Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

11.07.2014 Seminar 3. februar 2011 Gardermoen. 11.07.2014Norges Fotballforbund | www.fotball.no.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "11.07.2014 Seminar 3. februar 2011 Gardermoen. 11.07.2014Norges Fotballforbund | www.fotball.no."— Utskrift av presentasjonen:

1 Seminar 3. februar 2011 Gardermoen

2 Norges Fotballforbund |

3 FAIRPLAY LIGAEN 2011 Sponset av Norsk Tipping og SAS De 4 avdelingsvinnerne rykker opp i Adeccoligaen Nr. 12, 13 og 14 rykker ned i 3. div. FAIR PLAY konkurranse. Vinneren får kr ,-

4 ARENA Kun én hjemmearena. En arena kan være hjemmearena for maksimalt 2 klubber i NFF-administrerte serier. Klubben forplikter seg til å ha arenaen tilgjengelig i hele den norske sesongen.

5 ARENA SPILLEBANE/-UTSTYR: Vanning Klipping Oppmerking – ingen hjelpeoppmerking Mål - reservemål lett tilgjengelig - kontroll av størrelse - festet til grunnen - fjerne evt. hjul

6 ARENA Hjørneflagg Innbytterbenker - størrelse og plassering Sikker adgang til spillebanen

7 Min. 5 m Min. 12 m

8 ARENA Kampene kan spilles i flomlys Flomlyset skal godkjennes av NFF Belysningsstyrke min. 500 lux Krav til jevnhet FLOMLYS:

9 ARENA Samme bygg 2 stk., min 35 m2 omkledning Skal kunne benyttes av 25 personer 5 dusjer er minimum 1 stk. wc, helst 3 Rene og innbydende SPILLERGARDEROBER:

10 ARENA Håndtere dommertrio av 2 kjønn Hvis 2 separate skal de ligge i samme bygg Bør ligge i samme bygg som spillergard. Anbefalt størrelse 15 m2 Minimum 1 stk. dusj i hver garderobe DOMMERGARDEROBER:

11 ARENA Bør ha min. en tribune Sitte, stå eller kombinasjon Bør være 300 sittepl. på godkjente stoler Bølgebrytere på ståtribuner TRIBUNER:

12 ARENA Sikker utforming, ref. NFF’s sikkerhetsbest. Godkjennes årlig Politi fastsetter kapasitet System for telling ved innganger TRIBUNER:

13 ARRANGEMENT Minst 7 baller til hver kamp Godkjente matchballer 2 ved hvert mål 2 på langsidene BALLER:

14 ARRANGEMENT Bør være minst 10 stk. 2 på kortsidene 3 på langsidene Opplæring Bekledning BALLHENTERE:

15 ARRANGEMENT Hjelpekorps med ambulanse Tilstede fra portene åpnes MEDISINSKE TJENESTER:

16 ARRANGEMENT SPEAKERTJENESTE: Informasjonstjeneste -opplysninger til publikum Kampinformasjon -målscorere -informasjon om spillerbytter -meldetjeneste fra andre kamper(ved stopp i spillet) -meddele hjemmelagets beste spiller etc. -komplett tippekupong, når denne foreligger Informasjon om neste kamp(ved stopp i spillet)

17 ARRANGEMENT SPEAKERTJENESTE En jingle kan spilles ved scoringer (max. 15 sek.) Ingen: - underholdningskanal fra -4 min og i 2x45 minutter - sjåvinistiske kommentarer - usportslige/støtende bemerkninger - musikk under spillets gang(2 x 45 min.)

18 ARRANGEMENT NEDTELLING TIL AVSPARK : -00:10Siste tidspunkt for avslutning av oppvarming -00:08Lagene klare for innmarsj -00:07Utstyrskontroll i spillertunnelen/utenfor garderober -00:06Innmarsj til FPL-fanfaren (min. 1. minutt) -00:04:30Lagpresentasjon, bortelaget først -00:02:30Håndhilsing, bortelaget går først -00:01Myntkast 00:00Avspark Henges opp i lags- og dommergarderober

19 ARRANGEMENT DRAKTER/DRAKTFARGER Hoveddraktsett og reservedraktsett - alle drakter som benyttes i en kamp skal ha samme design - ingen av fargene i hoveddraktens trøye, shorts og strømper må gå igjen i tilsvarende del av reservedrakten. Dvs. reservedrakt skal i farger skille seg fra hoveddrakten på alle tre deler (trøye, bukse, strømper). - reisende lag skal ALLTID kontakte motstander for å unngå fargekollisjon - undertrøyer, ”tights”, tape

20 REISENDE LAG Med fly Ved bruk av rutefly eller charterfly må laget reise så tidlig at det ordinært vil være fremme på kampstedet senest 3 timer før avspark. På annen en måte Dersom det benyttes tog, buss eller privatbiler, pålegges reisende lag å være tilstede på kampstedet minimum 1,5 timer før avspark. De to siste serierundene Ved de to siste serierundene forplikter reisende lag seg til å være på kampstedet senest 3 timer før avspark.

