Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

@NLH Institutt for tekniske fag Arne Auen Grimnes, NLH FYSIKKLAB DØGNET RUNDT.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "@NLH Institutt for tekniske fag Arne Auen Grimnes, NLH FYSIKKLAB DØGNET RUNDT."— Utskrift av presentasjonen:

1 @NLH Institutt for tekniske fag Arne Auen Grimnes, NLH FYSIKKLAB DØGNET RUNDT

2 @NLH Institutt for tekniske fag NORGES LANDBRUK S HØGSKOLE cand. agric. cand. scient. siv. ing. Hva skal jeg bli når jeg blir stor?

3 @NLH Institutt for tekniske fag Institutt for tekniske fag Sentrum for siv.ing.- studiene En siv.ing.-utdannelse med grønn profil Forståelese av og kunskap om: natur og miljøvern matvareproduksjonen fra jord til bord samspill mellom teknologi, biologi og økonomi prosesser i naturen

4 @NLH Institutt for tekniske fag 1. Natur- og miljøteknologi 2. Teknikk for biologisk produksjon 3. Bygnings- og bygdeplanlegging 4. Miljøfysikk (også cand.scient.) 5. Næringsmiddelmaskiner 6. Skogbrukets driftsteknikk 7. Trelastfag Studie- planer Sivilingeniør

5 @NLH Institutt for tekniske fag Fag de første to år Begynner- kursene i fysikk: 10 vekttall 1. semester:matematikk, informatikk, kjemi/biofag 2. semester: matematikk, informatikk, kjemi/biofag 3. semester: matematikk og fysikk 4. semester: matematikk og fysikk Fysikk 2. studieår:

6 @NLH Institutt for tekniske fag Fra demonstrasjonshall for landbruksmaskiner til FYSIKKLABORATORIUM

7 @NLH Institutt for tekniske fag Fysikkundervisningslaboratorium II Areal 100m 2. Takhøyde 5m 12 arbeidsplasser (6 fleksible arbeidsbord 180x90cm til hvert parti på 2 studenter) Utstyr til 30 laboratorieøvelser Demonstrasjonsutstyr 60 hyllemeter i vitrineskap 11m åpne hyller 7 m arbeidsbenk Avtrekksskap Avtrekksbenk med 4 plasser

8 @NLH Institutt for tekniske fag Demonstrasjonsutstyr i andre fysikkurs

9 @NLH Institutt for tekniske fag Mette filosoferer over hvordan termodynamikk kan forklare at en glasstruts drikker vann

10 @NLH Institutt for tekniske fag Fasiliteter på fysikklab'en PCer med tekstbehandling regneark/statistikkpakke ca 20 CDrom fysikkprogram ca 30 CDplater med klassisk Minibibliotek med lærebøker veilednings- og løsningshefter støttelitteratur ordbøker og oppslagsbøker tidsskrifter Salong med sovesofa kaffetrakter og vannkoker kjøleskap fysikkleketøy Skrivebord med kontorutstyr Garderobe Labsykkel til bruk på campusen Utlånsordning for fysikkutstyr Tilgang hele døgnet for fysikk- studentene - egen nøkkel

11 @NLH Institutt for tekniske fag Tidsskrifter på Fysikklab'en Apollon UiB-magasinet Universitetsavisa Gemini Tromsøflaket Fra Fysikkens Verden Donald Duck Gen-i-alt Pro sus Teknisk Ukeblad Folkevett Caddet Renewable Energy Journal VE-informasjon Solaris Sun at Work in Europe Sun World Solar Energy

12 @NLH Institutt for tekniske fag “Utvalget av øvelser skal gjenspeile kursets klare målsetning om å illustrere fysikkemner fra TFY15 og TFY16. Vår målsetning er at du skal: lære fysikk - bli fortrolig med og glad i faget lære elementært utstyr å kjenne lære å kommunisere muntlig om fysikk ved hjelp av seminarer, diskusjoner og egne demonstra- sjoner lære å kommunisere skriftlig om fysikk i form av oppgavebesvarelser og laboratoriejournaler lære å samarbeide om å løse fysikkproblemer ha det morsomt !!”

