Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKonrad Berg Endret for 9 år siden
1
Forutsetninger for elektronisk samhandling med Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje 1 13. Mars 2008
2
2 Agenda Krav til katalogkvalitet Roundtrip Ordremetode Sortiment
3
3 Kvalitet i produktkatalogen VurderingsparameterKrav til Scorecard poengsum (0-5) AProduktnavn4 BProduktbeskrivelse4 CBilder5 DKategorisering (UNSPSC)5 ESynonymer3 FProduktidentitet4 GVedlegg5
4
4 Kvalitet i produktkatalog - PRODUKTNAVN Krav = Scorecard poengsum = 4 Rasjonaliserte artikkelnavn ifølge anbefalt syntaks-> (Type av produkt - merke / modell - nøkkelattributt). Unike navn. Ingen forkortede nøkkeltermer. HVORFOR ???
5
5 Kvalitet i produktkatalog - PRODUKTBESKRIVELSE Krav = Scorecard poengsum = 4 Utførlige beskrivelser med all vital produktinformasjon. Ingen forkortede nøkkeltermer. HVORFOR 4???
6
6 Kvalitet i produktkatalog - BILDER Krav = Scorecard poengsum = 5 Rett formaterte (størrelse og vekt) og relevante bilder lenket til 99 % av samtlige artikler HVORFOR 5???
7
7 Kvalitet i produktkatalog - UNSPSC Krav = Scorecard poengsum = 5 95 % av samtlige artikler kategorisert i korrekt varegruppe (nivå 4). Øvrige 5 % må være kategorisert i korrekt familie (nivå 2). Det er viktig med høy kvalitet på UNSPSC-kategoriseringen, da UH- sektoren ønsker å skape automatiske konteringer fra dette i bestillingssystemet.
8
8 Kvalitet i produktkatalog - SYNONYMER Krav = Scorecard poengsum = 3 Synonymer identifiserer 50 % av samtlige artikler. De må være så eksakte som mulig for å gi bra søkepresisjon. For generelle synonymer gir irrelevante søketreff. HVORFOR 3 ???
9
9 Kvalitet i produktkatalog - PRODUKTIDENTITET Krav = Scorecard poengsum = 4 50 % av samtlige artikler har med produsent og produsentens artikkelnummer. (unntak: tjenester og logistikkleverandører). Leverandørens artikkelnummer har samme format / syntaks i e- katalogen og i web shop / trykt katalog. HVORFOR 4 ???
10
10 Kvalitet i produktkatalog - VEDLEGG Krav = Scorecard poengsum = 5 99 % av samtlige artikler har produktspesifikke lenker. (OBS! Ikke bildelenker), tekniske spesifikasjoner eller materialdatablad. HVORFOR 5 ???
11
11 Roundtrip De leverandørene som vi aksepterer roundtrip-løsninger fra, må også verifisere at de klarer å oppfylle kravene til katalogkvalitet. Ved avvik må det lages individuelle oppfølgingsplaner, slik at leverandørens nettbutikker holder god nok kvalitet. Ved manglende oppfyllelse av kvalitet i nettbutikker, vil kunden vurdere krav til elektronisk produktkatalog på nytt. Mulighet til å filtrere bort produkter som ikke er en del av avtalen.
12
12 Ordremetode Krav til ordremetode må diskuteres i 1-1 møtene, og vil i stor grad være avhengig av hva leverandør har muligheter til. UH-sektoren ønsker i størst mulig grad å benytte elektronisk kommunikasjon mellom kjøper og selger.
13
13 Sortiment Hvilket sortiment som skal tilbys i de elektroniske produktkatalogene, vil avhenge av det som er avtalt i den kommersielle avtalen. Dette skal diskuteres i 1-1 møtene, og vil variere fra leverandør til leverandør, avhengig av produktenes egnethet for elektronisk handel.
14
14 Takk for oss! Spørsmål?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.