Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOtto Lauritzen Endret for 9 år siden
1
Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord 05.11.08
2
”Hjelp!” ”Jeg er blitt brukerrepresentant” Rekruttering - armer og bein Ukjent arena for brukermedvirkning Hvem representerer jeg? Hvilket ansvar har jeg påtatt meg? Varierende erfaringer med arbeidet som brukerrepresentant Dårlig oppfølging fra organisasjonene
3
Medvirkning på forskjellige nivåer Medvirkning på individnivå betyr at du skal påvirke forhold som gjelder deg selv og dine egne behov.Medvirkning på individnivå betyr at du skal påvirke forhold som gjelder deg selv og dine egne behov. Medvirkning på systemnivå er rettet mot dem som planlegger tiltakene/tjenestene og har myndighet til å vedta iverksettelse.Medvirkning på systemnivå er rettet mot dem som planlegger tiltakene/tjenestene og har myndighet til å vedta iverksettelse.
4
Brukerrollen Hva gjør akkurat meg egnet til å være brukerrepresentant? Hva betyr brukerkompetanse på systemnivå? Hvem representerer jeg? Hvordan holder jeg meg oppdatert? Hvordan kan jeg utnytt min tilhørighet til organisasjonene?
5
Modulbasert opplæring i brukermedvirkning
6
Programutviklng SAFO/FFO Initiativ fra SAFO Øst og FFO Region Øst Samordnet programutvikling Separate gjennomføringer av Modul 1 Felles gjennomføring av Modul 1 Etablering av felles prosjektgruppe for videreutvikling av programmet
7
Modulene Modul 1 – Introduksjon - 2 dager Internkurs i egen organisasjon – sikre rekrutteringen Obligatorisk for alle brukerrepresentanter Modul 2 – Grunnopplæring HF – 2 dager Bli kjent med eget HF Obligatorisk for alle Brukerutvalg Modul 3 -6 – Spesialopplæring Frivillig fordypning
8
Modul 1 - dag 1 Brukerrollen Brukerkompetanse Representative brukermedvirkere Gissel eller påvirker Brukerrollen i praksis Slik opplever jeg det Arenaer for brukermedvirkning Helseregionen Fylke - kommune - NAV
9
Modul 1 - dag 2 Teamarbeid Roller og adferd Hvordan tolker vi signaler Når blir det samspill Bli kjent med organisasjonene SAFO og FFO Modulbasert opplæring Hva er det? Administrative rutiner Brukernettverket Evaluering
10
Modul 2 – dag 1 Avklare forventninger Presentasjon av Helse Sør-Øst Lovverk Struktur og organisering Presentasjon av eget HF Struktur og organisering Forventninger til Brukerutvalget Erfa-utveksling
11
Modul 2 – dag 2 Teamarbeid Hva kjennetegner vårt team Roller og atferd Samspill i praksis Tilbud spesialopplæring Aktuelle fordypningsmoduler Evaluering
12
Frivillig spesialopplæring Modul 3 - Personlig videreutvikling Bli kjent med deg selv Tale og debatteknikk Presentasjonsteknikk Modul 4 - Mentoropplæring Innføring i veiledningspedagogikk Modul 5 - Fagfordypning Brukermedvirkning i helsetjenesten Modul 6 - Erfaringsutveksling Erfa-møter
13
Status opplæring Gjennomført Modul 1 SAFO Øst: 81 personer FFO Region Øst: 75 personer SAFO Sør: 58 personer Gjennomført Modul 2 Helse Sør-Øst A-Hus Aker Sunnaas
14
Organisering Rekruttering Løpende dialog med brukerorganisasjonene Innstilling på kandidater med obligatorisk grunnopplæring Oppnevning HF-styret foretar oppnevning Konstituering Oppdragsgiver konstituerer Brukerutvalget konstituerer seg selv
15
Status drift Alle HF har etablert Brukerutvalg Varierende sammensetning og antall Bruk av arbeidsutvalg Andre utvalg ved HF Prosjektoppdrag Begrenset ressurs/krever prioriteringer
16
Status brukermedvirkning Brukermedvirkning Brukerutvalget må forankres i toppledelsen Mandater for Brukerutvalg Standardisering? Brukermedvirkning i styrerommet Tilhører/observatør status Talerett Forslagsrett
17
Vegen videre….
18
Synliggjøring Brukerperspektivet internt Gjøres bedre kjent – intern brosjyre Større samspill med fagmiljøene Etablere kontakt med tillitsvalgte Brukerperspektivet eksternt Pasientundersøkelser
19
Samhandling Brukerfokuset må følge pasientbehandlingen gjennom spesialisthelsetjenesten til primærhelsetjenesten
20
Befeste Modulbasert opplæring Møte med alle HF i Helse Sør-Øst Adm.dir Leder av Brukerutvalget Sekretær for Brukerutvalget Modul 1 for helsepersonell Et tydelig behov Programtilrettelegging Finansiering Årlige dialogmøter Paraplyorganisasjonene og ledelsen i Helse Sør-Øst
21
Aktivitetsplan Brukeropplæring i organisasjonene Vi gjennomfører fire Modul 1-seminar spesielt rettet mot Brukerutvalgene Introduksjon også til de andre Helseregionene Ferdigstille spesialmodulene Introduksjon av programmet i HF Avtale besøksprogram i tidligere Helse Sør Avklare gjennomføring av Modul 2 Oppfølging av programmet i HF Avtale besøksprogram i tidligere Helse Øst Erfaringsutveksling
22
Et godt sykehustilbud til alle… Brukererfaring – en anerkjent kompetanse ”Vi er avhengig av hverandres kompetanse” ( Bente Mikkelsen, HSØ) Brukerkompetanse - et viktig styringsparameter ”Brukermedvirkning gir helseforetakene et nødvendig korrektiv i en travel medisinsk hverdag”. (Anne Grethe Erlandsen SØ) Brukerutvalg - et reelt samarbeidsforum ”Er organisasjonene egentlig klar over hvilken påvirkningsmulighet de har?” (Torbjørn Almlid SI)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.