Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

OM 06: Supply network design

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "OM 06: Supply network design"— Utskrift av presentasjonen:

1 OM 06: Supply network design
Forsyningsnettverket Leverandører Kunder 2. nivå 1. nivå 1. nivå 2. nivå Produk-sjonen Det totale forsynings-nettverket Det nærliggende nettverket Internt forsyningsnettverk BUS240 - OM

2 Forsyningsnettverket
Det nærliggende nettverket Det totale nettverket Flyt av varer, tjenester og informasjon nedover i nettverket Flyt av ordrer, informasjon og betaling oppover i nettverket

3 Hvorfor betrakte hele nettverket?
For å forstå hvordan en skal konkurrere effektivt For å identifisere de viktigste delene av nettverket, bl.a. nøkkelspillere For å fokusere på langtidseffekter Gjør organisasjonen mer oppmerksom m.h.t. endringer i rammevilkår

4 Nøkkelbeslutninger Hvordan bør nettverket se ut? Vertikal integrasjon
Hvor stor del av nettverket skal organisasjonen eie? Lokalisering av produksjonen Kapasitetsstyring Hvordan skal langtidskapasiteten styres Balansering av produksjonen ?

5 Hvordan skal nettverket se ut?
Ustrukturert nettverk Strukturert nettverk og færre mellomledd

6 Venn eller fiende Bedrifter må forholde seg til ulike aktører
Leverandører Kunder Konkurrerende bedrifter Bedrifter med supplerende produkter Det er viktig med en korrekt behandling av alle aktørene, siden de i ulike perioder kan være "venner" eller "fiender".

7 OM 06: Supply network design
Vertikal integrasjon - retning og utstrekning Bør eventuell overskuddskapasitet brukes til å forsyne andre selskaper? Råvare- leverandør Komponent- produsent Montering Grossist Detaljist Smal prosess-spennvidde Bred prosess-spennvidde Oppstrøms vertikal integrasjon Nedstrøms vertikal integrasjon BUS240 - OM

8 Vertikal integrasjon - balanse med hensyn til kapasitet
OM 06: Supply network design Vertikal integrasjon - balanse med hensyn til kapasitet Råvare-produksjon Komponent-produksjon Monterings-operasjon Del av forsyningskjeden eid av organisasjonen (prosess-spenn) Et fullt balansert nettverk/kjede leverer bare til seg selv BUS240 - OM

9 Vertikal integrasjon eller outsourcing (make or buy)
Strategisk viktighet Innvirkning på prestasjonsmålene Kvalitet Hastighet Leveringspålitelighet Produktfleksibilitet Volum/leveringsfleksibilitet Kostnad

10 Leverandøreksempel: Flextronics
Kunder Cisco Systems, Inc. (forbrukerelektronikk) Eastman Kodak (kameraer, tjenester) Ericsson Telecom AB (telekommunikasjon) Hewlett-Packard (skrivere og lagerenheter) Microsoft (spillkonsoller og annet) Motorola (mobiltelefon, telekommunikasjon) Research in Motion(RIM) (smartphones) Sony-Ericsson (mobiltelefon) Lenovo (PC-er og servere) Western Digital (harddisker) Sun Microsystems (nettverksprodukter) LEGO (byggeklosser)

11 Selskapet Flextronics har anlegg i ....
South Africa: Randburg China: Beijing, Changzhou, Dongguan, Doumen, Gongming, Guangzhou, Nanjing, Qingdao, Sai Hong, Shajing, Shanghai, Shenzhen, Xixiang, Zhuhai Hong Kong: Tsuen Wan India: Bangalore Japan: Aichi, Okaya Korea: Anyang Malaysia: Melaka, Penang, Senai, Shah Alam, Tampoi Singapore: Singapore Taiwan: Taipei Thailand: Bangkok, Samutprakarn Brazil: Manaus, Resende, São Paulo, Sorocaba USA: San Diego, San Jose, Elk Grove Village, Boston, Oakland, Raleigh, Hillsboro, Memphis, Dallas Mexico: Aguascalientes, Guadalajara Austria: Althofen, Kindberg, Vienna Czech Republic: Brno

