Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MARING Ett dusin viktige forutsetninger for suksess i norsk marin ingrediensindustri SINTEF Havbruk Miniseminar i Oslo, 21. april 2008, Jostein Refsnes,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MARING Ett dusin viktige forutsetninger for suksess i norsk marin ingrediensindustri SINTEF Havbruk Miniseminar i Oslo, 21. april 2008, Jostein Refsnes,"— Utskrift av presentasjonen:

1 MARING Ett dusin viktige forutsetninger for suksess i norsk marin ingrediensindustri SINTEF Havbruk Miniseminar i Oslo, 21. april 2008, Jostein Refsnes, FHL Maring

2 MARING 1. Fokus på de fjelltopper som kan nås! Himalaya-klatring er for de få og gale. De fleste bør være fornøyd med Galdhøpiggen eller kanskje bare Ulriken. Alt for mange drømmer er blitt finansiert for å bringe dem til virkelighet, men akk så forgjeves. Mange mål innen norsk marin ingrediensindustri har vært for krevende i forhold til talenter og økonomisk evne.

3 MARING 2. Sikre gullet! Det blir rift om de gode råvarene – restråstoffet fra norsk fiskeri (fersk, giftfrie) Sikker råvaretilgang er en forutsetning Tilstrekkelig kvantitet Prosessering av restråstoffet vegg i vegg med de ferske råvarene Automatisèr, automatisèr, automatisèr!

4 MARING 3. Første trinn i en industriell vekst = halvfabrikata! Profesjonelt tilvirket halvfabrikata marine ingredienser er internasjonalt etterspurt Repetèrbar produktspesifikasjon i hver batch God og stabil leveringsevne Arbeidsdeling –ingen skam å la andre industrimiljøer i utlandet med stort hjemmemarked lage ferdigproduktet

5 MARING 4. Decommoditize the Commodity Det er ikke bare lov å tenke merkevare på et halvfabrikat – det er smart Eks.: GoreTex®, Aspartam®, Intel®, Xalar® (lakseolje fra Marine Harvest Ingredients), Epax® (Omega-3 konsentrater) Norge er god på råvarer og halvfabrikata, dvs. commodities. Men de må få et navn!

6 MARING Samarbeidsløsninger.

7 MARING Industrielle samarbeidsløsninger:

8 MARING 5. Delta i en bærekraftig kommersiell industristruktur! Antakelig er en norsk marin ingrediensbedrift lite forberedt på å makte alt som må gjøres for å få suksess Noen er flinke til å produsere, andre er best til å markedsføre, andre er best til å forske og utvikle Definere rollene i verdikjeden og bygge ansvarlige samarbeidskonstellasjoner Hvem kommer til å bli det første norske marine ingredienslokomotivet?

9 MARING 6. The Original Virgin Salmon Oil Corporation (case) Strategic Partners Produsenteierskap i markedsføringsselskapet Produsenter i et franchise-system

10 MARING 7. Gå til sengs med en trofast partner! Det er en meget lang og kostbar vei for et norsk marint ingrediens frem til å bli del av et etterspurt sluttprodukt Ingrediensprodusenten bør søke et partnerskap lenger ut i verdikjeden Partneren må være dyktig på sine ting og ha god økonomi og kultur til å være tålmodig, langsiktig, merkevareorientert og internasjonal

11 MARING 8. Dokumentasjon! Objektiv og profesjonell dokumentasjon av produktløfter er nødvendig Dokumentasjonen bør være forskningsbasert Stiftelsen RUBIN = attraktiv brobygger mellom industri og forskning Tracing-system for råvarene QA sertifikat (internasjonalt)

12 MARING 9. New opportunity - Cross Specie Feed Marine ingredienser fra èn type oppdrettsfisk = OK som ingrediens til bruk i fôr til en annen oppdrettsfisk (eks. laks til torsk) Lakseingredienser produsert i verdens ledende lakseland Norge = en ny business opportunity Krabbemel gjør torsken frisk og sterk!

13 MARING 10. Bland ikke kortene! Eksperimentering på operativ produksjonslinje er alt for kostbart og risikabelt Forskning = Forskning Produksjon = Produksjon NB! Ikke glem IPR-muligheten (prosess eller produkt) når det forskes og utvikles!

14 MARING 11. Forèn kreftene i en sterk bransjegruppe! Norsk marin ingrediensindustri med sine underleverandører og fag- og forskningsekspertise har lenge skuet i mange og forskjellige retninger MARING (FHL Marin Ingrediensindustri) er en ny bransjegruppe som har som mål å forene kreftene Enighet i samme retning gir styrke og gjennomslagskraft!

15 MARING 12. Markedet Europa-brukere av marine ingredienser fremstår ofte som konservative, trege, byråkratiske (EU-direktivene!) og lite innovative Vi må tenke i alternative strategiske baner Østen er sulten og mangler mye som vi har mye av Lær kinesisk!

16 MARING NORGE – en internasjonal autoritet innen marine ingredienser Vi er nærmere virkelighetens verden enn drømmeland!


Laste ned ppt "MARING Ett dusin viktige forutsetninger for suksess i norsk marin ingrediensindustri SINTEF Havbruk Miniseminar i Oslo, 21. april 2008, Jostein Refsnes,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google