Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forbrukerportalen.no Forbrukerrådet SINTEF-seminar 8.november 2006

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forbrukerportalen.no Forbrukerrådet SINTEF-seminar 8.november 2006"— Utskrift av presentasjonen:

1 forbrukerportalen.no Forbrukerrådet SINTEF-seminar 8.november 2006

2 forbrukerportalen.no Forbrukerrådet Interesseorganisasjon 10 regionkontorer Nasjonale ansvarsområder Tredelt virksomhet: 1) Påvirkning 2) Dyktiggjøring 3) Bistand

3 forbrukerportalen.no Trondheimskontoret Det største regionkontoret 10 ansatte Dekker de tre fylkene i Midt-Norge –87 kommuner – innbyggere Nasjonalt ansvar: Bolig –bustadoppføringslova Sitter i Boligtvistnemnda

4 forbrukerportalen.no Dagens tema Boligkjøp – et risikoprosjekt. Rapportering fra maktesløse forbrukere Våre kilder: – telefonhenvendelser – besøk – Boligtvistnemnda

5 forbrukerportalen.no Telefonhenvendelser Oppføring av bolig –2004: 1200 henvendelser –2005: 1282 henvendelser –2006: (3kv) 1134 henvendelser –CA 1/3 gjelder klager på snekker- /rørleggerarbeid

6 forbrukerportalen.no Boligtvistnemnda Medlemmer: –Boligprodusentenes Forening –Norges Byggmesterforbund –Entreprenørforeningen Bygg & Anlegg (EBA) Sammensetning: –2 representanter fra medlemmene –2 fra Forbrukerrådet –1 leder (jurist) Antall saker 2005: 36 behandlet, 41 avvist

7 forbrukerportalen.no Klager - Boligtvistnemnda Feilleveranser/ manglende leveranser –Avvik fra det avtalte –Pris –Forsinkelse, tvist om dagmulkt Mulige årsaker : Manglende kommunikasjon mellom forbruker, salgsledd og entreprenør,

8 forbrukerportalen.no Klager - FR Mangler – byggeskader –Ujevnheter/skjevheter –Fukt – kjøkken/bad –Større og mindre feil – slurv –Lekkasjer på tak –Problemer med dører/vinduer

9 forbrukerportalen.no Klager Hvorfor forbrukerne ikke klager Resultat fra undersøkelse gjennomført av BI studenter 2004 Faktorer: –Ubehag –Frykt for konsekvenser –Produktkunnskap –Mestringstro –Klagekyndighet –Kunnskap om rettigheter

10 forbrukerportalen.no Økt kundekompetanse” -et informasjonsprosjekt Byggekostnadsprogrammet Vi skal utbedre nettsidene om oppføring av bolig på Samordne juridisk, økonomisk og teknisk informasjon Gjøre forbrukerne til bedre bestillere

11 forbrukerportalen.no Takk for meg!


Laste ned ppt "Forbrukerportalen.no Forbrukerrådet SINTEF-seminar 8.november 2006"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google