Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Læringsmål for forelesningen Objektorientering –Objektorientering og GUI Java-programmering –GUI-komponenter i Java/Swing.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Læringsmål for forelesningen Objektorientering –Objektorientering og GUI Java-programmering –GUI-komponenter i Java/Swing."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Læringsmål for forelesningen Objektorientering –Objektorientering og GUI Java-programmering –GUI-komponenter i Java/Swing

2 2 GUI i Java Grafiske brukergrensesnitt (GUI) i Java lages vha. tre hovedtyper objekter: –et hierarki av GUI-elementer: JFrame ytterst hierarki av JPanel-instanser inni basiselementer inni JPanel-instansene –hendelser (events) hver type GUI-element sier fra om hva brukeren gjør med den vha. av hendelser –lyttere (listeners) reaksjonen på hendelsene implementeres av lyttere

3 3 Et hierarki av GUI-elementer JFrame øverst/ytterst –applikasjonsvindu med tittel og lukke, minimerings og maksimeringsknapper hierarki av JPanel-instanser inni –en trenger egentlig kun én JPanel-instans, men ofte er det greit med flere for å få layout’en en ønsker –den ytterste settes som JFrame’n sin contentPane basiselementer inni JPanel-instansene –JLabel (statisk tekst) –JButton (trykknapper, avkrysningsbokser,...) –JTextField, JTextArea (tekstfelt) –JComboBox, JList (lister) –...

4 4 Hendelser og lyttere Det er tett kobling mellom GUI-komponenter, lyttergrensesnitt og hendelsesklasser Alle komponenter som brukeren kan gjøre noe med, for eksempel knapper, genererer en hendelser når de manipuleres av brukeren Lytter-objekter kobler seg til komponenter og “venter” på at hendelser skal inntreffe og komponenten sier fra ved å kalle tilsvarende lyttermetode Vi kan reagere på at noe (hendelsen) har skjedd, men som oftest er vi også interesserte i hva, f.eks. hvor muspekeren er, ikke bare at den er flyttet

5 5 Lytting på flere hendelseskilder Et og samme lytterobjekt, f.eks. hovedklassen til en applikasjon, kan lytte til og få hendelser fra flere komponenter Vi kan finne ut hvilket objekt som er opphav til en hendelse ved å benytte eventobjektets getSource- metode

6 6 Hovedklasse for applikasjon For små applikasjoner er det greit å samle logikken i en egen App-klasse App-klassen har en standard struktur: –Konstruktøren instansierer hierarkiet av GUI-elementer JFrame applikasjonsvindu = new JFrame(); JPanel applikasjonsinnmat = new JPanel(); applikasjonsvindu.setContentPane(applikasjonsinnmat); –Det er ofte lurt å ha ett felt for hvert (vesentlige) GUI-element øverst i klassen: JButton knapp1; i konstruktøren: knapp1 = new JButton(”Trykk meg!”);

7 7 Hovedklasse for applikasjon App-klassen har en standard struktur (forts.) –App-klassen implementerer nødvendig lyttergrensesnitt, iht. hvilke GUI- elementer som GUI’et inneholder i klassedefinisjonen: class App implements ActionListener i konstruktøren: knapp1.addActionListener(this); –hver lyttermetode (metode definert i et lyttergrensesnitt) må sjekke hvilken komponent som sier fra om en hendelse public void actionPerformed(ActionEvent ae) { if (ae.getSource() == knapp1) { // knapp1-logikk her } }

8 8 SwingSet2 Demo av GUI-komponenter i Java sitt Swing-API

9 9 Sun sin Swing-tutorial er en god kilde til kodeeksemplerSwing-tutorial

10 10 Container’e En container er et GUI-element som inneholder og organiserer andre GUI-elementer En frame er en container for hovedvinduet til applikasjonen. En frame er et frittstående vindu, som brukeren kan flytte og endre størrelsen på etter behov. Et panel er en container som kun ikke har eget utseende eller oppførsel, men som kun brukes til å organisere andre komponenter. Slike brukes typisk for å organisere innmaten i et applikasjonsvindu.

