Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertPatrick Hoff Endret for 9 år siden
1
Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet 28.05.2013
2
Fellesinteresser og motstridende interesser Unngå at Hamar blir flaskehals Forbikjøringsspor Byutvikling vs jordvern Driftsbase Sørli Gods Sørli – Rudshøgda (–Østerdalen?) Klarere for planarbeid
3
Betydning IC og E6 gjennom Stange Fortsette å øke befolkningsvekst Styrke næringslivet Godsterminal og driftsbase på Sørli? Bedre forbindelse østover Økt boligbygging i tettstedene langs Dovrebanen
4
Tangen –regional betydning
6
Sørli – Godsterminal (og/el Rudshøgda) Driftsbase (el Hamar, Hjellum)
7
Stange sentrum
8
Stange vestbygd Jordbruk Kulturlandskap og kulturminner (nasjonal betydning) Forsterket barriere Foto Anne Holen
9
Ottestad Jordbruk Utvikling av boligområder innenfor Hamar stortettsted Belastning og ytterligere barriere i etablerte boligområder Åkersvika naturreservat
10
Forbikjøringsspor Premisser: ideell avstand =10km ideelt gjennomgående med ytre tilleggspor, evnt m plattform ideelt på stasjon med plattform, evnt ved stasjon el vilkårlig ideelt 200km/t ved passering Problemstillinger: arealkrevende (1050m, bredde 30m =31 500m2) konflikt: byutvikling vs. jordvern potensielt konflikt mellom kommunene Illustrasjon fra foreløpig manus til masteroppgave om forbikjøringsspor av Gunn Pedersen Ødegaard
11
Knutepunktsutvikling Knutepunkt: -mer enn et stoppested
12
Felles strategi til avbøtende tiltak?
13
Planarbeid Kommunedelplan anbefalt plantype Samarbeid God koordineringsansvar: jbv Tilstrekkelig plankapasitet
14
Oppsummert 1.Avklare trasé og stasjonsplassering i Hamar 2.Samordnet, helhetlig planarbeid på tvers av kommunegrenser 3.Arealdisponeringer (forbikjøring på stasjon eller ikke)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.