Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

B/C-språk og IKT Greveskogen v.g.skole Noen utvalgte lysbilder Vil du se mer, gå inn på og klikk deg.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "B/C-språk og IKT Greveskogen v.g.skole Noen utvalgte lysbilder Vil du se mer, gå inn på og klikk deg."— Utskrift av presentasjonen:

1 B/C-språk og IKT Greveskogen v.g.skole Noen utvalgte lysbilder Vil du se mer, gå inn på http://www.uio.no/~siriluhttp://www.uio.no/~sirilu og klikk deg inn på ulike ”faglige presentasjoner”

2 Tradisjonell undervisning LÆREVERK (tekster og oppgaver) Cd-spiller Lysark pc Stor grad av felles- oppgaver Lærer bestemmer hva, når, hvordan Lineært, strukturert, reseptivt ”Lehren” dominant

3 Læringsprosessen input intake bearbeiding langtids- hukommelse output

4 B/C-språk – når Internett blir brukt (Tekstbehandling m Stavekontroll/ordbok) - offentliggjøring, innlevering (via nett(eller ikke)) Fremlegging via presentasjonsprogram (med / uten nett) Språktrening via nett (grammatikk / vokabular / uttale / tekstarbeid) Søk på nettet / databaser (undersøkelser i tilknytning til tema/prosjekt-arbeid) E-post (styrt / fritt) / Diskusjon(sgrupper) / (kommunikasjonsspråk målspråket) Chat

5 Språktrening: Hvorfor på nettet Gir eleven tilstrekkelig med valgmuligheter!!! Fritt tilgjengelig og gratis Dynamisk Brukerorientert Øvelser og oppgaver for ”alle” områder Globale, multimediale språkkurs

6 Nettsteder som gir direkte språktrening Tysk Se Siris lenkesamling: http://www.uio.no/~sirilu Die ”Mitten in Europa”-Seiten Der dänische Deutschlehrer Kofoed Deutschlehrer aus Schweden - Johannes Jänen Deutschlehrer Vindenes aus Kongsberg Deutschlehrer Eidsvik aus Volda Deutschlehrerinnen Storberget und Kvanes (Kristiansand)

7 Nettsteder som gir språktrening Fransk http://www.gsk-fag.dk/fransk/undervisning.htm http://www.momes.net/ http://www.laer-it.dk/fag/fra/eks/varksted/omfrav.htm http://www.laer-it.dk/fag/fra/eks/varksted/omfrav.htm (dansk franskverksted) http://www.quia.com/dir/french/http://www.quia.com/dir/french/ (vokabular- og grammatikk-trening) http://www.nfb.ca/Jeunesse/main2.htmlhttp://www.nfb.ca/Jeunesse/main2.html (le Prince et Moi) http://www.sdv.fr/orthonet/jeux.htmlhttp://www.sdv.fr/orthonet/jeux.html (grammatikk- trening)

8 Nettsteder som gir språktrening Spansk http://www.infoguide.dk/fagene/oversigt/subject020240.h tmlhttp://www.infoguide.dk/fagene/oversigt/subject020240.h tml (danske undervisningsministeriets nettsted for spansk) http://lankskafferiet.skolverket.se/sidor/0_1_16_1.html (grammatikk) http://www.quia.com/dir/spanish/http://www.quia.com/dir/spanish/ (vokabular- og grammatikk) http://lankskafferiet.skolverket.se/sidor/0_1_16.html http://lankskafferiet.skolverket.se/sidor/0_1_16.html (div. for spansk fra det svenske länkskafferiet)

9 Spørsmål om nettøvelsene Tilpassing til det man ellers driver med? Hvilken type språk? Hvilke typer øvinger og oppgaver Type fasit Forklaringer / tilbakemeldinger Valgmuligheter

10 Språktrening: Samspill: elev – lærer/veileder – IKT Bevisstgjøring av læringsprosessen Kanskje felles introduksjon Noe felles trening (i grupper) Egentrening på PC, lærer/med- elever som veiledere, Mange valgmuligheter, Øyeblikkelig tilbake- melding Beskrivelse og evaluering av egen læringsprosess Oppfølgings -plan