11 11 Nøstede paneler Containere som inneholder andre GUI- elementer danner et hierarkiet –GUI-elementer legges inn med add-metoden –basis-elementer legges inn i de innerste panelene Hierarkiet styres av to hensyn –ryddig oppdeling av koden etter sammenhørende funksjoner –ønsket om spesifikk visuell effekt vha. layout-objekter

12 12 Basis-elementer JLabel –viser frem tekst og/eller ikon (ImageIcon) –intern layout opp og til siden og ift. hverandre –kan inneholde HTML! JButton, JCheckBox, JToggleButton, JRadioButton –knapper med to hovedtilstander: av/på –sier fra vha. ActionListener, actionPerformed og ActionEvent

13 13 Hvordan bli kjent med en ny GUI- element-type? Prøv den med SwingSet2-demo! Hvilke data håndterer den? –sannhetsverdier (boolean), leses/settes med isSelected/setSelected Hvilke vesentlige egenskaper har den? –har ikon og tekst for angi mening (get/setIcon, get/setText) Hvilket lyttergrensesnitt og –metoder og hendelsesklasser inngår i håndtering av hendelsen? –ActionListener, actionPerformed og ActionEvent –addActionListener og removeActionListener Prøv den i en enkel Swing-applikasjon!

14 14 JCheckBox Prøv den med SwingSet2-demo Hvilke data håndterer den? –sannhetsverdi (boolean) –isSelected/setSelected Hvilke vesentlige egenskaper har den? –ikon og tekst –get/setIcon og get/setText Hvilket lyttergrensesnitt og –metoder og hendelsesklasser inngår i håndtering av hendelsen? –ActionListener, actionPerformed og ActionEvent –addActionListener og removeActionListener Prøv den i en enkel Swing-applikasjon!

15 15 JSlider Prøv den med SwingSet2-demo Hvilke data håndterer? –heltallsverdi innen intervall –get/setValue, setMinimum, setMaximum Hvilke vesentlige egenskaper har den? –såkalte ticks m/tekst –hvilke ticks som finnes og om og hvordan de skal tegnes Hvilket lyttergrensesnitt og –metoder og hendelsesklasser inngår i håndtering av hendelsen? –ChangeListener, stateChanged og ChangeEvent –addChangeListener og removeChangeListener Prøv den i en enkel Swing-applikasjon!

16 16 JTextField Prøv den med SwingSet2-demo Hvilke data håndterer? –tekst (String) –get/setText Hvilke vesentlige egenskaper har den? –skriftstype (Font) og antall kolonner (columns) –get/setFont, get/setColumns Hvilket lyttergrensesnitt og –metoder og hendelsesklasser inngår i håndtering av hendelsen? –ActionListener, actionPerformed og ActionEvent –addActionListener og removeActionListener Prøv den i en enkel Swing-applikasjon!

17 17 JComboBox Prøv den med SwingSet2-demo Hvilke data håndterer den? –lister (model) og valg av ett element (selection) –get/setModel, get/setSelectedItem, get/setSelectedIndex Hvilke vesentlige egenskaper har den? –om tekstfeltet er editerbart: get/setEditable Hvilket lyttergrensesnitt og –metoder og hendelsesklasser inngår i håndtering av hendelsen? –action-hendelsen og item-hendelsen for selectedItem/selectedIndex- egenskapen Prøv den i en enkel Swing-applikasjon!

18 18 Eksempel: J Prøv den med SwingSet2-demoSwingSet2-demo Hvilke data håndterer den og hvordan leses/settes de(t)? – –get/set Hvilke vesentlige egenskaper har den? –? Hvilket lyttergrensesnitt og –metoder og hendelsesklasser inngår i håndtering av hendelsen? –Listener, Performed og Event –addListener og removeListener Prøv den i en enkel Swing-applikasjon!

