Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1."— Utskrift av presentasjonen:

1 + Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1

2 + Oversikt Web 2.0 (og Web 1.0) Web 2.0 i klasserommet (Wiki) Praktisk Noen ideer for bruk i fag

3 + Hva er en wiki?

4 + Web 1.0 og Web 2.0 Web 2.0 Paraplybegreper for å en del Internett-verktøy og praksis, fra blogg og wiki til sosial nettverksdanning (Selwyn, 2009). Blogg, Wiki, Facebook, Twitter, Flickr, YouTube… Web 2.0-bruk - ”Produsent på internett” - ofte sett i kontrast med ”overføringsaktiviteter” som dominerte Internett-bruk i 90-tallet (=Web1.0) Denne typen samarbeidsaktivitet har mye til felles med samtidsforståelse av læring, i sær med sosiokulturelle tradisjoner av læring hvor kunnskap er aktivt konstruert med støtte fra samfunnet

5 + Opphav: Ward Cunningham Gir muligheten til å redigere direkte på nettsiden, med en enkel teksteditor, lage nye sider som kan lenkes sammen Viser hele historikken – kan spore hvem som har gjort hva Sammensatte tekster (audio, video, tekst, bilde osv.) 3 typer wikier Public - Alle kan se alle kan skrive Protected – alle kan se bare medlemmer kan skrive Private – Bare medlemmer kan se og skrive Wiki

6 + Aktivere wiki-kontoen din http://tos12-ikt1.wikispaces.com/

7 + Bli kjent med Wikien Se øverst til høyre; klikk på navnet ditt (da kommer du til Dashboard) My wikies – Mail – My account (gir settings) Sign out Forskjellige typer wiki Helt åpne Delvis lukket Helt lukket

8 + Lag en wikiside. Gi denne ditt navn og etternavn Bruk "Tag" for å klassifisere siden Skriv litt informasjon om deg selv - hvor kommer du fra opprinnelig, hvor du bor nå (kommunen), bekjente i klassen Lag overskrifter (Om meg; Bekjente; Interesser mm) Lagre Åpne medstudents side og legg til informasjon om han eller henne (for eksempel hvor hun eller han kommer fra). Lag lenke til en informasjonsside om stedet (for eksempel fra wikipedia) Legg deg inn som hans eller hennes bekjent/medstudent og lag en lenke til din egen side Lagre Gå tilbake til din egen side. Sjekk hva medstudenten har skrevet om deg. Sjekk historikken Kommenter denne endringen Tilbake til din egen side Finn et ord som kan være trenger en forklaring. Opprett en lenke til en ny (tom) side. Legg inn noe innhold i denne nye siden Legg til epostadressen din Legg til et bilde av ordet (husk å finne et egnet CC bilde) Gå tilbake til den siden du lagde først. Lag innholdsfortegnelse (Hvis tid/for de som vil): Legg til en lenke til en film fra for eksempel YouTube Lagre Se på mulighetene under "MY ACCOUNT" Opprett din egen wiki Manage wiki

9 + Ulike typer brukere Gjest: Har ikke brukerkonto; kan se alle public og protected wikier. Kan redigere eksisterende sider på Public-wikier, men ikke lage nye sider Bruker – Alle som er logget på og har tilgang, som har en konto. Kan se public og protected wikies. Kan redigere og lage sider i Public, legge ut diskusjoner Medlem – Brukerens konto er lagt til wikien. Kan se og skrive i wikien de er medlem av, legge ut bilder og filer Organizer – admin-rettigheter, kan invitere, ta i mot forespørsler om å bli med, slette, oppdatere, slette wikien, bestemme tilgang, endre utseende etc.

10 + Wiki – noen eksempler for bruk i undervisning

11 + I språkundervisning Virtuelle turer (studentene kan finne ut informasjon om steder de ønsker å besøke) Bokomtaler Ordbok eller leksikon Karakter-oversikt Leser-guide (en veiviser til yndlingsdeler av bøker) Sjangreoversikt (eksempel)eksempel Velg ditt eget eventyr Fanfiction Skriv en wiki-bok wiki-bok

12 + Joint book

13 + Velg ditt eventyr

14 + Diskusjon

15 + Andre ideer for wiki-bruk Hva slags type wiki ville du ha brukt På 5. trinn På 10. trinn Hva må du være obs på?

16 + Hvor er læreren i en wiki Diskusjonssiden : ◦ Læreren kan være tilstede på nettaktiviteten, og kan bruke diskusjonssiden som et område hvor hun/han kan legge til rette diskusjoner om faget, stille spørsmål, få frem elevenes meninger, foreslå nettsider og kilder, etc. Historikksiden Her kan læreren får viktig informasjon om læringsprosessen, om hvem som er aktiv og når, hva slags redigering, om samarbeid, forbedring til eksisterende emner vs nye emner etc. (Lund & Smørdal 2006)

17 + Sikkerhet: Wiki (Aftenposten ) ”Nettikett” – hvordan å oppføre seg på nettet Åpen eller lukket (private) wiki?


Laste ned ppt "+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google