Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kirsten Ribu HiO 20081 Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk 09.02.2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kirsten Ribu HiO 20081 Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk 09.02.2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk

2 Kirsten Ribu HiO Alle snakker om studentgjennomstrøming

3 Kirsten Ribu HiO Situasjonen Kløften mellom undervisningsmetodene i videregående og høyre utdanning har aldri vært større Hva forventer dere som studenter? ???

4 Kirsten Ribu HiO Studentenes forventninger – fra lærerperspektiv Studentene forventer at forelesninger er underholdende De skal ha tid til sosialt liv ved siden av studiene

5 Kirsten Ribu HiO Rosa Briller ’Før hadde vi så mye flinkere studenter!’ Disse forventningene passer dårlig med dagens typiske student.

6 Kirsten Ribu HiO Mange lærere sammenligner med sine egne studiedager:  Lærerne skrev på tavla og studentene skrev av, og gjorde oppgaver.  Belønningen var beståtte eksamener, å stryke var forbundet med skam.

7 Kirsten Ribu HiO Lærernes forventninger Ansvar for egen læring Frihet under ansvar Lærerne legger skylden på ’late’ studenter

8 Kirsten Ribu HiO Ansvar for egen læring Hva er det? Gruppearbeid – 10 minutter En student tar ansvar for å presentere gruppens svar

9 Kirsten Ribu HiO Presentasjoner av gruppediskusjoner om hva ansvar for egen læring er: Stå opp og komme til undervisningen Lese bøkene Gjøre oppgaver Finne informasjon selv Lære seg ekstra, utover det som blir oppgitt av læreren

10 Kirsten Ribu HiO Tørre å spørre Man er sin ’egen lykkes smed’ Ta kontakt med andre studenter, diskuter og snakk med dem Sørge for å få informasjon Motivasjon = en grunn til å lære – man må skape egen motivasjon Problem med å ta ansvar for å sette seg inn i pensum: informasjonssvikt fra skolen – bla ikke oppdatert informasjon om pensum før semesterstart

11 Kirsten Ribu HiO Definisjon: Skolen viser døra, og det er ditt valg om du vil åpne den og gå inn i det rommet som åpnes Selvstendig lesing av pensum Ansvar for å møte opp selv om undervisning er frivillig

12 Kirsten Ribu HiO Ta initiativ selv Sette seg inn i studieplaner Indre motivasjon for akkurat dette studiet Ikke undervurdere andre mennesker Bidra selv Ha en integritet og ansvar for å delta sosialt og faglig

13 Kirsten Ribu HiO Motivasjon, selvrelatert vurdering Studenters medvirkning i alle faser av et læringsløp: Planlegging gjennomføring og vurdering Ta initiativ

14 Kirsten Ribu HiO Holde seg oppdatert Kunne lese selvstendig Prioritere arbeidet Motivasjon – du får det du vil ut av studiet!

15 Kirsten Ribu HiO Ansvar for å tilegne seg faget på en måte som er best for deg sjøl Ansvar for å sette av tid til studiene

16 Kirsten Ribu HiO Prioritere hvilket område man vil jobbe med Jobbe i eget tempo Sørge for selv å ha oversikt

17 Kirsten Ribu HiO Tenke litt framover i pensum Se studiene som forberedelser til arbeidslivet Kunne gjøre ting selv uten at læreren må mase Ha realistiske forventninger til læreren

18 Kirsten Ribu HiO Frihet til å bestemme tempo selv: Positivt for noen, ikke for andre Påta seg ansvar – klar til arbeidslivet Holde tidsfrister Negativt: ansvarsfraskrivelse fra skolen, forventninger til at studenten klarer seg på egen hånd

19 Kirsten Ribu HiO Å lære og studere er ikke det samme som å lese pensum. Opp til deg selv mht å møte på forelesning Læreren bryr seg ikke? – Mange sover i forelesningen, chatter, spiller spill etc.

20 Kirsten Ribu HiO Vi har et eget ansvar for å lære det vi skal, det går bare ut over oss selv om vi ikke gjør arbeidet Skolen skal legge forhold til rette gjennom tiltak som skaper motivasjon Skolen skal gi inspirasjon og god veiledning

21 Kirsten Ribu HiO Krav til selvinnsikt: Man vet selv hvor mye trenger man å arbeide, og om man vil gå på forelesninger

22 Kirsten Ribu HiO Motivasjon, initiativ, holde seg oppdatert Ansvar i gruppa: Det får konsekvenser for de andre på gruppa hvis man ikke tar ansvar

23 Kirsten Ribu HiO Hva er læring? Læring er ikke en tilskueraktivitet Studenter lærer ikke ved å sitte i et klasserom og høre på lærere, for så spytte ut lærdommen til eksamen

24 Kirsten Ribu HiO Hva er læring Diskusjoner, skriving og praktiske aktiviteter må til Det man lærer må bli en del av en selv og egen erfaringsverden

25 Kirsten Ribu HiO

26 Kirsten Ribu HiO Hvordan undersøke læringsprosessen i utdanning? Finn ut av forholdet mellom å lære bort og å lære Studer hvordan man lærer, langsiktig og kortsiktig læring Finn ut hva man trenger å lære i et bestemt yrke.

27 Kirsten Ribu HiO Læringstyper Det er 4 forskjellige mennesketyper mht læring:  Aktivister  Reflekterende  Teoretikere  Pragmatikere

28 Kirsten Ribu HiO Læringstypene De lærer på ulike måter:  En aktivist responderer på eksperimentell læring og rollespill  En reflekterende student gjør det ikke – men må selv tenke over ting  En teoretiker lærer av forelesninger og selvstudium  En pragmatiker lærer fra laboratoriearbeid og case studier.

29 Kirsten Ribu HiO Studenterfaringer Forskjellige mennesker lærer på forskjellige måter Det er oppklarende å finne ut hvilken type jeg er, egen læringsstil og hvordan jeg lærer best

30 Kirsten Ribu HiO Gruppeoppgave – neste uke Hvordan lages en kopp kaffe?  Beskriv prosessen fra kaffebønne til den blir servert i kopp for eksempel på Kaffebrenneriet?  Hva vet dere?  Hva nater dere?  Hva må dere vite for å kunne holde en forelesning om dette?  Hvordan skaffere dere den kunnskapen?

31 Kirsten Ribu HiO Neste uke Mer om prosjektarbeid Etikk Kommunikasjon Øvelser: Gruppedynamikk


Laste ned ppt "Kirsten Ribu HiO 20081 Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk 09.02.2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google