Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

I1-OPPGAVE: HVORDAN FORBEREDE ELEVER PÅ FØRSTE SKJERMKJØRING Philip Nordås – HI Bergen FSK.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "I1-OPPGAVE: HVORDAN FORBEREDE ELEVER PÅ FØRSTE SKJERMKJØRING Philip Nordås – HI Bergen FSK."— Utskrift av presentasjonen:

1 I1-OPPGAVE: HVORDAN FORBEREDE ELEVER PÅ FØRSTE SKJERMKJØRING Philip Nordås – HI Bergen FSK

2 Agenda  Statistikk  Problemområder  Løsninger

3 Statistikk

4

5 I perioden 2008-2009:  EL/EF = 17 hendelser  EA = 15 hendelser  Noe flere AFF hopp enn line.  Median = hopp nr. 3

6 Problemområder  Skjermkjøringen er kompleks (tid, avstand, høyde, andre hoppere, vind, sin egen hastighet mot- og medvinds og innflyvingsmønster osv.)  Vi fokuserer mer på frittfall enn skjermkjøring  GK = 1t 45min av 10t relatert til skjermkjøring

7 Problemområder

8 Lite fokus/oppfølging i progresjonen Krav til elever ift. skjermkjøring:  Line – fra 30 sek er det krav til skjermkjøring  AFF – krav til å planlegge skjermturen før hoppet

9 Mulige løsninger Løsning: Tandemhopp Løsning: Opplæringsvideo Løsning: Ny landingsteknikk Løsning: Datasimulator Løsning: Revidere progresjonsplan Økonomisk mulig NeiJa Ja, ca. 200 krJa Øker forståelseJa Ikke relevantJaIkke relevant Øker sikkerhetJa Har personellNeiJa Hinder i utdanningen JaNei Ja, kan føre til underkjente hopp ila. progresjonen Praktisk gjennomførbart NeiJaMå testes førstJa, men simulatoren må bli bedre Ja

10 Mulige løsninger

11

12  Demo med erfaren hopper  Revidere elevprogresjonen (inkl. A-sert progresjon)  Bilder av landingsområdet  Landingsteknikk


Laste ned ppt "I1-OPPGAVE: HVORDAN FORBEREDE ELEVER PÅ FØRSTE SKJERMKJØRING Philip Nordås – HI Bergen FSK."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google