Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene?
Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling i Trondheim 25. september 2008 Liv Gjestrum Studieleder, Avd. JBI

2 Utviklingstrekk ved studiet i bibliotek- og informasjonsfag senere år:
- Akademisering (FoU-basert undervisning) - Mer vekt på profesjon, mindre på institusjon

3 Studietilbud ABM-fag ved HiO
Bibliotek- og informasjonsfag - 3-årig bachelorgrad (og 2+1modell) - 2-årig mastergrad - Under planlegging: PhD-grad Arkiv og dokumentbehandling - 1,5 års studier på halv tid (bachelorgrad under planlegging) Museumsformidling Årsenhet som etterutdanning. Søknad NOKUT om å få godkjent to moduler på masternivå.

4 Bachelorstudiet Høstsemesteret Vårsemesteret 1. studieår
Bibliotek og samfunn (BoS) (15 stp) Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning (KoG) (15 stp) Litteratur og bruker Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning (15 stp) 2. studieår Litteratur og bruker (LoB) (15 stp) Bibliotek og samfunn (15 stp) 3. studieår Bibliotekutvikling (15 stp) Spesialisering i LoB eller KoG (15 stp) Valgfag (15 stp) Bacheloroppgave (15 stp)

5 Valgfagstilbudet 3. studieår
1. Utforming av nettsteder 2. Biblioteket som læringsarena 3. Endringsledelse i bibliotek 4. Oversatt og fremmedspråklig litteratur i Norge 5. Arkivistikk

6 Masterstudiet 1 obligatorisk emne og 4 selvvalgte emner à 15 studiepoeng. Masteroppgave 45 studiepoeng. Obligatorisk emne: Vitenskapsteori og metode Selvvalgte emner: KoG: Gjenfinningssystemer og gjenfinningsmetoder, Digitale dokumenter, Webteknologier, Det digitale bibliotek BoS: Informasjons- og kulturpolitikk, Informasjons- og kulturøkonomi, Informasjonsorganisasjon og kunnskapsforvaltning LoB: Litteraturformidling, Litteratursosiologi Et selvvalgt emne kan erstattes med et prosjektarbeid

7 To temaer gjennomsyrer hele studiet
Digitalisering Nye undervisningsemner/endret innhold i eksisterende emner Gi studentene digital kompetanse (XML, HTML, databaseteori, osv) Formidling Litteraturformidling Kompetanse i veiledning/undervisning

8 Hva gjør vi for å møte kompetansebehovet i UHR-bibliotekene?
- På bachelorstudiet : bredde og lite ”skreddersøm”. Kompetanse som er anvendbar i ulike typer bibliotek og beslektede virksomheter. - Prosjekter/masteroppgaver - Kurs, etter- og videreutdanning - Oppdragsundervisning


Laste ned ppt "Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google