19 19 Oppsummering Alle basis-elementer har samme ”struktur” –dataverdi(er) –essensielle egenskaper –hendelser og tilhørende grensesnitt, metoder og klasser Å bli kjent med en komponent innebærer å oppsøke informasjon om hver del Hendelser –De fleste GUI-elementer har egne typer hendelser –Noen GUI-elementer genererer PropertyChangeEvent’er

20 20 LayoutManagers En LayoutManager er et objekt som hjelper til med å organisere innholdet i en container Flere predefinerte layout managers i standard Java klassebiliotek: Defined in the AWT Defined in Swing FlowLayout BorderLayout GridLayout CardLayout GridBagLayout BoxLayout OverlayLayout

21 21 LayoutManager-logikk Hver container har en standard LayoutManager, men vi kan også eksplisitt sette denne etter behov Hver layout manager har egne regler for hvordan komponentene skal arrangeres innbyrdes Noen layout managers tar hensyn til foretrukket størrelse eller innretning, andre gjør det ikke En layout manager prøver å justere layout etter hvert som nye komponenter legges til og hvis containeren endrer størrelse

22 22 FlowLayout FlowLayout plasserer så mange komponenter som mulig i en rad, før neste rad fylles. Nye rader lages automatisk etter behov for å få plass til alle komponentene Komponentene sentreres hvis ingenting annet er angitt, men kan også justeres til høyre eller venstre Horisontalt og vertikalt mellomrom kan også angis.

23 23 GridLayout GridLayout legger ut en containers komponenter i et rektangulært rutenett En komponent legges i hver celle og alle celler har samme størrelse Fylles fortløpende fra venstre til høyre og fra topp til bunn Størrelsen på cellen avgjøres av størrelsen på containeren

24 24 BoxLayout En BoxLayout organiserer komponentene enten horisontalt (i en rad) eller vertikalt (i en kolonne) Rekkefølge for plassering er top-til-bunn eller venstre-til-høyre Ved å kombinere flere containere som bruker BoxLayout i ulike retninger kan mange konfigurasjoner lages Usynlige komponenter kan legges til for å lage åpenrom mellom komponenter

25 25 Border Layout En BorderLayout definerer fem områder som komponenter kan plasseres i North South CenterEastWest

26 26 BorderLayout forts. Hvert område viser én komponent (som typisk er en container) Størrelsen til hver av de fire ytre områdene justeres for å få plass til komponenten der Hvis ett eller flere av de ytre områder ikke fylles vil de andre områdene bruke plassen Senterområdet vil øke i plass og fylle tomme områder ved behov

27 27 Rammer En Border kan knyttes til en hvilken som helst Swing-komponent for å bestemme hvordan kantene skal tegnes opp Effektivt hjelpemiddel for å gruppere komponenter visuelt Klassen BorderFactory inneholder mange statiske metoder for å lage rammer Ramme til en komponent settes vha. setBorder

28 28 Dialoger En dialog er et vindu som vises foran det aktive vinduet (og som kan sperre for det) Kan benyttes til å: –vise viktig informasjon –gi brukeren mulighet til å bekrefte en handling –la brukeren komme med nødvendig input –velge standardobjekter, f.eks. farge eller fil En dialog boks har vanligvis et spesifikt formål og brukerinteraksjonen er kortvarig Klassen JOptionPane har metoder som forenkler opprettelsen av noen typer dialogbokser

29 29 JOptionPane-klassen (http://java.sun.com/docs/books/tutorial/ uiswing/components/dialog.html) showMessageDialog – viser frem en melding showOptionDialog – lar brukeren velge et av flere alternativ showInputDialog – gi mulighet til å fylle inn en tekst

30 30 Spesialiserte dialogbokser - filvelger Valg av fil er en svært vanlig operasjon som Java støtter vha. klassen JFileChooser Brukeren kan bla rundt i filsystemet og filtrere hvilke filer som vises Brukes typisk for å støtte åpning og lagring av filer

31 31 Læringsmål for forelesningen Objektorientering –Objektorientering og GUI Java-programmering –GUI-komponenter i Java/Swing


Laste ned ppt "1 Læringsmål for forelesningen Objektorientering –Objektorientering og GUI Java-programmering –GUI-komponenter i Java/Swing."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google