Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014. Markedsutvikling bruktbil og leasing.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014. Markedsutvikling bruktbil og leasing."— Utskrift av presentasjonen:

1 Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014

2 Markedsutvikling bruktbil og leasing

3

4

5

6

7

8 Økonomisk utvikling Norge

9 Utvikling nybilsalg Norge siden 2000 – overskudd på bruktbiler fremover? 115 000

10 Eierskifter personbiler

11 Ingenting vokser inn i himmelen!

12 Varebiler 2000 - 2013

13

14 Endring i perioden: Næring + 25% Privat + 450% Totalvolum + 80% Utvikling i volum leasing med restverdi 2008-2013, Norge, personbiler Privatleasing øker dramatisk

15 Det er billigere å lease ny bil enn å kjøpe samme bil 3 år gammel Eksempel 3 år 45.000 km Bilpris330.000 kr Forskudd 37.500 kr inkl. mva Restverdi 200.000 kr Leiebeløp pr mnd. 3.017 kr inkl. mva Lån på samme bilen som er 3 år gammel og kjørt 45.000 km - lett innkjørt med ubetydelige småriper.. Bilpris (brukt) 235.000 kr Kontant 37.500 kr Nedbetaling 5 år Pris pr mnd. 3.988 kr  Snitt løpetid på lån 26-27 mnd. nybil Bruktbil Kun 2414.- Pr mnd. Eks mva 37500 kontant Pent brukt 235 000 kr 3988.- pr mnd.

16 Restverdiene må ned Betydelig økning i risiko for norske bilforhandlere de siste fire år Risiko er flyttet fra bileier til bilforhandler Hvor stor gjenkjøpsportefølje har jeg økonomisk bæreevne til å takle hvis markedet endres? Tar jeg høy nok risikopremie, 10% - 15%, eller mer?

17 God prosess ved leasing Salg – utlevering – leasingperiode – nysalg - innlevering 3,5 år

18 Service- og vedlikeholdsforpliktelse

19 Hva bør bortfall av garanti koste? Samarbeid NBF og FINFO - bransjestandard –Bortfall av fremtidig garanti –Verdiforringelse Anbefaling er 6% av bilens nybilpris –Eksempel: Nybilpris 350.000 kr –Reduksjon: 6% 21.000 kr  Mål: 100 % lojalitet til leverandørens serviceprogram og opprettholdelse av nybilgaranti etter endt leasingperiode.

20 Serviceavtale bør være standard ved privatleasing

21 NBF- forhandlerne i markedet

22 NBF medlemmenes fortrinn

23 NBFs butikkmateriell


Laste ned ppt "Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014. Markedsutvikling bruktbil og leasing."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google