Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
2
Problemstilling Grensesnittutvikling har vært bygget på de samme prinsippene siden 1984 (Mac) Nye elektroniske enheter og bortgangen fra den tradisjonelle PCen setter nye krav til hvordan grensesnitt må utvikles
3
Problemstilling Vindusbasert grensesnitt på desktopmetafor de facto standard Tilpasset PC med mus, tastatur, monitor Positivt for brukere og utviklere
4
Problemstilling Tradisjonell PC på vei ut PDA, mobiltelefon, kjøleskapsdatamaskin, elektroniske joggesko på vei inn Nye former for input og output Generelt MYE mer variasjon i fremtiden
5
Hvorfor verktøy? Verktøy bestemmer hva vi kan og ønsker å lage Mindre koding Raskerer prototyping Konsistens
6
Historie Ser på metoder og teknikker: Hvilke har funket frem til nå? Hvilke har ikke funket? Hvorfor?
7
Historie Evalueringskriterier -Terskel og tak -Minste motstands vei -Forutsigbarhet -Bevegelig mål
8
Hva funket? Window Managers and Toolkits Egner seg vel for menneskelig sansing og tankegang Verktøy gjør det lett å bygge konsistent Tvangstrøye?
9
Hva funket? Event Languages Mapper utmerket mot inputenheter på tradisjonell PC Nye enheter har kanskje radikalt andre former for inputmetoder
10
Hva funket? Interactive Graphical Tools Kun fokus på utseende (lav terskel) Rask prototyping Begrensning i hva som kan lages
11
Hva funket? Component Systems Modularisering Gjenbruk
12
Hva funket? Scripting Languages Rask prototyping og umiddelbare endringer Lav terskel Svært kraftfullt når brukt kombinert med komponenter og GUI-verktøy
13
Hva funket? Scripting Languages Lavt tak Umulig å lage et språk som er både enkelt OG har avanserte muligheter (lav terskel høyt tak )
14
Hva funket? Hypertext Allemannseie Lav terskel for både bruk og visning Mange utvidelser For spesifikt
15
Hva funket? OO programmering Mapper naturlig mot grensesnitt elementer
16
Hva funket ikke? UIMS –Tatt av standardiseringen Verktøy basert på formelle språk –Bevegelig mål (dialogmodeller) –Minste motstands vei (sekvensering) –Høy terskel (nytt språk)
17
Hva funket ikke? Constraints –Uforutsigbart –Høy terskel
18
Hva funket ikke? Modellbaserte og automatiske teknikker –Uforutsigbart –Høy terskel OG lavt tak –Krav om enhetsuavhengighet kan gi disse et nytt liv!
19
Hva har vi lært av historien? Unngått bevegelig mål pga. ”Standard” Høyt tak høy terskel Lav terskel lavt tak Gjør det lett å gjøre ting riktig! (minste motstands vei)
20
Fremtiden Datamaskiner allemannseie –Utviklere har ikke noe forsprang på teknologien bevegelig mål –Høy ytelse = høyere krav
21
Fremtiden Datamaskiner overalt (eller: alt er datamaskiner) –Endret potensial for input/output –Nye former for interaksjon –Medfører forskjellig grensesnitt for forskjellige plattformer –Enhetsuavhengige teknikker?
22
Fremtiden Grensesnitt del av fysisk enhet –Prototyping av hele enheten Koordinering mellom enheter av forskjellige typer –Hva skal to brukere med forskjellig enhet se? –Grensesnitt må kjenne sin kontekst
23
Fremtiden Gjenkjennelsesbaserte grensesnitt (tale, bevegelser, håndskrift) –Brukeren bestemmer input/ouput metode –Input kan feiltolkes –Grensesnittet må vite hva programmet gjør –Hendelsesmodell funker ikke
24
Fremtiden 3D Sluttbrukertilpassning/programmering
25
Hensyn å ta i fremtiden Brukernes egenskaper –Eldre brukere –Handikappede brukere Komponentbiblioteker –Tilpassing av komponenter Interaktivitet –Bruker opptatt med andre ting (bilkjøring)
26
Hensyn å ta i fremtiden Oppmerksomhet –Mengden av enheter kan gjøre oppmerksomhetskrav plagsomt Evalueringsverktøy –Raske itereringer i utvikling krever tilsvarende effektiv evaluering Brukbarhet –Verktøy bør ”tvinge” frem brukbarhet
27
Operativsystemet Grensesnittet bør kjenne plattformens egenskaper Strengere kobling/kommunikasjon mellom grensesnitt og OS
28
Konklusjon Vet ikke lenger for hva slags grensesnitt man lager verktøy for Store endringer i design pga teknologiske nyvinninger Bevege seg fra hendelser til grensesnitt som kjenner konteksten og beskriver prosedyrer
29
Konklusjon Trenger både lav terskel OG høyt tak for verktøy Viktigere med forutsigbarhet enn ”smarte” løsninger Verktøy må løse brukbare grensesnitt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.