Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fjeldstad & Haanæs 2000 Strategisk innovasjon utforsking vs. utnyttelse av kunnskap Øystein Fjeldstad Handelshøyskolen BI.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fjeldstad & Haanæs 2000 Strategisk innovasjon utforsking vs. utnyttelse av kunnskap Øystein Fjeldstad Handelshøyskolen BI."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fjeldstad & Haanæs 2000 Strategisk innovasjon utforsking vs. utnyttelse av kunnskap Øystein Fjeldstad Handelshøyskolen BI

2 Fjeldstad & Haanæs 2000 Å vite hva man ikke vet er også en allvitenhet Piet Hein

3 Fjeldstad & Haanæs 2000 Norges utfordring Innovasjon Produktivitet X Sverige X Frankrike X Norge X Storbritannia Tyskland X X Nederland Produktivitetsvekst ( ) Innovasjonsintensitet i industrien (1997) Kilde: Norges Forskningsråd (1999); Monitor (1999)

4 Fjeldstad & Haanæs 2000 Tid Utvikling av kunnskap og konkurransekraft over tid t1t1 t2t2 t3t3 TID Kunnskap Konkurranse kraft

5 Fjeldstad & Haanæs 2000 Økt innovasjon Økt effektivitet UTFORSKNINGS- FOKUS UTNYTTELSES- FOKUS UTVIKLINGS- FOKUS “Best practice” kurve En grunnleggende tradeoff

6 Fjeldstad & Haanæs 2000 Noen observasjoner  De fleste nye ideer er dårlige ideer; i økende grad  Gode og sprø ideer er vanskelige å skille på kort sikt  Tålmodighet rundt nye ideer kritisk  Often for lite tålmodighet. Gir opp nye ideer for raskt  Fokuserer på områder hvor vi allerede har kompetanse  Genialitet og galskap er ofte relatert  Kunnskap kan lett skyve ut kreativitet (totalt sett en god idé) March (1994)

7 Fjeldstad & Haanæs 2000 “Fly er spennende leker, men de har ingen militær anvendelse.” - General Ferdinand Foch, 1911 Source: Newsweek

8 Fjeldstad & Haanæs 2000 “Mennesket vil aldri komme til månen, uansett hvilke tekniske fremskritt vi gjør.” - Dr. Lee De Forest, grunnlegger av radioteknologien, 1967 Source: Newsweek

9 Fjeldstad & Haanæs 2000 “Vi liker ikke lyden. Gitargrupper er på vei ut.” - DECCA Records som avslo Beatles, 1962 Source: Newsweek

10 Fjeldstad & Haanæs 2000 “Det er ingen grunn til at noen privatperson skal ha en datamaskin i sitt eget hjem.” - Ken Olsen, Digitals grunnlegger, 1977 Source: Newsweek

11 Fjeldstad & Haanæs 2000 “Alt som kan finnes opp er oppfunnet.” Charles Duell, USAs Patent Kommisjonær, 1899 Source: Newsweek

12 Fjeldstad & Haanæs 2000 “Platespilleren.. er ikke av noen kommersiell interesse.” - Thomas Alva Edison, 1880 Source: Schoemaker (1995)

13 Fjeldstad & Haanæs 2000 “Jeg tror det er et verdensmarked for rundt 5 datamaskiner.” Thomas Watson, sjef for IBM, 1943 Source: Schoemaker (1995)

14 Fjeldstad & Haanæs 2000 “Hesten er her for å bli, mens bilen er kun en nyhet - en fad.” - Michigan Savings Bank, 1903, når de nektet å støtte Henry Ford Source: Newsweek

15 Fjeldstad & Haanæs 2000 Research is what I do when I don’t know what I am doing Werner von Braum

16 Fjeldstad & Haanæs 2000 Kompetanse som felle? Basert på March (1991) Utforskning Utnyttelse POTENSIELLE KLYNGER ETABLERTE KLYNGER TELECOMMUNICATIONS

17 Fjeldstad & Haanæs 2000 Kunnskap: Utnytte vs. utforske Sosialisering gir høyere gj.sn. kunnskap hos de ansatte, men sosialisering gir også lavere organisatorisk kunnskap Høy “turnover” og individualitet øker organisatorisk kunnskapsnivå, men senker kortsiktig effektivitet Ekstern turbulens øker behovet for “turnover” I global konkurranse (mange firma) gir eksperimentering (høyere variasjon) større fortrinn enn kunnsk. utnyttelse (høyere ytelse)

18 Fjeldstad & Haanæs 2000 ABB, fra produksjon til kunnskap og tjenester ABB sjef Göran Lindahl om produksjon av transformatorer: “Engineers fall in love with certain businesses, that’s our life. So, to get out of heavy assets like that, I couldn’t talk about it. It was like swearing in church. I just had to do it.” (Forbes, 1999)

19 Fjeldstad & Haanæs 2000 IBM i krise 1992 (ifølge Business Week) “The main reason that IBM is in trouble is that it remains stuck in the past. With a corporate culture that cherishes former successes and a dependence on slow-growing sales of mainframe computers, costs remain too high.”

20 Fjeldstad & Haanæs 2000 Innovasjon krever: Tid –Langt tidsperspektiv –Utholdenhet Villighet til å ta risiko –Tekniske risiko –Kompetanse risiko (passer ikke inn) –Markeds risiko (verdi trukket ut av andre)

21 Fjeldstad & Haanæs 2000 Hva har ulike typer av bedrifter kunnskaper om - hva utforsker de?

22 Fjeldstad & Haanæs 2000 Ulik innovasjon Basert på Stabell og Fjeldstad (1998) KUNNSKAP Hitech Kongsberg Offshore PGS NETTVERK StepStone The World Tomra PRODUKT Proxima FAST S & T Lærdal Medical Nera TELECOMMUNICATIONS

23 Fjeldstad & Haanæs 2000 To typer “trade-offs”

24 Fjeldstad & Haanæs 2000 To typer “trade-offs”

25 Fjeldstad & Haanæs 2000 To typer “trade-offs”


Laste ned ppt "Fjeldstad & Haanæs 2000 Strategisk innovasjon utforsking vs. utnyttelse av kunnskap Øystein Fjeldstad Handelshøyskolen BI."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google