Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet Tanker rundt pedagogiske utfordringer Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet Tanker rundt pedagogiske utfordringer Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet Tanker rundt pedagogiske utfordringer Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI

2 2 Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI Temaet for denne debatten  Tilbakemeldinger fra forelesere og studenter  Utenomfaglige aktiviteter i klasserom  Studenters og vår hverdag  Kugel (1993) How Professors Develop as Teachers  Konkrete tiltak  Paneldebatt

3 3 Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI Tilbakemeldinger  Forelesere  Pedagogiske ufordringer  Studenter ikke mentalt tilstede  Vanskelig å skape dialog  Usikker på egen undervisning  Kvaliteten uteblir  Studentene  Vanskeligheter med konsentrasjon  Manglende faglig atmosfære og seriøsitet i studentmiljøet

4 4 Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI Utenomfaglige aktiviteter  Avislesning  SMS  Internettsurfing  Prating  Jobber på PC med andre fag

5 5 Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI Studenters og vår hverdag  Øyeblikkstyrrani  Under 2% som slår av mobilen om natten  Krav om å være online døgnet rundt  Redsel for å gå glipp av hendelser  Ikke vant med friheten studenttilværelsen medfører  Blackboard og andre hjelpemidler  Studenter irriterer seg over manglende støpsler i auditorium  Mange studenter skriver notater rett inn i blackboarddokumentene

6 6 Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI How Professors Develop as Teachers 1.Stadium – Meg selv! 2.Stadium – Tema 3.Stadium – Studenten (passiv) 4.Stadium – Studenten som aktiv 5.Stadium – Studenten som uavhengig

7 7 Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI Konkrete tiltak  Påvirke holdninger og handlniger hos studenter  Lage en ”kontrakt” i samsvar med studenter om hva en korrekt studiesituasjon innebærer  Skal dette i så fall inn i kursbeskrivelsen og studiehåndboken?  Skal dette være universelt eller opp til hvert kurs eller foreleser?  Er forbud veien å gå?  Pedagogikken går i retning av mer bruk av interaktive læringsmidler som Smartboard osv.


Laste ned ppt "Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet Tanker rundt pedagogiske utfordringer Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google