Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norwegian Salmon Et hav av muligheter Høstkonferansen Møre og Romsdal Havbrukslag Therese Log Bergjord Pan Fish ASA.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norwegian Salmon Et hav av muligheter Høstkonferansen Møre og Romsdal Havbrukslag Therese Log Bergjord Pan Fish ASA."— Utskrift av presentasjonen:

1 Norwegian Salmon Et hav av muligheter Høstkonferansen Møre og Romsdal Havbrukslag Therese Log Bergjord Pan Fish ASA

2 Slik er oppdrettsverden I juli 2000 fikk vi NOK 40 for en kilo laks I juli 2003 var prisene NOK 15 per kilo for samme produkt I juli 2005 fikk vi igjen NOK 30 per kilo I 2006 vil utbud være lik eller lavere enn 2005 og etterspørselen er sterkere enn noen gang Jeg inviterer dere til å gjette på lakseprisen i Juli 2006!

3 Litt om Pan Fish Samling av selvstendig drevne selskap i Norge, Canada, Scotland, Færøyene og etterhvert i Chile Komplette integrerte enheter med fokus på egen produksjon, egen slakting, etterhvert filletproduksjon og salg av egen fisk Strengt og entydig fokus på laveste kost og kvalitet  Vi er på god vei, men fremdeles et stykke å gå før vi er blant de beste.... men vi skal nok se 17 tallet pakket i kasse i Q4 Lite hovedkontor i Stavanger som utøver eierrollen  En håndfull personer som fokuserer på strategi, selskaps- oppfølging, eierspørsmål, finansiering.... og litt rapportering

4 Pan Fish Visjon “Pan Fish shall supply the world with high quality salmon products at the lowest cost delivered to customer”

5 Pan Fish Norway 60 konsesjoner i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane Verdens mest moderne slakteri Fullt integrert med smolt, oppdrett, slakting, pre-rigor filletering og salg EBIT ca 8 nok per kg i 3q Flott organisasjon med meget kompetent gjeng medarbeidere Administrerende Direktør Øyvind Tørlen og oppdrettssjef Kenneth Brandal

6 Global tilstedeværelse PF Canada Production target :25 00 trw Cost target 2008 : CAD 3,33 – 3,53 PF Norway Production target :50 000 trw Cost target 2008 : NOK 15.50 - 16.00 PF Scotland Production target :25 000 trw Cost target 2008 : GBP 1,37 – 1,45 PF Faroes Production target : 8 000 trw Cost target 2008 : DKK 14,50 – 15,50 PF France Annual turnover: NOK 250 - 300 mill Production: 3000 tonnes product weight

7 Omsetning / EBITDA% 4Q99 – 3Q05 (12 months rolling turnover (NOKm) and 12 months rolling EBITDA%) Adjusted for change unrealized income biomass (according to IFRS) 12 months roling

8 Så til tema Et hav av muligheter!

9 Status Norsk oppdrettsnæring har nå i over 15 år, urettmessig blitt anklaget for dumping Vi er på slutten av nok en EU prosess hvor vi nok engang kan bli dømt tiltross for at vi har bevist vi ikke har dumpet  Tallenes tale er klar, bevist av PWC utover ”enhver rimelig tvil” Den Skotske ”minoriteten” har brukt all sin tid i 15 år til å søke beskyttelse og glemt å fokuser på effektivt oppdrett  Er det rart at deres kostnader blir høye?  Men at konsumentene i EU skal betaler regningen er vel litt drøyt Men la oss se på mulighetene og la EU holde på med sitt

10 Mulighetenes market Markedet for Atlantisk laks er i år på ca 1, 2 millioner tonn  Og det vokser Konsumet i EU i år har økt med 5% Konsumet i Russland har økt med 47% i 2005 etter en rekke år med sterk vekst

11 Mulighetenes market Eksporten av laks fra Norge har økt med 5 % hittil i år  Og prisen har økt med 10.3%  Og det vokser Hvor øker vi så mest 1.UK vokser med 102 % 2.Russland vokser med 38 % 3.Polen vokser med 38 % 4.Frankrike vokser med 23 %

12 Hva skjer i mulighetenes market Tilbudsiden  Forsiktig vekst i 2006  Noe sterkere vekst i 2007  Ytterligere vekst i 2008  Chile og Norge blir de dominerende aktørene  Scotland og Nord Amerika når snart sitt kapasitetstak Ingen overraskelser  Vi vet fisken kommer  Vi vet at konkuransen fra andre produkter blir tøff  Kanskje vi skal forberede oss denne gangen!!!!!

13 Hva gjør vi i mulighetenes market Reagere mens vi har tid  Etterspørselen kan påvirkes  Slikt arbeid tar tid  Vi vet vi trenger økt konsum i 2007 / 2008 Skal vi vente og bli overrasket når vi kommer dit, eller skal vi gjøre noe nå?  Markedsarbeid koster penger  Markedsarbeid har en inntekts side  Siste er en fraværende diskusjon i Norsk oppdrettsnæring

14 Volumer i mulighetenes market La oss si vi vil selge 650 000 tonn laks i 2007  NOK 1 i merpris gir NOK 650 millioner i økt bunnlinje Men vi vet at slikt skjer ikke av seg selv  Chilenerne vil selge  Færøyværingene er tilbake  Kyllingfolket er med i kampen  Svineprodusentene likeså  Osv

15 Lønnsomhet i mulighetenes market La oss si vi vil selge 650 000 tonn laks i 2007  La oss investere NOK,50 per kg i økt markedsinnsats La oss bare for en stakket stund tro at markedsføring virker og at vi derved klarer å øke prisen med NOK 1 (eller mer)  50 øre er kun 2% av en laksepris på NOK 25 pr kilo  Men det gir oss NOK 325 millioner i økt markedsinnsat Og viktigere en økt netto fortjeneste på 325 millioner kroner

16 Hva gjør vi i mulighetenes market Fokus på fersk fisk Fokus i viktigste kjerne markeder Fokus på de markeder hvor vi har konkurransefordeler  EU  Tradisjonelle volummarkeder  Markeder som fokuserer fersk  Polen  Russland  Ukraina

17 Mulighetenes market Vi kan vente å se  Og igjen bli ”overrasket” over at utbud ble større en konsumvekst Vi kan fortsette bare å fokusere på produksjon  Og tro markedet kommer av seg selv Vi kan tro at markedsinnsats ikke påvirker konsum  Tiltross for at våre produsenter innen f eks kylling bruker millarder og vokser enormt mye mer og raskere enn oss Eller vi kan tro på at økt markedsinnsats skaper økt lønnsomhet  Da må vi ta et historisk felles løft folkens og vi må gjøre det nå  Også kan vi ikke vente på at det er ”naboen” som skal gjøre det

18 A bright future for a fantastic product


Laste ned ppt "Norwegian Salmon Et hav av muligheter Høstkonferansen Møre og Romsdal Havbrukslag Therese Log Bergjord Pan Fish ASA."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google