21 SIKKERHET  Publikum  Spillere  Dommere  Media  Funksjonærer (vakter, kiosk mm)

22 SIKKERHET Stadionreglement Billetter/ akkreditering Supporterhåndtering Medisinsk tjeneste Samarbeid lokal myndighet Opplæring eget personell

23 STADIONREGLEMENT Skal plasseres ved hver inngang (Norsk og engelsk, symboler) Arrangør ansvarlig NFF har et standard eksempel

24 STADIONREGLEMENT Adgangsrettigheter Avlysning/ utsettelser av kamper Forbud og sanksjoner Hva kan ikke tas med inn Banning, rasistisk atferd etc. Restriksjoner Alkohol, pyroteknikk, bannere etc.

25 STADIONREGLEMENT Regler sitteplasser Grunner til bortvisning Opplyse om kameraovervåkning Arrangørens ansvar Ikke ansvar ved ulykker, tap etc.

26 BILLETTER Arrangør er ansvarlig for salg og distribusjon Billettutforming Inngangskontroll

27 BILLETTER Berusede personer bortvises Visitasjon må påregnes Ikke refusjon ved avbrutt kamp Arrangør uten ansvar for skade/tap INFORMERE OM:

28 SUPPORTERE, HÅNDTERING Samarbeid Plassering hjemme/ bortesupportere Servicetilbud HC-tilbud Supporteraktiviteter/ effekter

29 MEDISINSK TJENESTE Beredskap mens publikum er på stadion Ambulanse Båreteam Førstehjelpsrom - For spillere og dommere - For publikum, på hver tribune

30 SAMARBEID MED LOKALE MYNDIGHETER Politi: Ved nødvendighet Brann: Særskilt brannobjekt Rutiner for inspeksjon Kommune: Atkomstveier Visningsskilt til stadion

31 OPPLÆRING Internt i klubben Arenasjef Vakter Billettkontroll Media ansvarlig

32 RUTINER I FAIR PLAY-LIGAEN Omberamminger Utsettelser Kamper med 2. lag involvert. Reiser Norsk Tipping

33 OMBERAMMINGER Lørdag er spilledag i Fair Play-ligaen Kamper som omberammes kan ikke flyttes ut av runden Skriftlig avtale på at involverte klubber er enige om nytt kamptidspunkt sendes NFF. Siste frist - 48 timer. Bekreftelse må komme fra den i klubben som har myndighet til å ta avgjørelsen Nytt kamptidspunkt er endelig først når NFF skriftlig har bekreftet nytt kamptidspunkt.

34 UTSETTELSER Kun NFF kan utsette kamper. Kamper som ikke er utsatt 48 timer før avspark, kan kun utsettes av dommer / NFF, kampdagen. Klubb / dommer kontakter NFF-vakttelefon ( ) Utsatte kamper berammes til første spillbare dato

35 KAMPER MED 2. LAG Kamper som involverer 2.lag, spilles dagen etter 1. lagets TL-kamp (mandag) Runder i Fair Play-ligaen som spilles når Tippeligaen har spillefri berammes til lørdager Siste to serierunder spilles samlet, uavhengig av Tippeligaen

36 REISER Klubbene får reisetilskudd etter nærmere retningslinjer Egen presentasjon på hoveddelen av seminaret

37 NORSK TIPPING General sponsor for Fair Play –ligaen Markeres gjennom Liga-logo på arm Alle kampene er spilleobjekter Omberamminger / utsettelser rammer Norsk Tipping Avtaleforholdet er tungtveiende for avgjørelser i forhold til ønsker og behov

38 ARRANGEMENT Seriestart 9/4 Spillefri 2 helger i juli Serieavslutning 22. oktober 1. runde NM 1. mai NFFs HOVEDTERMINLISTE :

39 ARRANGEMENT Tradisjonelle Imøtekommet svært mange henvendelser SPILLEPLANENE:

40 ARRANGEMENT Valg av arena innen 15/11 Tilgjengelighet – 1. og siste serierunde Beskaffenhet/tilstand - spillebanen - utøverfasiliteter - utstyr(mål – reservemål – innbytterbenker – stadionur etc.) - flomlys – 500 lux – belysningssertifikat - tribune - mediafasiliteter ARENAENE:

41 ARRANGEMENT Ren spillebane Nedtelling til avspark Speakertjenesten Ballhentere KAMPORGANISERING:

42 ARRANGEMENT Drakter/reservedrakter(farger – reklame) Tights, tape etc. UTSTYR:

43 ARRANGEMENT Av NFF etter endring av TL-kamp (TV-utplukking) Av NFF etter henvendelse fra klubbene -skriftlig -bekreftelse av begge lag OMBERAMMELSER:

44 ARRANGEMENT Kun NFF kan avlyse kamper - baneeier - dommer - plikt til å gjennomføre kamp Ingen klubb kan avlyse kamp AVLYSNINGER:

45 ARRANGEMENT Ryddighet Deltakerdokumenter Henvendelser Rette vedkommende ADMINISTRATIVE FORHOLD:

46 Dokumenter NFF Ekstranett:


Laste ned ppt "11.07.2014 Seminar 3. februar 2011 Gardermoen. 11.07.2014Norges Fotballforbund | www.fotball.no."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google