13 @NLH Institutt for tekniske fag Kriterier for emnevalg og opp- bygging av øvelsene Styrke begrepsdannelsen for sentrale begrep og størrelser Styrke begrepsdannelsen for vanskelige begrep og størrelser Bruke matematikk som fysikkredskap i praksis Anvende eksempler fra miljørelaterte emner Emner egnet for diskussjon og samtale Fascinerende og morsomme fenomener

14 @NLH Institutt for tekniske fag Introduksjon Måling av energi ? Statikk Utferd med overnatting Sentripetalkraft Rotasjonsdynamikk Spinn Harmoniske svingninger Tilstandslikningen Adiabatisk prosess Stirlingmotor Varmepumpe Julefysikk Optikk Nyttårsfysikk Måling av likestrøm Måling av vekselstrøm Svingekretser Halleffekt Michelson interferometri Fotovoltaisk effekt Kundts rør Datalogger Mikrobølge-optikk Sollysmålinger Fysikkolympiade Prosjektoppgave Laboratorieøvelser HøstVår

15 @NLH Institutt for tekniske fag Før lab: Oppgaveløsning i kollokvier (2-4 studenter) 2-4 timer. Kollokvieoppgavene har direkte tilknytning til teori, utledninger og regning som skal gjennomføres i øvelsen På lab: Gjennomgang av kollokvieoppgavene ved student. Veileder deltar i kritikk og diskussjon om fremgangsmåte sammen med de andre studentene Kort fellesforelesning/gjennomgang ved veileder Eksperiment / Øvelse Kontinuerlig journalføring Etter lab: Ingen ting Ramme for gjennom- føring

16 @NLH Institutt for tekniske fag Beregne plassering av flaske, glass og peanøtt- skål på serveringsbrett slik at brettet balanserer på en Ø=1cm sylinder

17 @NLH Institutt for tekniske fag Utferd til Kjeller og overnatting på Solobservatoriet på Harestua

18 @NLH Institutt for tekniske fag 17:00SPEILKIKKERTEN stud.ing. Kristin Jenssen og stud.ing. Hege Christin Aamodt 17:20BIOENERGI stud.ing. Knut Finstad og stud.ing. Audun Øvrum 17:40ER LITT STRÅLING SUNT ?? stud.scient. Einar Sogstad og stud.scient. Alf Sebastian Lackner 18:00PAUSE 18:20OZONLAG OG UV-STRÅLING stud.ing. Arnstein Norheim og stud.ing. Ingar Øygarden 18:40NORDLYS stud.ing. Elin Bøhler og stud.scient. Kjetil Haugen HVERT FOREDRAG ER PÅ 15 MINUTTER PLUSS 5 MINUTTER TIL SPØRSMÅL Student- foredrag Solobserva- toriet på Harestua

19 @NLH Institutt for tekniske fag Stirlingmotor - stirlingsyklus Varmepumpe

20 @NLH Institutt for tekniske fag Mikrobølge- optikk Michelson- interfero- metri

21 @NLH Institutt for tekniske fag Halleffekt Datalogging med program- merbar logger og energimeter

22 @NLH Institutt for tekniske fag Demonstrasjon

23 @NLH Institutt for tekniske fag Prosjektoppgave (og mediaflopp) VG

24 @NLH Institutt for tekniske fag Lab’en Et sted å være og et sted å lære Auditorium eller møterom Lunchrom

25 @NLH Institutt for tekniske fag Lab'en Et sted å være og et sted å lære Regneøvelse med hjelpelærer Kollokvierom

26 @NLH Institutt for tekniske fag Lab'en Et sted å være og et sted å lære PC-stue Hvilerom

27 @NLH Institutt for tekniske fag Lab'en Et sted å være og et sted å lære Selskapslokale Fysikklaboratorium

28 @NLH Institutt for tekniske fag ERFARINGER Studentene gir meget positiv fagkritikk og sier at de lærer mye og motiveres for å lese teorikursene. Undervisningen kan ikke bli elementær nok i elektromagnetisme og varmelære Studentene blir godt kjent med hverandre. Lab'en er en viktig miljøfaktor og trivselsfaktor Lab'en er godt kjent i studentmiljøet og virker som internreruttering Det er svært populært å låne utstyr til demonstrasjo- ner og morrofysikk med hjem til visning for studie- kammerater, venner og familie. Lab'en er i bruk hele døgnet

29 @NLH Institutt for tekniske fag Læremestre: Bjørn Berre, NLH Kjell Aarsnes, UiB Arvid Erdal, UiB Kjartan Olavsson, UiB Berit Kjelstad, NTNU Kaar Stegavik, NTNU Thorarinn Stefansson, NTNU Poul Thomsen, Aarhus Erik Andersen, Aarhus Amanuensis Grimnes (øverst) under uttesting av ny laboratorieøvelse om miljøvennlige transportmidler

30 @NLH Institutt for tekniske fag Døgnåpen lab to og to arbeider fast sammen - kjønnskilte partier vekt på å muntlig og skriftlig kommunikasjonsevne gjennom diskusjon og journalføring før rapportskriving teori og beregninger er gjennomgått før øvelesn tett tilknytning til teorikurs og samarbeid med foreleserne minst mulig sirkulasjonsordning på utstyr slik at flest mulig arbeider med den samme oppgaven samtidig. Innkjøp av demoutstyr og morrofysikkutstyr Ikke måleteknikk


Laste ned ppt "@NLH Institutt for tekniske fag Arne Auen Grimnes, NLH FYSIKKLAB DØGNET RUNDT."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google