Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forutsetninger for elektronisk samhandling med Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje 1 13. Mars 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forutsetninger for elektronisk samhandling med Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje 1 13. Mars 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forutsetninger for elektronisk samhandling med Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008

2 2 Agenda Krav til katalogkvalitet Roundtrip Ordremetode Sortiment

3 3 Kvalitet i produktkatalogen VurderingsparameterKrav til Scorecard poengsum (0-5) AProduktnavn4 BProduktbeskrivelse4 CBilder5 DKategorisering (UNSPSC)5 ESynonymer3 FProduktidentitet4 GVedlegg5

4 4 Kvalitet i produktkatalog - PRODUKTNAVN Krav = Scorecard poengsum = 4  Rasjonaliserte artikkelnavn ifølge anbefalt syntaks-> (Type av produkt - merke / modell - nøkkelattributt). Unike navn. Ingen forkortede nøkkeltermer.  HVORFOR ???

5 5 Kvalitet i produktkatalog - PRODUKTBESKRIVELSE Krav = Scorecard poengsum = 4  Utførlige beskrivelser med all vital produktinformasjon. Ingen forkortede nøkkeltermer.  HVORFOR 4???

6 6 Kvalitet i produktkatalog - BILDER Krav = Scorecard poengsum = 5  Rett formaterte (størrelse og vekt) og relevante bilder lenket til 99 % av samtlige artikler  HVORFOR 5???

7 7 Kvalitet i produktkatalog - UNSPSC Krav = Scorecard poengsum = 5  95 % av samtlige artikler kategorisert i korrekt varegruppe (nivå 4). Øvrige 5 % må være kategorisert i korrekt familie (nivå 2).  Det er viktig med høy kvalitet på UNSPSC-kategoriseringen, da UH- sektoren ønsker å skape automatiske konteringer fra dette i bestillingssystemet.

8 8 Kvalitet i produktkatalog - SYNONYMER Krav = Scorecard poengsum = 3  Synonymer identifiserer 50 % av samtlige artikler. De må være så eksakte som mulig for å gi bra søkepresisjon. For generelle synonymer gir irrelevante søketreff.  HVORFOR 3 ???

9 9 Kvalitet i produktkatalog - PRODUKTIDENTITET Krav = Scorecard poengsum = 4  50 % av samtlige artikler har med produsent og produsentens artikkelnummer. (unntak: tjenester og logistikkleverandører). Leverandørens artikkelnummer har samme format / syntaks i e- katalogen og i web shop / trykt katalog.  HVORFOR 4 ???

10 10 Kvalitet i produktkatalog - VEDLEGG Krav = Scorecard poengsum = 5  99 % av samtlige artikler har produktspesifikke lenker. (OBS! Ikke bildelenker), tekniske spesifikasjoner eller materialdatablad.  HVORFOR 5 ???

11 11 Roundtrip De leverandørene som vi aksepterer roundtrip-løsninger fra, må også verifisere at de klarer å oppfylle kravene til katalogkvalitet. Ved avvik må det lages individuelle oppfølgingsplaner, slik at leverandørens nettbutikker holder god nok kvalitet. Ved manglende oppfyllelse av kvalitet i nettbutikker, vil kunden vurdere krav til elektronisk produktkatalog på nytt. Mulighet til å filtrere bort produkter som ikke er en del av avtalen.

12 12 Ordremetode Krav til ordremetode må diskuteres i 1-1 møtene, og vil i stor grad være avhengig av hva leverandør har muligheter til. UH-sektoren ønsker i størst mulig grad å benytte elektronisk kommunikasjon mellom kjøper og selger.

13 13 Sortiment Hvilket sortiment som skal tilbys i de elektroniske produktkatalogene, vil avhenge av det som er avtalt i den kommersielle avtalen. Dette skal diskuteres i 1-1 møtene, og vil variere fra leverandør til leverandør, avhengig av produktenes egnethet for elektronisk handel.

14 14 Takk for oss! Spørsmål?


Laste ned ppt "Forutsetninger for elektronisk samhandling med Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje 1 13. Mars 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google