Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 11: Den store krigen Elevene skal kunne - drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 11: Den store krigen Elevene skal kunne - drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 11: Den store krigen Elevene skal kunne - drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse - vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet – gjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn BOKMÅL

2 Den store krigen Tida etter Wienkongressen var preget av fred mellom stormaktene i Europa. Bare to ganger hadde noen av stormaktene vært i væpnet konflikt med hverandre: – Krimkrigen – Tysklands samling

3 Forholdet mellom stormaktene – Tradisjonelt hadde stormaktssystemet vært basert på maktbalanse. – Storbritannia med sin flåte hadde alliert seg med de svakeste. – Ved uenighet skulle stormaktene møtes i kongresser. – Tyskland allierte seg med Østerrike-Ungarn og Italia for å isolere Frankrike: Trippelalliansen. – Storbritannia fryktet den tyske flåtebyggingen og dannet allianse med Frankrike og Russland: Trippelententen.

4 Fra krise til krig – 28. juni 1914 ble den østerriksk-ungarske tronarvingen skutt. – Krise mellom Østerrike-Ungarn og Serbia. – Russland støttet Serbia, Tyskland støttet Østerrike-Ungarn. – På grunn av Schlieffen-planen angrep Tyskland både Frankrike og Russland. – Storbritannia erklærte Tyskland krig 4. august.

5 Hvordan kunne det skje? – Stormaktsambisjoner og imperialisme. – Frykten for å miste posisjon. – Alliansesystemet. – Kapprustning og gjensidig frykt.

6 Hvordan kunne det skje? – Invitasjon til krig i stedet for oppmuntring til fred. – Offensive angrepsplaner. – Statsledere var ikke opptatt av fred. – Ingen kunne se for seg de voldsomme konsekvensene av en verdenskrig.

7 Krigsforløp og krigshandlinger – Krigen ble ikke så kortvarig som alle trodde. – Hærstyrkene lå nærmest fastlåst i skyttergraver i fire år på vestfronten. – Millioner døde på grunn av dårlig krigføring. – Tyskland dominerte på østfronten. – Russland trakk seg ut av krigen i 1917.

8 Krigsforløp og krigshandlinger – USA kom inn i krigen i 1917, provosert av tysk torpedering. – Våpnene ble lagt ned. – Den tyske offensiven mislyktes – USA ble kontaktet med tanke på våpenhvile. – 11. november 1918 godtok det nye tyske regimet våpenhvile på de alliertes betingelser.

9 Urkatastrofen – 8 millioner soldater døde, 7 millioner fikk nedsatt funksjonsevne, 15 millioner hardt såret. – Skyttergravskrigen endret mentaliteten hos menneskene. - Moralsk tomhet. - Kynisk syn på individet. – Tyrkias drap på armenerne – historiens første folkemord?

10 Freden i Versailles – Frankrike og Storbritannia ville knuse Tyskland. - USA og president Woodrow Wilson ville ha en rettferdig verdensordning. – Tyskland ble tvunget til å skrive under. – Tyskland godtok skyld. Høy krigsskadeerstatning. – Tyskland mistet store landområder, de tyske militærstyrkene ble redusert, Tyskland mistet alle sine kolonier.


Laste ned ppt "Kapittel 11: Den store krigen Elevene skal kunne - drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google