Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning"— Utskrift av presentasjonen:

1 NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Presentasjon av forslag til struktur Anna-Lena Østern Program for lærerutdanning, SVT, NTNU

2 Arbeidsgruppens medlemmer
Professor Kari Smith, Universitetet i Bergen (leder) Professor Anna Lena Østern, PLU, NTNU Førsteamanuensis Jan Olav Fretland, Høgskulen i Sogn og Fjordane Professor Thorolf Krüger, Høgskolen i Bergen Professor Berit Karseth, Universitetet i Oslo Seniorrådgiver Kjærstin Åstveit, Universitets- og høgskolerådet, NFR (sekretær 1) Seniorrådgiver Birgitte Levy (sekretær 2)

3 Hvorfor forskerskole i lærerutdanning?
Bygge opp forskerkompetanse Styrke lærerutdannerkompetanse og dermed styrke lærerkompetanse Behov av kompetanse for mastergradsveiledning

4 En nasjonal forskerskole med lærerutdanning som domene
Behov for å øke satsningen på forskning i lærerutdanning Forskning som er relevant for lærerutdanning og skole Rettet mot lærerprofesjonen og læreryrket Stipendiater som blir igjen i lærerutdanningen etter disputas.

5 Nettverksforskerskole
Merverdi ved å bringe sammen doktorgradsstudenter fra flere institusjoner Forskerskole rekrutteringsfremmende, bidrar til internasjonalisering Styrket FoU-kompetanse ved lærerutdanningene

6 Karakteristisk trekk ved forskerskolen:
Stipendiatstigen (lukket) Førstelektorstigen (åpen)

7 NAFOL Kunnskapshorisont med helhet og sammenheng
Nasjonal forskerskole i lærerutdanning 4. år Samlinger (2,5 sp.) Internasjonal konferanse Utvikling av analytisk kompetanse Skriveprosess - formidling Samspill teori-praksis 3. år Samlinger (2,5 sp.) Nasjonal konferanse 2. år (diverse institusjoner) Valgbare moduler a 15 sp: Internasjonal konferanse 1. år (vertsinstitusjon): Obligatorisk skoleringsdel Forskningsmetode og akademisk skriving (15 sp.) Vitenskapsteori i lærerutdanningsperspektiv(10sp.) Kunnskapshorisont med helhet og sammenheng

8 Merverdier En god måte å bruke ressurser på tvers av institusjonsgrenser Tilgangen til veiledere bedres Åpne kursmoduler kan brukes av andre som vil få kompetanseheving (førstelektorprogram) utvikle sterkere og klarere faglig terminologi tilpasset lærerutdanningene

9 15 høgskoler og universitet har meldt interesse for forskerskolen
Noen kan tilby kursmoduler Noen tilbyr å ta et ansvar i ledelsen ved første omgang Noen kan tilby veiledning Noen ønsker tilknytning for stipendiater

10 Opptak til forskerskolen
25 studenter per år; planlagt 4 opptak Tilsammen 100 phd + ukjent antall som velger moduler

11 Opptakskrav Mastergrad el tilsvarende
Minst to års pedagogisk praksisefaring Finansiering ordnet for fire år 25% pliktarbeid ved egen institusjon Tatt opp som phd-kandidat ved gradsgivende institution


Laste ned ppt "NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google