Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Litt om IEEE LOM Learning Object Metadata standard Lars.Edvardsen@idi.ntnu.no
2
IEEE LOM Hva er læringsobjekt: Ethvert element som kan brukes i en undervisningsmessig sammenheng Store utvidelser for beskrivelse av læringsobjekter inklusiv –Tiltenkt brukergruppe –Tiltenkt bruk av læringsressursen Metadata elementene bygger på Dublin Core for å bedre kompatibiliteten. Dublin Core Metadata Initiative (DCMI) og Learning Object Metadata (LOM) er enige om å samarbeide. Har definerte relasjoner mellom DC og LOM. Oftest skrevet som XML gjennom en World Wide Web Consortium (W3C) standard Litt historisk bakgrunn –1997: IMS startet prosjekt –1997: National Institute for Standards and Technology (NIST) og the IEEE P.1484 study group (nå the IEEE Learning Technology Standards Committee - LTSC) startet liknende prosjekt –The NIST effort merged with the IMS effort, and the IMS began collaborating with the ARIADNE Project, a European Project with an active meta-data definition effort. –1998: IMS and ARIADNE submitted a joint proposal and specification to IEEE, which formed the basis for the current IEEE Learning Object Meta-data (LOM) base document, which is a classification for a pre-draft IEEE Specification. –2002:”Final draft” publisert, men oppdateringer kommer fortsatt Store svakhet: Mangel på praktisk bruk.
3
Root, branches and leaves
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.