Laste ned presentasjonen
1
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
Overgang fra avhengighet til uavhengighet
2
4 stadier på vei gjennom den proksimale sone
Assistanse gitt av mer kyndige. Foresatte Lærere, trenere, eksperter Jamaldringer Selvhjelp Internalisering, automatisering, fossilisering Tilbake i samme sløyfe
3
Læreren som modell Angår opptreden som kan imiteres.
Lavteknologiske samfunn preges av dette. Arbeid innen primærnæringer Lærlingeordninger Modellæring står sentralt i nyere teorier innen den sosiale konstruktivismen.
4
Belønning og straff Alt mulig er brukt gjennom tidene:
Ros og oppmuntring Gaver eller utdeling av privilegier Symbolske belønninger Reprimander Innen undervisning bør positive virkemidler vektlegges
5
Tilbakemelding Det mest effektive virkemiddelet for å bygge opp evne til selvregulering. Forutsetter standarder. Mange former for tilbakemelding foregår ubemerket. I interaktiv læring skjer en masse tilbakemelding automatisk.
6
Instruksjon Den vanligste læringsmetoden.
Er effektiv bare når den kombineres med de andre faktorene som er nevnt i denne sekvensen. I tradisjonell undervisning brukes vanligvis for å instruere måter å opptre på for å gi oppgaver Lærerens stemme kan overføres til indre tale hos elevene.
7
Utspørring Gode spørsmål kan skape tankevirksomhet hos elever.
Vi må skille mellom spørsmål som hjelper eleven og spørsmål som stilles for å teste eller vurdere. Spørsmål som ber om informasjon fremmer ikke læring.
8
Oppbygging av kognitive strukturer
Strukturer som forklarer. For eksempel forklaring på hva som skjer i et fysisk eksperiment. Hovedtemaet i en roman. Strukturer for kognitive prosesser. For eksempel regler for å samle fakta til en argumentasjon. Støtte for hukommelse.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.