Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOle-Kristian Jensen Endret for 9 år siden
1
I1-OPPGAVE: HVORDAN FORBEREDE ELEVER PÅ FØRSTE SKJERMKJØRING Philip Nordås – HI Bergen FSK
2
Agenda Statistikk Problemområder Løsninger
3
Statistikk
5
I perioden 2008-2009: EL/EF = 17 hendelser EA = 15 hendelser Noe flere AFF hopp enn line. Median = hopp nr. 3
6
Problemområder Skjermkjøringen er kompleks (tid, avstand, høyde, andre hoppere, vind, sin egen hastighet mot- og medvinds og innflyvingsmønster osv.) Vi fokuserer mer på frittfall enn skjermkjøring GK = 1t 45min av 10t relatert til skjermkjøring
7
Problemområder
8
Lite fokus/oppfølging i progresjonen Krav til elever ift. skjermkjøring: Line – fra 30 sek er det krav til skjermkjøring AFF – krav til å planlegge skjermturen før hoppet
9
Mulige løsninger Løsning: Tandemhopp Løsning: Opplæringsvideo Løsning: Ny landingsteknikk Løsning: Datasimulator Løsning: Revidere progresjonsplan Økonomisk mulig NeiJa Ja, ca. 200 krJa Øker forståelseJa Ikke relevantJaIkke relevant Øker sikkerhetJa Har personellNeiJa Hinder i utdanningen JaNei Ja, kan føre til underkjente hopp ila. progresjonen Praktisk gjennomførbart NeiJaMå testes førstJa, men simulatoren må bli bedre Ja
10
Mulige løsninger
12
Demo med erfaren hopper Revidere elevprogresjonen (inkl. A-sert progresjon) Bilder av landingsområdet Landingsteknikk
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.