Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT karen.buset@ub.ntnu.no Kompetansebygging 2.0 Lær Web2.0 med Web2.0

2 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no KB 2.0 Opplegg Verktøy Oppgaver og aktiviteter Resultat

3 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no ta i bruk nye teknologier og omdanne dem til noe nyttig og relevant bli kjent med 2.0 begrepene kjenne igjen det som er relevant og det som er litt mindre relevant se behov hos sluttbruker, og foreslå løsninger utvikle teknologisk nysgjerrighet samarbeide og dele holde seg oppdatert KB 2.0 - mål

4 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Praktisk opplegg Samlinger –Oppstartsmøte –2-3 statusmøter underveis –Second life møte –Evaluering Ferdighetslab –Samarbeidsverktøy –Skrivekurs Arbeid i PBL-grupper

5 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Tidslinje Uke 1: Oppstart Spørreundersøkelse 1 Statusmøte 1 –Skrivekurs Statusmøte 2 –Second Life Spørreundersøkelse 1 Uke 10: Evaluering

6 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Verktøy Wiki Blogg/RSS Google Docs GoogleTalk Survey Monkey Second Life Flickr YouTube

7 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no

8 Verktøy Wiki Blogg/RSS Google Docs GoogleTalk Survey Monkey Second Life Flickr YouTube

9 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no

10 Verktøy Wiki Blogg/RSS Google Docs GoogleTalk Survey Monkey Second Life Flickr YouTube

11 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no

12 Verktøy Wiki Blogg/RSS Google Docs GoogleTalk Survey Monkey Second Life Flickr YouTube

13 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no

14 Oppgaver Komme-igang-oppgaver –alle skal bli kjent med de viktigste arbeidsverktøyene Fellesoppgaver –Alle gruppene, hele perioden PBL-oppgaver

15 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no

16

17 Oppgaver - 2009 Tagging Nyhetsstrømmer Brukerprofiler Toveis-kommunikasjon Personvern/opphavsrett

18 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no

19 Oppgaver - 2010 Brukerstøtte 2.0 Markedsføring 2.0 Undervisning 2.0 Læringsrom 2.0 Spill

20 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no

21 Resultat: wiki-artikkel

22 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Ideer fra ”Taggerne” Dersom fagmiljøene hadde kunnet tagget sine ressurser/sider etc. og delt dem med biblioteket hadde det vært nyttig - Vi må utvikle våre fagtermer videre. TagCare – et system som importerer tagger fra andre system – virker interessant, men er ikke ferdig utviklet ennå. Det er interessant å se på brukerens praksis til å legge på tagger – lager de egne systemer? - Tagger er veldig subjektivt.

23 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Resultat: prosessen Individuell og gruppeevaluering Deltakerne har lært –hva mente deltakerne? UBiT har oppnådd –hva sa ledelsen? Og hva tenker UBiT 2010

24 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no... har du tatt i bruk... vil du vite mer om... kommer du til å fortsette å bruke... bør UBiT ta i bruk Ta i bruk nye teknologier. Hvilke av disse teknologiene/verktøyene...

25 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no 1.Arbeidet jeg har gjort i KB 2.0 er viktig for UBiT 2.Jeg vil forsette å være nysgjerrig på nye ting 3.Det er viktig for mitt arbeid å ha kompetanse om web 2.0-ting 4.Det er greit sette igang med nye ting uten endelig godkjenning fra leder 5.Jeg er mer interessert i å holde meg oppdatert nå enn jeg var før KB 2.0 6.KB 2.0 har hjulpet meg til å se hva som er relevant å holde seg oppdatert på Hva mener deltakerne?

26 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Om samarbeid og deling 1.Jeg har funnet nye måter å samarbeide på 2.Jeg kommer til å fortsette å bruke disse samarbeidsformene 3.KB 2.0 har fått meg til å endre holdninger om samarbeid med kolleger 4.Dette vil gjøre det enklere for UBiT å jobbe prosjektbasert

27 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Hvordan har dere jobbet? 1.Har du bidratt? 2.Har de andre i gruppa di bidratt? 3.Har alle deltatt på lik linje? 4.Har gruppa di hatt en tidsplan? 5.Har dere brukt samarbeidsverktøy (feks DLO)? 6.Har dere hatt tekniske problemer underveis?

28 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Deltakerne sa Alle mener at jobbing med KB 2.0 er viktig for UBiT Alle vil forsette å være nysgjerrig på nye ting Oppmuntret til å jobbe med KB 2.0, men vanskelig å finne tid til å jobbe Burde hatt dobbelt så mye tid Prosessen er viktig – derfor er ikke artiklene nødvendigvis så bra. Har funnet nye samarbeidsformer, og vil fortsette å bruke det Jobbet uten samarbeidsverktøy og tidsplan

29 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Ledergruppa: Imponert over innsatsen og hvor mye vi har fått til Morsomt prosjekt å følge fra utsiden - stort engasjement Kompetansespredning i hele UBiT Fleksibilitet og ”nye” arbeidsformer

30 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no UBiT 2010 Vi har vært gjennom samme prosess som deltakerne Utfordringer –Hvordan oppmuntre til videre jobbing –Vi var IKKE ansvarliggjort mht etterarbeid - vi hadde ikke noe mandat til å etablere og bemanne oppfølgingsprosjekt –hvordan kan KB 2.0 komme brukeren til gode?

31 Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ karen.buset@ub.ntnu.no Utfordringer Hvordan oppmuntre til videre jobbing Vi var IKKE ansvarliggjort mht etterarbeid - dvs vi hadde ikke noe mandat til å etablere og bemanne prosjekt hvordan kan KB 2.0 komme brukeren til gode?


Laste ned ppt "Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google