11 Eks på muligheter: (Interkulturell) kommunikasjon Das Bild der anderen http://www.bild-online.dkhttp://www.bild-online.dk L’image d’autre http://www.esp.uva.nl/Image-FR/http://www.esp.uva.nl/Image-FR/ ”Alle” Comeniusprosjektene ------------------------------------------------------------------------------------ Odyssee http://www.goethe.de/oe/mos/odyssee/index.htmhttp://www.goethe.de/oe/mos/odyssee/index.htm Deutscher Schulweb http://www.schulweb.de/kontakt.htmlhttp://www.schulweb.de/kontakt.html Die Online-Zeitung für junge Leser: http://www.sowieso.de/http://www.sowieso.de/ Rainhard Donaths sider om E-Mail-Partnerschaften http://www.englisch.schule.de/dafemail.htm http://www.englisch.schule.de/dafemail.htm Schulchat http://chat.schulweb.de/http://chat.schulweb.de/ ((Robots http://german.alicebot.com/ ))http://german.alicebot.com/

12 I stedet for statiske nettadresser i arbeidsboken, dynamiske nettadresser på nettsidene Eksempler fra Mitten in Europa (http://www.mitten-in-europa.com )http://www.mitten-in-europa.com Uten oppgaver eller med oppgaveforslag: MiE 2, kap.2: Hameln / Max und Moritz MiE 2, kap.8: Köln und der Dom MiE 2, kap.7: Hundertwasser MiE 2, kap.5: Internet-Projekt (Sveits/Østerrike) MiE 3, kap.10: Essen und trinken Åpne, temaorienterte oppgaver

13 Minimumsforutsetninger for vellykkede Internett-rechercher Nettet fungerer med 15-30 maskiner samtidig Søkene er klart (!) og snevert (!) definert eller De beste nettadressene er sjekket på forhånd (lærer) Undersøkelsene / prosjektet inngår i et helhetlig undervisningsopplegg Elevene kjenner formålet med arbeidet og planlegger, gjennomfører og presenterer i forhold til målet for arbeidet

14 Endret lærer - elevrolle I veldig-gamle-dager: Den ”allvitende” lærer i et ”lukket” klasserom med hovedvekt på at elevene skulle bruke språket korrekt. Elever og lærer i et åpent tyskklasserom med vektlegging på språket i bruk, innhold og interkulturelle aspekter. Sterkere grad av elevmedvirkning. Produksjon for andre mottakere enn læreren. Mellom- stadium?

15 Det fremvoksende paradigmet: Fra SITES, s. 8, avsnitt 1.3

16 Læringsteori og språksyn Understøtter bruken av IKT nyere språklæringsteorier? (smlgn. utviklingen av mellomspråket, språkbevissthet, hypotesedanning, autonomi) Gir IKT mer anledning til å bruke språket kreativt eller forsterker IKT tendensen til språklig kontroll og korrekthet? Styrker IKT det interkulturelle aspektet?

17 Språkopplæring - fremtiden – IKT (1) Fellesundervisning i klasserommet (kjernestoff) Klasserom med internettoppkopling på multimedia-pc / storskjerm Elevene med egne bærbare pc Treningsstudio (lærer som veileder) Prosjekt”rom” CSCL = computer-supported collaborative learning

18 Språkopplæring – fremtiden – IKT (2) Skriving som arbeidsprosess med respons (medelever/lærer) Multimediale presentasjoner (elever/lærere) av innholdet Direkte kommunikasjon over landegrensene på t/fr/sp Målrettet trening på selvvalgte delområder Lærer: veiledende ekspert Elev: planlegger, gjennomfører, evaluerer og dokumenterer læringen (European portfolio = Språkmappe) Livslang læring VÅGE og VILLE


Laste ned ppt "B/C-språk og IKT Greveskogen v.g.skole Noen utvalgte lysbilder Vil du se mer, gå inn på og klikk deg."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google