wilhelmsen)

5 Hva skjedde? Avisoppslaget TB oppfølging 1: Støtteerklæringer
TB oppfølging 2: Engasjerte personer TB oppfølging 3: Innsamlingsaksjon TB oppfølging 4: Fritak for taushetsplikt Rådmann artikkel i avisen: Korrekt gjengivelse av økonomiske fakta, kritikk av avisens manglende kildebruk Kopi av brev om utbetaling til tidligere husvert Ettereffekt: Klienten fikk det svært vanskelig Møte med redaktør og journalist Det ble stille en stund

6 Erfaringer Sørg for å ha kanaler som sikrer at ledelsen får høre at noe er på gang i media. Ta stilling til hvem som skal informere/uttale seg til pressen i den aktuelle saken Informer politisk ledelse (ordfører/aktuell hovedutvalgsleder) så snart som mulig og så balansert som mulig. De blir som regel spurt. Er saken tilstrekkelig stor, så sett av nok tid og krefter til å håndtere saken Sjekk om kommunen faktisk har ”rent mel i posen”. Innrøm dersom det er noe å forbedre i den aktuelle saken. Si aldri at alt er perfekt. Det finnes alltid en der ute som melder seg på som mener å bevise at det er feil. Be om tilsyn fra fylkesmannen hvis saken virkelig dreier seg om tillit til kommunens omdømme. Rapporter til politisk ledelse når tilsynsrapporten foreligger. Gjennomfør en formell internrevisjon Kritiser avisen i egne innlegg dersom avisen ikke har brukt alle kilder eks. brukerens vedtak om tildeling av hjelp. Ingen liker å bli kritisert for dårlig faglig arbeid. Be om møte med redaktør om aktuell sak dersom det dreier seg om kampanjejournalistikk. Om ikke annet så gjør det godt å få sagt det. Ikke forvent at media innrømmer noe offisielt. Da blir du skuffet. Men det reiser tvil om medias integritet hos andre som leser kritikken, og er samlende internt i virksomheten. Ingen får vasket seg i trykksverte Husk dagens avis er morgendagens dopapir

7 Noen etiske problemstillinger
Taushetsplikt- skal vi be om å bli fritatt – enkeltsakene svært komplekse. Avveining mellom kommunens omdømme, tillit til tjenestene og aktuell brukers verdighet. Lederen er også ansatt i kommunen. Hvordan skal vi takle at vi blir gjort ansvarlig for forhold som vi ikke kan påvirke Politiske prioriteringer lokalt – lojalitet til arbeidsgiver Politiske prioriteringer sentralt Urealistiske forventninger til offentlige tjenester fra brukere/pårørende formidlet av media Grensesnittet mellom å beskytte egne ansatte mot offentlig kritikk og behovet for åpenhet

8 Generelt Åpenhet i organisasjonen – utvikle holdning om at den som har mest kunnskap informerer dvs ikke rigide regler om hvem som skal uttale seg til media Lett tilgang til ledelsen. Prioriter mediaoppfølging generelt. Det er en ærlig sak å ikke kunne nok om saken til å gi en uttalelse. Det er tillitvekkende å si at man ringer opp igjen så snart som mulig når man har satt seg bedre inn i saken Sjekk hva nye journalister gjengir som dine svar. De trenger som regel voksenopplæring. Presenter positive nyheter - det er ikke alltid like lett å fylle en avis hver dag med stoff. Bli enige om noen hovedprisipper for å takle media generelt, og hvordan kommunen skal takle ”mediakrise” hvor kommunens omdømme er satt i spill


Laste ned ppt "Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google