Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKT i historiefaget. Hva kan Internett tilføre historiefaget? Ferdige undervisningsopplegg "Digitalskolen" (U i B)Digitalskolen Her er det lagt ut mange.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKT i historiefaget. Hva kan Internett tilføre historiefaget? Ferdige undervisningsopplegg "Digitalskolen" (U i B)Digitalskolen Her er det lagt ut mange."— Utskrift av presentasjonen:

1 IKT i historiefaget

2 Hva kan Internett tilføre historiefaget? Ferdige undervisningsopplegg "Digitalskolen" (U i B)Digitalskolen Her er det lagt ut mange oppgaver der elevene må bruke kilder fra Internett. Det gis også veiledning i bruk av Internett for både lærere, studenter og elever i grunnskole og videregående skole Oppdatert stoff F.eks. SvinesundprosjektetSvinesundprosjektet Enorme mengder stoff!

3 CD-ROM –f.eks. World War I/II, Okkupasjonen …. E-bøker –f.eks. E-bok og Skoleweb, NettgymnasetE-bok SkolewebNettgymnaset Ped. program og spill –kan ofte lastes ned fra Internett Hva kan Internett tilføre historiefaget?

4 Internett virkeliggjør nye former for samarbeid, kommunikasjon eller det å organisere sitt eget arbeid. Fra: ”Nettheftet”, Læringssenteret, Oslo 2001 muliggjør "Å la eleven lete etter stoff på Internett er som å slippe ham inn i et kjempemessig kaotisk bibliotek uten kvalitetssikring… på rulleskøyter! "

5 Utfordringer ved bruk av Internett Internett oppfordrer til fusk og en "klippe-og-lime-kultur" Ja – dessverre! Sjekk "skolesidene" (= fuskesidene)! Hva med en oppgave som ikke er kopiert, men som har tatt litt herfra og litt derfra?! "Hvis teknologien finner løsningen på oppgaven, svekkes elevenes egen tankevirksomhet - og også kvaliteten på læringsprosessene." Vi må: Forlange nøyaktig kildeangivelse! Forlange at stoffet skal være forstått og fordøyd! Forlange egne resonnement og konklusjoner! MEN: Det er lov til å sitere! –med kildeangivelse.

6 Elevene greier ikke å skille gullet fra grumset: Det sakses og siteres vilt fra "tvilsomme kilder"! "Enhver tenåring er nå bare et par tastetrykk unna ubegrensede mengder av historieforfalskninger" Erik Hobson, Aftenposten Absolutt nødvendig: KILDEKRITIKK og KUNNSKAP OM IDEOLOGIER Utfordringer ved bruk av Internett

7 Nødvendig å kunne: Bruke søkeverktøy! (omtale av de fleste: ) bl.a. trunkeringstegn og boolske uttrykk se Søker i flere søkeroboter samtidig: Copernic og Web Crawler Kildekritikk! Kildekritikk! Fra Kongsberg v.g.skoleKongsberg v.g.skole Fra Skolenettet for GrunnskolenSkolenettet Fra Skolenettet for videregående skole av Andreas LundSkolenettet Fra ”Læreren med digitalt grensesnitt” av John Harboe”Læreren med digitalt grensesnitt” Meget grundig kurs fra Riksbibliotekstjenesten i bruk av Internett!kurs fra Riksbibliotekstjenesten

8 Det er lett å bli lurt! Eksempel: Da svenske myndigheter lagde en side om Holocaust lagde nynazister en "konkurrerende" side med likt utseende og nesten lik url Eksempel 2: Elevene søker på ordet holocaust og finner: og og

9 Noen gode Internettsider Om Holocaustbenektelsen: The Nizkor Project Folkemord, Historie og Revisjonisme Holocaust Denial on Trial

10 Flere gode Internettsider En imponerende lenkesamlingEn imponerende lenkesamling. 418 historielenker!! LenkesamlingLenkesamling til Israel – Palestina – konflikten Cold War Hot Links Cappelens lenkesamling til eldre norsk historie Registreringssentral for historiske data

11 Noen flotte bildesider Plakater fra Nazisme og motstandskamp Plakate - Deutsches Historisches Museum, Berlin SOWJETISCHE PLAKATE AUS DEM STAATLICHEN HISTORISCHEN MUSEUM MOSKAU Revolution by Design: The Soviet Poster Fotos fra Sovjet-Unionen Pictures of the Past

12 Har du spørsmål, kommentarer eller ønsker liste over internettkildene? Send en e-post til Alf Sjuls Hansen, ILSAlf Sjuls HansenILS


Laste ned ppt "IKT i historiefaget. Hva kan Internett tilføre historiefaget? Ferdige undervisningsopplegg "Digitalskolen" (U i B)Digitalskolen Her er det lagt ut mange."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google