Laste ned presentasjonen
1
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Bruktbil: Markedsutvikling, internasjonale trender, restverdiutvikling, leasing/finansiering, forsikring, Finn.no samt informasjon fra Bransjegruppe Internett Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
2
Markedsutvikling bruktbil og leasing
3
Altfor mange produksjonsanlegg for personbiler i Europa (og ikke mange varslede nedleggelser) og kraftig overproduksjon (push) bidrar til voldsom rabattering og en- dags registreringer av nye biler i Europa for å unngå lageroppbygging (det produseres mer enn 20 % flere biler enn markedet p.t. etterspør = push) De siste anslag fra ACEA indikerer at det er behov for å stenge ytterligere produksjonsanlegg i Europa (men…) Økende rabattering har både presset marginer på nye biler samt restverdier og bruktbilpriser kraftig ned i Europa de siste 3-4 årene Tiltak for å forbedre konkurranseevnen og øke eksporten er ikke tilstrekkelig til å oppveie negativ intern etterspørsel i Europa Europa har fortsatt et svakt og fragmentert finansielt system og banker fortsette å avhende eiendeler for å styrke balansen (som er meget svak) for å tilfredsstille egenkapitalkrav (Basel III) samt får å kunne øke risiko; Går over fra markedsverdi til bokført verdi. Og Euro-krisen er langt fra over (Frankrike neste «kriseland»?)… 2013 ble det svakeste året i europeisk bilsalg og bilindustri på hele 16 år, og oppgangen ser ut til å komme enda senere og enda saktere enn tidligere beregnet Den yngre bilparken i Europa (1-5 år) vil fortsette å falle frem til 2017 (minst), og selv om bilsalget forventes å ta seg noe opp igjen fra 2015 vil nivået være nærmere 25 % lavere enn i 2007 (hvor alle fortsatt trodde det ville gå til himmels – og bygde kapasitet deretter). Underskudd på nyere bruktbiler i Europa de nærmeste årene ?? Etterspørsel etter SUV og Crossovers øker mest av alle segmenter i Europa, men etterspørselen avtar raskt i livssyklusen da det kontinuerlig kommer nye velutstyrte modeller med ny teknologi Elektriske biler er ikke mye mer enn et nisjeprodukt og en distraksjon i Europa (unntatt Norge), men det kan virke som om premium merkers inntreden i dette segmentet stimulerer til økt etterspørsel Norge skiller seg sterkt fra Europa på en rekke områder, og mange produsenter er i realiteten kun tilstede i begrensede deler av det norske bilmarkedet…
8
Økonomisk utvikling Norge
9
Utvikling nybilsalg Norge siden 2000 – overskudd på bruktbiler fremover?
10
Eierskifter personbiler
3 års privatlease vil gi flere eierskifter fordi folk bytter bil oftere
11
Ingenting vokser inn i himmelen!
12
Varebiler
14
Privatleasing øker dramatisk
Utvikling i volum leasing med restverdi , Norge, personbiler Endring i perioden: Næring + 25% Privat + 450% Totalvolum + 80%
15
Det er billigere å lease ny bil enn å kjøpe samme bil 3 år gammel
Kun Pr mnd. Eks mva 37500 kontant Eksempel 3 år km Bilpris kr Forskudd kr inkl. mva Restverdi kr Leiebeløp pr mnd kr inkl. mva nybil Lån på samme bilen som er 3 år gammel og kjørt km - lett innkjørt med ubetydelige småriper.. Pent brukt kr 3988.- pr mnd. Bilpris (brukt) kr Kontant kr Nedbetaling år Pris pr mnd kr Snitt løpetid på lån mnd. Bruktbil
16
Restverdiene må ned Betydelig økning i risiko for norske bilforhandlere de siste fire år Risiko er flyttet fra bileier til bilforhandler Hvor stor gjenkjøpsportefølje har jeg økonomisk bæreevne til å takle hvis markedet endres? Tar jeg høy nok risikopremie, 10% - 15%, eller mer?
17
God prosess ved leasing
Salg – utlevering – leasingperiode – nysalg - innlevering 3,5 år
18
Service- og vedlikeholdsforpliktelse
19
Hva bør bortfall av garanti koste?
Samarbeid NBF og FINFO - bransjestandard Bortfall av fremtidig garanti Verdiforringelse Anbefaling er 6% av bilens nybilpris Eksempel: Nybilpris kr Reduksjon: 6% kr Mål: 100 % lojalitet til leverandørens serviceprogram og opprettholdelse av nybilgaranti etter endt leasingperiode.
20
Serviceavtale bør være standard ved privatleasing
21
NBF- forhandlerne i markedet
22
NBF medlemmenes fortrinn
23
NBFs butikkmateriell Ta det i bruk
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.