Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJan-Erik Håkonsen Endret for 9 år siden
1
10.05.10 Minoritetsrådgivere på videregående skoler Bidrar til at ME gjennomfører og består vgo Konkret rådgivning og oppfølging av enkeltelever Forebygge tvangsekteskap (TVE) Styrke skole/foreldre samarbeid Tettere samarbeid skole/offentlige hjelpeapparater og frivillige organisasjoner
2
Klikk for å redigere undertittelstil i malen 10.05.10 Frafall blant minoritetsspråklige elever på vgs Fakta: Innvandrergutter i videregåend Totalt begynte 1909 gutter på grunnkurs. 37 prosent av disse fullførte på normert tid. 9 prosent fullførte på mer enn normert tid. 7 prosent var fortsatt i videregående opplæring etter fem år. 11 prosent gikk opp til fagprøve, og strøk. 35 prosent av guttene sluttet underveis.
3
10.05.10 Sluttet underveis etter opprinnelseland Fra Nord-Amerika : 64 prosent (av tilsammen 11 gutter) sluttet. Fra Afrika : 48 prosent (av tilsammen 295 gutter) sluttet. Fra Sør- og Mellom-Amerika : 41 prosent (av 78 gutter) sluttet. Fra Asia, Tyrkia og Oseania : 34 prosent (av 1083 gutter) sluttet. Fra Europa : 30 prosent (av 442 gutter) sluttet. Kilde: SSB
4
10.05.10 Mulige årsaker til frafall blant minoritetsspråklige elever Berit Lødding forsker NIFU Step, 2003 Manglende norskkunnskaper/motivasjon Sosialt dårlig miljø Provokasjoner fra lærere (utrygghet i opplæringssituasjonen) Henger ikke med faglig Vage/uklare forestillinger om utdanning
5
10.05.10 Utfordringer og refleksjoner Alder/ ikke kunnskapsbasert skole system Lærene og skolens forventninger (for lavt ambisjonsnivå) Språklig tilrettelegging av undervisningen Manglende oppfølging fra foreldre Skoler manglende ressurser
6
10.05.10 Forslag til tiltak Bedre kartlegging av både språk og kunnskap Holdningsendring og kompetanseheving i skolen Tverrfaglig tilnærming til rådgivning Språklig tilrettelegging av undervisningen Bedre skole/hjemme samarbeid Synliggjøring av flerspråklighet
7
10.05.10 Kultur? ”Gjennom min holdning til den andre er jeg med på å bestemme hvilken vidde og farge hans verden får. Jeg er med på å gjøre det rommelig eller trang, lys eller mørk, mangfoldig eller kjedelig- ikke minst er jeg med på å gjøre den truende eller trygg. Ikke gjennom teorier eller anskuelser, men ganske enkelt gjennom min holdning” Knud Løgstrup: Den etiske fordring 1956
8
10.05.10 TUSEN TAKK FOR MEG
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.