Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?."— Utskrift av presentasjonen:

1 Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?

2 Innhold Vedlikehold Lisenser Forsikring Luftrom Utstyr (transponder, radio 8.33MHz)

3 Hvem jobber med dette? EGU (European Gliding Union) –Geir Raudsandmoen –(Lars Øyno luftrom) EAS (Europe Air Sports) –Magne Nesbakken –Lars Øyno Motparter: –EASA –Eurocontrol

4 Vedlikehold EASA Part M for vedlikehold utsatt til september 2008 Egentlig ”løsning på et problem som ikke finnes” Mer byråkrati, men det finnes veier rundt problemene Vi vil trolig kunne fortsette som før med klubb- basert vedlikehold

5 Vedlikehold hovedutfordringer Krav til continuing airworthiness organisation for å opprettholde luftdyktighetsorganisasjon (teknisk organisasjon innenfor NAK?) Sertifisering av seilflyteknikere (trolig OK i Norge) Innmontering av ikke-typegodkjent utstyr Retningslinjer for reparasjoner (kun fabrikantens reparasjonsanvisninger kan brukes, ikke generelle allerede etablerte manualer) Forutsetter at vedlikeholds-underlag på alle tidligere flytyper er opp til dagens krav

6 Luftdyktighet Mer byråkrati med EASA, men trolig mulig å fortsette som før med lokale godkjenninger Fordel: Slipper nasjonal typeakseptering når EASA typesertifikat finnes Hovedutfordringer: –Utstyr som Palm, computere, flightloggers etc må være godkjent for bruk av EASA –Dersom typesertifikat-eier ikke finnes, er flytypen i prinsippet ikke godkjent, kan evnt operere på Permit to Fly

7 Lisenser Trolig tre nivåer på lisenser: –ICAO –EASA –Nasjonale Hovedskille: Medical og engelsk-kunnskap To øverste trolig mest interessante for Norge Lokale kontrollanter som nå Hvem utsteder? EASA, eller LT eller SNLF? Store fordeler pga samordning av krav, gyldighet av lisenser over landegrensene

8 Forsikring Nye krav for ansvar og passasjerforsikring innført i EU fra Minstekrav Alle EU-land må akseptere utenlandske fly med minstekrav oppfylt, selv om landet har strengere krav

9 Luftrom Single European Sky (SES) SES innebærer en ny luftromsklassifisering ICAO klasse A til G vil først endres til iNtended (N), Known (K) og Unknown (U) traffic, senere til kun N and U. Trolig vil klasse A til D bli ny kategori N, mens F og G vil utgjøre ny klasse U. Klasse N: Klarering nødvendig, radiokontakt og transponder nødvendig. FL X = 195 Klasse K: Klarering ikke nødvendig for all trafikk, radiokontakt og transponder nødvendig. FL Z Beslutning utsatt på ubestemt tid Klasse U: Klarering ikke alltid nødvendig, radiokontakt og transponder ikke alltid nødvendig.

10

11

12

13 Transponder Mode S transponder er et krav i sentrale deler av EU nå i nye installasjoner, og vil komme for alle i 2008 i dette området Utbygging av mode S radarnettverk ligger håpløst bak skjema rundt om i Europa. LV hevder de har ingen planer om å påby Mode S i Norge Det finnes idag fire planlagte eller operative små mode S transpondere egnet for seilfly. Produsenter: Becker, Dittel, Filser and Garrecht

14 8.33MHz kanalseparasjon Pålegg for flyvning over FL285 fom 200X?? Over FL195 fra 2006 Ingen beslutning tatt om pålegg under FL195 Ikke ansett som noen stor umiddelbar trussel for oss Avtale med Eurocontrol om å minimalisere ulemper for GA / VFR 7 års varsel før pålegg kan implimenteres Ny ELT-frekvens vil komme etter 2006, dette vil være 406Mhz med 24bits addresse.

15 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google