Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kontrollaksjon hos NBF medlemmer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kontrollaksjon hos NBF medlemmer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kontrollaksjon hos NBF medlemmer
Hvordan står det egentlig til? v/skatteinspektør John Fiskvik

2 Samarbeid Skatteetaten og NBF

3 Kontrollaksjon mot NBF medlemmer
Formål: ”Er det slik at NBF-medlemmer etterlever regelverket bedre enn andre?” ”Kan vi finne en nåsituasjon – før man har tatt i bruk plakatene?” Resultat: 80% hadde feil som medførte bokføringspålegg 80 bedrifter kontrollert, 66 med feil, 153 feil totalt Omfang av feil identisk med bilpleie/bakgårdsverksteder! Men: Mange feil som kan legge til rette for svart økonomi, eller som gjør det vanskelig for bedriften og skatteetaten å avdekke feil Mange feil som er lette å rette på Færre grove feil Kontrollene tyder i og for seg ikke på unndragelser – men vi vet ikke!

4 Tre hovedområder – alle gjelder salg
Feil og mangler med kassaapparat (37) Feil og mangler med dagsoppgjør (41) Feil og mangler med dokumentasjon av medgått tid (40) Enkle feil Mangler ved faktura (nummerering, annet) Manglende org.nr i leverandørreskontro Minner om at faktura skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter, eller gis et systemgenerert nummer. Fakturaer i word, excel, unummerert blokk osv er ikke godt nok. Manglende org.nr i leverandørreskontro er kun en jobb som må gjøres.

5 Type Totalt Merkeverksted Andre Kassaapparat (37) Mangler helt 3 Klokkeslett 17 13 4 Feil tid Ikke rull 1 2 Andre feil 11 7 Dagsoppgjør (41) 23 8 15 Mangelfullt Medgått tid (40) 33 20 Interntid Ufullstendig Spesifikasjoner (24) Org.nr reskontro 10 Annet Fakturakrav (6) 6 5 Fakturanummer (2) Oppbevaring (3)

6 Kassaapparat Alle som har mer enn sporadisk kontantomsetning skal ha kassaapparat Bankterminal er også kontantsalg Mange har en for snever oppfatning av kontantomsetning Kassaapparat må ikke nødvendigvis si ”pling” – men det må oppfylle visse krav Likeverdig system som f.eks: PC-systemer, ”Datakasser”, betalingsterminal med kassaapparatfunksjon Manglende klokkeslett på kontantfaktura i datakasser En feil som kan skjule svart omsetning Kan ofte rettes enkelt ved en innstilling i datasystemet

7 Dagsoppgjør Hva hadde vi i kassa ved dagens start
Hva skal ha kommet inn (summert opp salg, f.eks z-rapport) Hva skal ha gått ut av kassa = Hva skal vi ha i kassa ved dagens slutt Hver dag penger har gått inn/ut av kassa, skal dette sammenlignes med opptalt kasse: Hva vi faktisk har i kassa ved dagens slutt. Dersom dette ikke gjøres daglig, mister vi kontroll: Sikkerhet for virksomheten Sikkerhet for den/de som håndterer kontanter Sikkerhet for å unngå svart økonomi, underslag og misligheter

8 Dagsoppgjør - typefeil
Dagsoppgjør gjennomføres ikke Dagsoppgjør tas en gang i uka eller måneden Som å puste en dag i uka eller måneden Kortterminal telles ikke med i dagsoppgjøret

9 Medgått tid Alle som baserer salget sitt på timer skal ha:
Registrering av medgått tid (typisk ved arbeid i flere operasjoner), eller Timebestillingsbok (typisk ved ”du klippes mens du venter”) Uavhengig av om prislisten viser fastpris eller rundsum De fleste i denne gruppen skal føre medgått tid Inkludert interntid De fleste påleggene går på at systemet mangler Bl.a lakkverksteder Mener det er vanskelig pga kompleksiteten i arbeidet Nettopp dette gjør behovet stort for et slikt system Muligheter for å tilpasse?

10 Konsekvenser av mangler
Bokføringspålegg Tilbakemeldingsfrist Tvangsmulkt Konkret konsekvens av formelle feil: Feil på kasse, dagsoppgjør og dokumentasjon av medgått tid kan skjule svart omsetning Vanskelig å avdekke for bedriften og skatteetaten Usikkerhet om alt er fullstendig (regnskapet er ikke ”låst”) Lettere skjønnsadgang dersom andre feil finnes Virksomhet, revisor og skatteetaten må bruke (unødig) tid på kontroll

11 Vanskelig å skille seriøse og useriøse
Tar man lett på dokumentasjon på salgsområdet? Hvilke konsekvenser har det i så fall for: Muligheten til å skille seriøse og useriøse Påvirkning på de useriøse (når dere kan – så kan vi også) Er denne tanken langt fremme på dette området? For øyeblikket er det vanskelig for Skatteetaten å skille seriøse og useriøse – selv om vi har en anelse Flere av påleggene som er gitt er typiske ”bokettersyns-triggere” Varsel om at her må man se nærmere etter Reelt trolig mye som kan rettes lett – men det må gjøres!

12 Merkeverksteder og andre
Liten forskjell i antall feil – merkeverkstedene hårfint bedre ”De andre” mangler oftere dokumentasjon og rutiner helt Kassaapparat Dagsoppgjør Oppstilling over medgått tid Merkeverkstedene har oftere et system på plass, men følger det ikke helt som man skal De 14 som ikke fikk pålegg fordeler seg 9 mot 5

13 Type Totalt Merkeverksted Andre Kassaapparat (37) Mangler helt 3 Klokkeslett 17 13 4 Feil tid Ikke rull 1 2 Andre feil 11 7 Dagsoppgjør (41) 23 8 15 Mangelfullt Medgått tid (40) 33 20 Interntid Ufullstendig Spesifikasjoner (24) Org.nr reskontro 10 Annet Fakturakrav (6) 6 5 Fakturanummer (2) Oppbevaring (3)


Laste ned ppt "Kontrollaksjon hos NBF medlemmer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google