12 .. og ..... Denmark: Aarhus, Copenhagen, Fredericia, Skive, Taastrup, Pandrup England: Birmingham, Bristol, Lutterworth, Slough, Warrington Finland: Haapajärvi, Helsinki, Kuopio, Oulainen, Oulu, Sievi France: Laval, Montilliers, St. Etienne Germany: Boeblingen, Paderborn Hungary: Hungary Industrial Park, Tab Ireland: Cork, Dublin, Limerick, Shannon Israel: Eilat, Migdal-Haemek, Tel Aviv Italy: Avellino, Milan, Treviso The Netherlands: Venray Norway: Oslo (Billingstad) Poland: Gdansk Scotland: Larkhall, Linwood, Newbridge Sweden: Gothenburg, Kalmar, Karlskrona, Linköping, Malmö, Sätra, Stockholm, Vaggeryd, Västerås Switzerland: Baar, Solothurn Ukraine: Kiev, Vinnitsa

13 Flextronics - Cash Conversion Cycle 2008
Cost of Sales, Annualized (mill. USD) 29.164 Average Inventory (mill. USD) 4.196 Inventory Turn (days) 53 Sales, Annualized (mill. USD) 31.100 Average Accounts Receivable (mill. USD) 3.597 Accounts Receivable Turnover (days) 42 Cost of Sales, Annualized (mill. USD) 29.164 Average Accounts Payable (mill. USD) 5.574 Accounts Receivable Turnover (days) 70 Cash Conversion Cycle ( ) 25

14 Lokalisering av produksjonen
OM 06: Supply network design Lokalisering av produksjonen Produksjon Forsyningsfaktorer Etterspørselsfaktorer Lønninger Tomtepriser Energipriser Transportkostnader Samfunnsfaktorer Kompetanse Lokalisering Image Enkelt for kundene BUS240 - OM

15 Lokalisering på grunnlag av vektet poengsum

16 Lokalisering i tyngdepunktet for leverandører og kunder

17 Produksjonskostnader ved et anlegg med gitt størrelse (enkel modell)
Kr Kr/stk Volum

18 Ulemper ved overutnytting av kapasitet
Enhetskostnad FK: konstant eller funksjon av volum ? Volum > teoretisk kapasitet kostbar overtid leie inn ekstern kapasitet Volum  nominell kapasitet Produktivitetsreduksjon på sikt manglende vedlikehold Volum

19 Kostnader ved ulike anleggsstørrelser
Enhetskostnad Volum

20 Optimal kapasitet Stordriftsfordeler (economies of scale)
Fast kostnad for produksjonen Fast kostnad for bygningene Stordriftsulemper (diseconomies of scale) Transportkostnader Kompleksitetskostnader

21 Endring av kapasitet Store eller små sprang i kapasiteten?
Billig produksjon ved store anlegg Kapasitetsutnytting blir dårligere ved store sprang Risikoen blir større ved store sprang Balansering av de enkelte operasjonene Operasjoner med dårligst kapasitet gir flaskehalser i produksjonen Full balanse og høy kapasitetsutnytting gir dårlig fleksibilitet

22 Tidspunkt for kapasitetsendring
Kapasitetsøkning før etterspørselen øker Økt salg, har kapasitetsreserve, kan møte oppstartsproblemer, kan forsyne andre enheter Dårlig kapasitetsutnytting, økt risiko, investering lenge før inntektene kommer Kapasitetsøkning etter at etterspørselen har økt Lav kostnad, god kapasitetsutnytting, investeringen kommer senere Mister salg, liten fleksibilitet, oppstartsproblemer blir kritiske

23 Tidspunkt for kapasitetsendring II
OM 06: Supply network design Tidspunkt for kapasitetsendring II Utglatting med lager Økt salg, lave kostnader, kan møte kortvarige etterspørselsøkninger Økte lagerkostnader, risiko for forringelse og utdatering BUS240 - OM


Laste ned ppt "OM 06: Supply network design"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google