Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IT doesn’t matter Nicholas Carr Harvard Business Review.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IT doesn’t matter Nicholas Carr Harvard Business Review."— Utskrift av presentasjonen:

1 IT doesn’t matter Nicholas Carr Harvard Business Review

2 Background Artikkelen publisert i Harvard Business Review mai 2003 Harvard Business Review er et stort business magasin som gis ut månedtlig i Boston, Massachusetts USA Information technology has become the backbone of commerce  1965 :Mindre enn 5% av kapitalbruken brukt til IT  1980 :30% I 2000 ble nesten halvparten av kapitalbruken hos store organisasjoner i USA brukt på IT. Så kom kollapset både hos organisasjonene og Nasdaq  What happened?  What do we do now?

3 As information technologys power and ubiquity have grown, it’s strategic importance has diminshed. The way you approach IT investment and managment will need to change dramatically IT doesn’t matter >, you need to have a business idea Carrs main point

4 Argumentasjon Antagelsen om at IT sin strategiske verdi har økt er forståelig og logisk, men den er feil. Du kan bare vinne over rivaler ved å ha eller gjøre noe de ikke har eller gjør

5 IT sees tydligst som den seneste i en serie bredt tilpassede teknologier som har endret industrien de siste 200 år  Fra damplokmotiv til jernbane  Fra telegraf til telefon  Fra elektrisk generator til forbrenningsmotor

6 Vanishing advantage Så lenge tilgangen til teknologien begrenses (fysisk, rettighetsmessig, kostandsmessig) kan et firma bruke det til å oppnå fordeler over rivaler Bedrifter kan skaffe seg fordeler ved å bruke ny teknologi på en smart, rasjonaliserende måte. Fellen ledere går i er at de tror slike fordeler vil vare evig

7 Kommodisering av IT IT har alle tegnene på at det er en infrastrukturell teknologi IT er først og fremst en transport mekanisme den frakter digital informasjon Bytes med data er perfekt for frakt  Reproduserbare uten spesiell høg kostnad Det er ikke bare softwaren som er reproduserbar, fordi de fleste forretningsaktivitetene og prosessene er innebygd i softwaren, er de også kopierbare

8 Internett har aksellrert tilgjengeligheten ved at den besørger en perfekt leveringskanal for generiske applikasjoner På samme måte som ved at de kjøper el. Kraft eller telecom, kan de nå dekke sine IT krav ved å gå til anskaffelse av ”web services” fra tredjepart Data tilgang og lagringskostnadene har sunket betraktelig. Som med tidligere infrastruktur teknologier besørget IT fremtidsrettede selskaper mange muligheter, når de kunne eies som proprietær teknologi

9 I noen tilfeller har dominansen selskaper har oppnådd gjennom IT innovasjon gitt fordeler, økt økonomien og gitt bedre merke gjenkjenning, som har vart Wal Mart og Dell er eksempler på selskaper som har snudd temporære teknologiske fordeler til varige posisjoneringsfordeler Men fordelene er mindre nå, beste praksiser bygges inn i softwaren eller kopieres Historien viser at kraften i infrastrukturteknologien minskes etterhvert Det finnes mange tegn på at denne utbyggingen er nærmere enden enn begynnelsen:

10 Vi har allerede mer fiber optisk kabel enn vi trenger (kapasiteten av det univcerselle distribusjonsnettverket har nådd sitt behov) IT produsenter kjemper om å selge kommoditet og til og med utilities Boblen har sprukket noe som tyder på at infrastrukturteknologien er nær enden av sin utbygging

11 From offense to defense Hva skal selskaper gjøre ?  Faren for terror upålitelige produsenter manglende sikkerhet er stor : IT avbrudd idag kan koste mye og ødelegge omdømme  Viktig å sikre driften, gode driftsavtaler (SLA)  Det viktige er imidlertid å skille essensielle inversteringer fra uviktige investeringer

12 Det viktige blir nå å bruke mer kreativitet i å finne enklere og billigere løsninger og mer åpenhet mot outsorcing og partnership Selskaper bruker også for mye penger på å kjøpe nye PC’er der bare litt av prosessorkraften brukes Ved å tvinge frem kontrakter på mer langsiktig PC investeringer kan det spares mye penger (se bare på Microsoft sin profitt) Selskaper har vært ”slappe” i sin bruk av IT. I noen tilfeller brukes 70% av selskaper sine Pcer til lagring av MP3, Spam, videoclips etc. Ved å hindre ansatte i dette spares mye

13 Andre meninger Craig Barret Intel  IT is not a commodity infrastructure like roads, the internal combustion engine and electricity, he absolutely misses the point  "All of those common infrastructures are infrastructural elements that allow you to make or move material; they don't allow you to put intellectual content or value into what you are doing." Frank Hayes Computerworld  "You can get real business advantage with technology. You just don't get it from products, services and information. You get it from processes, skills and execution - the same things that let any business differentiate itself in ways that don't involve IT." General Motors Corp. CTO Tony Scott  "Brakes are a commodity, but I don't think anybody would say they don't matter,"

14 Min mening Strategisk synspunkt  Uten forretningside og kunnskap har man ingen strategisk nytte av IT  Det er organisering og kunnskapsledelse som gir konkurransefordel  HW og SW produsenter tvinger selskaper til dyre oppgraderinger Teknisk synspunkt  Dersom man ikke inkrementelt utvikler sin ”installed base”, vil man havne på etterskudd  I utviklingen av sin Infrastruktur ligger det også mye kunnskap


Laste ned ppt "IT doesn’t matter Nicholas Carr Harvard Business Review."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google