Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fjerntilgang og monitorering SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fjerntilgang og monitorering SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fjerntilgang og monitorering SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI

2 Nytteverdi Tilgang mens man er på tjenestereise Kunne arbeide hjemmefra Kunne jobbe mens man er hos kunder Kunne gjøre enkle men viktige ting fra ferie Kunne jobbe fra distriktskontorer Målsetning: å jobbe med bærbare fra Munkholmen via trådløs link til SB2 på en solrik dag.

3 Brukers behov Fjerntilgangsbehovene er temmelig enkle: Lese og sende e-post Hente og lese dokumenter Bruke intranett Fildeling Innlogging på terminaltjener Historie om stip som hadde bedre kontakt med sin faglærer mens denne var på friår i USA enn mens han var hjemme ved NTNU.

4 Parametre for fjerntilgang Protokoll Hastighet Økonomi Stabilitet Geografisk spredning Enkelhet Sikkerhet Hva er mulig Velge rett Brukerstøtte koster Design Unngå prakk

5 Mulige teknologier Modem – tradisjonell løsning ISDN – ikke veldig mye raskere enn modem Trådløst – på offentlig sted Mobiltlfmodem – temmelig sakte Satelittelefon – over alt, lang latenstid ADSL – foretrukne hjemmeløsning Radiolink – mest for faste strekk PVV på tur til NUCC. På tog gjennom Sverige – de fant en stasjon med trådløst nett. Wacking

6 Eksempel: NTNU trådløst hj.nett Alternativer var ikke mulig Ikke like godt som ADSL-løsningene Dyrt å holde det gamle utstyret i drift Ønsker ikke å bygge ut mer For brukeren: investering + kostnadsfri bruk

7 Sikkerhet ved fjernbruk Ende-til-ende-kryptering Autentisering (engangspassord) Brannvegger (ofte i begge ender) En del av område/skallsikring Kanal for nedlastning av sensitive data Fortell om den gangen jeg fikk ADSL-modem men ikke hadde passord på brannveggen.

8 Modembruk og kostnader Oppringer bærer kostnader, evt: Ekstra installert tlf.linje eid av jobben Modem med call-back Refusjon av utgifter Fastlinje med faste kostnader 800-nummer

9 Observasjoner... Rask utvikling, utstyret blir raskt utdatert Brukerne blir raskt fullstendig avhengig Tjenestene blir raskt kritiske Kan egne seg for out-sourcing Dersom du ikke lager løsningene for brukerne, så lager de sine egne (dårligere) løsninger

10 I tilfelle out-sourcing Geografisk dekningsområde Teknologivalg og oppgraderingsmuligheter Direkte brukerstøtte eller via sysadmin? SLA: hva loves og hvordan måles det Faktureringsmodell Autentisering, bør ikke out-sources Sikkerhet

11 Kostnadsanalyser 1. Bruken er differensiert, hvordan kan deler av den håndteres billigere? 2. At man detekterer når brukermassen av et gammelt system faller under kritisk masse. 3. At man hele tiden vurderer ny teknologi, og i fall man velger det, har en aggressiv overfasing av brukere.

12 Monitorering og management Nødvendig betingelse for godt management 1. Uten: Feilsøke og fikse etter at problemet er oppstått og symptomene er erfart 2. Med: Være i stand til å fikse det før hendelsen skaper problemer, eller før det inntreffer. Uten: bare et tidsspørsmål før problemene kommer. Med: kan unngås.

13 Historiske data Grunnlag for ressursestimering Grunnlag for statistikk (eyeballing etter feil) Fakturagrunnlag Data for å vise at ønske SLA er oppnådd For feilsøking post mortem

14 Elementer ifm logging Personvern Plassbruk Kondensering Rotasjon Backup anonymisering gjenbruk fjernlager mindre antall kopier

15 Tre bruksmåter av monitorering 1. For post mortem feilsøking (har skjedd) 2. For varsling ved deteksjon (skjer nå) 3. For varsling ved prediktering (vil skje)

16 Fem funksjonsmåter for en org 1. Ad hoc løsning av problemer 2. Systematisk, men udok. probl.løsing 3. Dok, men ikke samsvar med praksis 4. Dok som samsvarer med praksis 5. Som 4, samt tilbakekobling av erfaringsdata

17 Hvem varsler? Tre fremgangsmåter: 1. Feilende komponent varsler 2. Uavhengig, monitorerende system varsler 3. Kombinsjon av 1 og 2 Alltid: bør ha mer enn en varsling på kritiske komponenter.

18 Hvordan detekteres det? Tre ulike dimensjoner for monitorering Polling eller interrupt-basert? Teste funksjonalitet eller verifisere tilstand? Tilgjengelighet eller båndbredde?

19 Eksempler Polle, teste, tilgjengelighet.: ping Interrupt, verifisere, tilgj.: temperatursensor

20 Momenter ifm monitorering Varsel til hvem Hvor mange varsles Varsling parallelt eller serielt Koordinering mellom dem som får varsel Eskaleringsregler Kvittering på varsel Forståelighet på varslets innhold Repetisjonsfrekvens Oppdatering ved endring av tilstand Varsel: I’m hot; I’m wet

21 Case: spilleautomater Står geografisk spredd Skal slutte å virke hvis de blir stjålet Må ikke virke dersom de ble illegalt tømt Må si ifra hvis de må tømmes Må ikke tillate tømmer å stjele


Laste ned ppt "Fjerntilgang og monitorering SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google