Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Strategi 2: Strategiprosesser Knut Haanæs, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Strategi 2: Strategiprosesser Knut Haanæs, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI."— Utskrift av presentasjonen:

1 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Strategi 2: Strategiprosesser Knut Haanæs, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI

2 Knut Haanæs2 Strategy 1 Mål m/kurset Frem- gangs- måte Intro til innhold

3 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs3 Målsetning, strategi 2 Strategiske prosesser, sett fra et dynamisk perspektiv. Tre verdikonfigurasjoner--samt ressursbaserte perspektiv--er sentrale strategiske modeller Se på kompleksitet, læring og avveininger over tid i organisatoriske systemer.

4 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs4 Dato Tema 5/1 12/1 19/1 26/1 2/2 9/2 16/2 Fra strategi som analyse til strategi som prosess Kompleksitet og kaosteori (Trond Rieber Knudsen) Scenarieanalyse i strategiarbeidet (Bent Erik Bakken) + case 1 Endringsprosesser Implementering av strategi (Øystein Fjeldstad) Oppsummering (Svein Ribe-Anderssen) Motstand mot forandring (Steinar Bjartveit) + case 2 23/2 1/3 Strategi og innovasjon Organisasjonslæring (Bent Erik Bakken)

5 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs5 Kursmateriale Barney, Jay B.: Gaining and sustaining competitive advantage. Addison Wesley, Artikkelsamling: Strategiske Prosesser og Implementering

6 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs6 Evaluering SIV Case 1 (20%) SIV Case 2 (20%) SIV Prosjektoppgave (60%)

7 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs7 Veiledning Onsdag, 10:00-11:30, rom 32-25, evt. etter forelesning

8 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs8 Prosjektoppgave (Velg én, max 10 sider) (1) En vellykket innovasjonsbedrift (pre 1996) Beskriv hvordan bedriften oppsto og kommersialiseringsprosessen. Identifiser andre bedrifter som ble etablert omtrent samtidig med liknende produkter i samme marked. Hva skjedde med disse, og hvordan skiller “deres” bedrift seg fra konkurrentene? Hvordan karakterisere deres bedrift sin strategi? (2) Internett skaper nye bransjer Identifiser en ny bransje som oppstår som resultat av Internett. Finn ut hvem som er etablert og hvordan bedriftene skiller seg fra hverandre. Beskriv deres strategier.

9 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs9 Strategi 2 Mål m/kurset Frem- gangs- måte Intro til innhold

10 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs10 Hva er strategi? Hvordan bedrifter bruker knappe ressurser til å skape økonomisk verdi på unik måte: –Posisjonering i bransjen (konkurranse og samarbeid) –Mobilisere materielle og immaterielle ressurser –Aktiviter som passer sammen (verdiskaping) –Innovasjon og spesialisering

11 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs11 Strategi har med.. Proaktivitet; ikke akseptere skjebnen eller ta utfallet for gitt Konkurranse; ikke glemme hva konkurrentene vil gjøre Begrensede ressurser Koordinering; ikke glemme hvordan aktiviteter passer sammen Handlinger og valg

12 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs12 Typer strategi Faktisk strategi Formulert strategi Oppstått strategi Ønsket strategi Ikke realisert strategi Mintzberg and Waters (1985)

13 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs13 Elementer i strategi Ressurser (kompetanse og nettverk) Bransje (konkurransekrefter) Aktiviterer (verdiskaping) Prosesser (implementering, læring, endring, innovasjon)

14 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs14 Hvordan forstå strategi PLAN Taktiske trekk Perspektiv Mønster POSISJONERING Source: Mintzberg (1987) PROSESS

15 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs15 Strategi-områder Strategisk fokus Strategisk nivå Konkurranse Samarbeid Forretningsenhet Konsern Generiske strategier Interne synergier og portefølje Konsern allianser Operative allianser

16 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs16 Nivåer av strategi Portefølje Synergier Konkurranse- posisjon Produkt- portefølje Verdiskaping KONSERN STRATEGI FORRETN. ENHETS STRATEGI FUNKSJONELL STRATEGI Marketing Finans HR Logistikk Produksjon

17 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs17 Hvordan skapes verdi? Basert på Stabell og Fjeldstad (1998)

18 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs18 Informasjonsgoder * Kostbare å utvikle * Nesten gratis å reprodusere * Nærmest gratis å distribuere * Viktig med eierskap * Erfaringsgoder (må prøves) * Mer info=> knapphet på oppmerksomhet * Gjenstand for nettverkseffekter * Markedets forventninger styrer produktets suksess Kilde: Varian og Shapiro (1998)

19 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs19 Verdinettverk “Klubber” Skaper verdi gjennom formidling “Alle” er kunder Verdi = tjeneste + medlemsskap i klubben Tjenestens verdi avhengig av “eksternalitet” To faser: “Rollout” og drift Verdiskapning samtidig (ikke sirkel, ikke linje) Standardisering forenkler overvåking og sammenkopling Lagdelt og samproduserende bransjestruktur Vertikal og horisontal innovasjon Kilde: Stabell og Fjeldstad (1998)

20 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs20 Source: Stabell and Fjeldstad (1998) Verdiverkstedet Problemløsning LØSER PROBLEMER * Ulik info og kunnskap * Unike problemer * Ikke linje, men sirkler * Intens koordinering * Generell info henting * Utnytte kompetanse * Ulike disipliner / spesialiteter * Primær = Støtte aktiviteter * Renomme driver tilgang * Referanser / sub-kontrahering

21 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs21 Typer ressurser RESSURSER Immaterielle ressurser Materielle ressurser Kompetanse-baserte Relasjons-baserte STRUKTURELL KAPITAL: Kontrollert av organisasjonen HUMAN KAPITAL: Kontrollert av individer Renommé Lojalitet Relasjoner Renommé Lojalitet Relasjoner Kunnskap Ferdigheter Evner Databaser Rutiner Kultur Løwendahl (1993); Haanes and Lowendahl (1997) MOBILISERES: INTELLEKTUELL KAPITAL ALLOKERES: TRADISJONELL KAPITAL

22 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs22 Hva er kompetanse? Kunnskap Ferdigheter Kompetanse (“Å kunne noe som kan brukes til noe”)

23 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs23 Operatør Kontraktør Kreatør Konkurranse intensitet Bransjens utvikling over tid Høy Lav Tid Schumpeter innovasjon “Economic spillovers” Diffusion av nye ideer “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Former for konkurranse Dynal Xerox (desktop) Autodisplay Apple Coca-Cola Unilever Rimi/Rema ABB IBM Dell Panasonic Cott Cola Storebrand Norsk Hydro Kilde: Haanes og Fjeldstad

24 Handelshøyskolen BIKnut Haanæs24 Strategi 2 Mål m/kurset Frem- gangs- måte Intro til innhold


Laste ned ppt "Handelshøyskolen BIKnut Haanæs1 Strategi 2: Strategiprosesser Knut Haanæs, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google