Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken."— Utskrift av presentasjonen:

1 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken informasjon virker? Bjørg Nøstvold Jens Østli Fiskeriforskning, Tromsø

2 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Tradisjonelt blir klippfisk tilbudt med informasjon om pris (og størrelse) Nå synes det som om det puttes på mer informasjon på POS Hvilke informasjonselementer ser vi og vet vi noe om de virker?

3 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Graudo Cura Tradicional Cura 8 meses Capt. Atl. Nordeste

4 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis PESCAFINA BACALAO S.A Crescido Noruego Cura Tradicional Qualidade superior Curado en sal 8 MESES

5 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis PESCAFINA BACALAO S.A.

6 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Norsk flagg Noruega nevnt 3 ganger Salgado a partir de peixe fresco Cura no sal de 4 a 8 meses Bacalhau pescado e salgado na Noruega Seleccão CONTINENTE (eget merke)

7 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis PESCAFINA BACALAO S.A er et spansk selskap. I følge Øyvind Arne Jenssen (EFFs representant i Portugal kan ikke selskapet dokumentere at fisken er norsk! Hvorfor ønsker man å bruke slike informasjonselementer på produktene? Fordi man vet eller tror at de virker for å skape bedre produktlønnsomhet.

8 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Konsumentundersøkelse i PORTO i april 2007 200 testpersoner Kvinner og menn som spiste, handlet og tilberedte klippfisk regelmessig (1 g pr uke) Middelinntekt 1500 Euro ( 3000) Omtrent lik fordeling i aldersgruppene ”under 34 år”, ”35-49 år” og ”over 50 år” 75% spiser det meste av klippfisken hjemme 60 % var alltid ansvarlig for tillaging

9 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Hver konsument deltok i en rekke tester: Smaking Rangering av hel fisk Rangering av klippfisk med feil Betydningen av emballering Flere spørreskjemaer Demografi, innkjøp, forbruk osv Conjoint analyse Bare noe som blir omtalt videre

10 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Conjoint analyse 13 kort sorteres etter preferanse Forskjellig informasjon –Opphavsland (Norge, Portugal og Island) –Pris (7, 9, 11 Euro) –Art (Stillehavs- og Atlantisk torsk) –Skivningsgaranti Resultat - ”poeng” for hvor viktig egenskapen er.

11 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis

12

13 Noen resultater fra Conjoint Norsk klippfisk er tydelig valgt som den beste –Portugal nr 2 –Island nr 3 Opphavsland synes like viktig som pris Art synes IKKE viktig for valg av klippfisk Skivingsgaranti er en fordel

14 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Foretrukket opphavsland

15 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Rangeringstest 1 Rangerte 5 fisker med typiske feil: –Avrevet ørebein –Hull i buk –Rundspord –For mye / lite utflekt + en feilfri klippfisk

16 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis

17 Rangeringstest 2 Rangerte 5 fisker med typiske feil: –Avrevet ørebein påsatt ”Pingo Doce” –Hull i buk –Rundspord –For mye / lite utflekt + en feilfri klippfisk

18 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis

19

20

21 Framtiden for klippfisk… BACALHAU STÅR MEGET STERKT I PORTUGAL (7 kg pr hode/år) Yngre kjøper mer utvannede produkter Yngre spiser klippfisk like ofte som eldre Yngre foretrekker også norsk klippfisk Mange portugisere leter etter billigere alternativer Klippfisk av sei, alaska pollack og stillehavstorsk vil/kan komme sterkere

22 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Det kan gå mot en polarisering av markedet: ”dyre” utvannede produkter kontra ”billige” produkter (pollack, migas etc)

23 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Forskning viser at opphavsland er mindre viktig for bearbeidede produkter, da er det merkevare som gjelder. - Norsk klippfisk mister dermed sin posisjon som det absolutt beste

24 NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Konklusjoner Norsk klippfisk bør bli ennå tydeligere –Kan gjøres gjennom merking Tvinge produsentene av bearbeidede produkter til å oppgi Norge som opprinnelsesland Beholde posisjon som den beste klippfisken


Laste ned ppt "NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google