Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PlastCupen Grønt Punkt Norge AS – Næringslivets garanti for at brukt emballasje blir gjenvunnet – Eies av de som importerer, produserer, pakker og fyller.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PlastCupen Grønt Punkt Norge AS – Næringslivets garanti for at brukt emballasje blir gjenvunnet – Eies av de som importerer, produserer, pakker og fyller."— Utskrift av presentasjonen:

1 PlastCupen Grønt Punkt Norge AS – Næringslivets garanti for at brukt emballasje blir gjenvunnet – Eies av de som importerer, produserer, pakker og fyller emballasje – Drifter bl.a. bransjeavtalen mellom MD og Plastretur – Rapporterer til SFT om innsamlet og gjenvunnet mengde – Non-profit

2 Formål Å stimulere bygg- og anleggsbransjen til å sortere ut mer plast, fortrinnsvis folie Å gi bygg- og anleggsbransjen en enkel mulighet til å opptre mer miljøvennlig Å lære bygg- og anleggsbransjen hvordan de kan kildesortere mest mulig effektivt Å skape ryddigere byggeplasser

3 Målgruppe Alle byggeplasser som har krav om å dokumentere hvor mye avfall som produseres Da vi gjennomførte PlastCup i Oslo deltok alle byggeplasser automatisk I Stavanger og Bergen har entreprenørene meldt på de byggeplassene de vil ha med

4 Regler Den byggeplassen vinner som: – Leverer flest kg plastfolie per kvm berørt BTA til godkjent mottak – Resultatet må kunne dokumenteres med veiesedler – Byggeplassen må ha fått godkjent sluttrapport avfall

5 Regneeksempel FraksjonTonnasje Containertyp eSnitt vekt Antall oppdra gType bil Pris/oppd rag Treverk1008m3250Lift630 Stål / Metaller510m371Lift630 Gips3010m365Lift630 EE avfall0,1BUR-0Samtransport630 Papp3Flatpakkes-1Samtransport630 Plastfolie3Sekker-3Samtransport630 Betong og tegl020m3120Krok740 Restavfall8020m33,523Krok740 Glass Vinduer0Skapbil10 570 Asbest0Skapbil10 570 Impregnert Trev.210m311Lift630 Isolasjon1Skapbil-0 Fyllmasser08m3 0Lift630 Total tonnasje224,1 2,784 Excel-ark med eksempel som viser med og uten kildesortering på byggeplass.

6 Gjennomføring Alt 1. Oslo- modell – Alle som har sendt inn byggemelding til Oslo kommune (Plan og bygning) deltar automatisk – Resultater genereres automatisk – Oslo kommune kårer vinner Alt 2. Original- modell – Mottaksanlegg melder inn byggeplasser til PlastCupen – Mottaksanlegg samler inn resultater – GPN sammenholder resultat og kårer vinner

7 Kommunikasjonsaktiviteter Oppstart – Muntlig info fra mottaksanlegg til B/A – Skriftlig info fra mottaksanlegg til B/A Brosjyre, plakater, klistremerker – Samarbeid med lokal avis Premieutdeling. – Kåring med lokalpresse – Annonsering Lokal/fagpresse – Pressemelding

8 Premie Et hyggelig arrangement for både de ansatte hos entreprenør og hos renovatør/mottaks-anlegg

9 Vil du ha PlastCup til deg? Ideen kan brukes lokalt for å øke fokus og interesse blant egne kunder, og blant egne ansatte By/region kan få hjelp og støtte fra Grønt Punkt Norge Mottaksanlegg må kunne gi gode løsninger i samarbeid med entreprenør Entreprenør må ha fokus på gode avfallsløsninger som både gir resultater for miljø og lommeboken PlastCupen er et hyggelig, positivt tiltak som smitter over på andre avfallsfraksjoner Kom igjen, sortér: Riktig første gang!


Laste ned ppt "PlastCupen Grønt Punkt Norge AS – Næringslivets garanti for at brukt emballasje blir gjenvunnet – Eies av de som importerer, produserer, pakker og fyller."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google