Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006."— Utskrift av presentasjonen:

1 Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006

2 Markedsadgang (1) 1)Norge er verdens mest effektive lakseprodusent, hensyntatt vår nærhet til marked og vår dominerende posisjon i vårt kjerne marked – Superfresh Salmon 2)Vår nesegruse beundring av Chile bør finne sin avslutning og erstattes av en kynisk vurdering av hva vi kan lære fra måten de jobber på Verdens mest lønnsomme lakseselskaper finnes i Norge Vi skal være ydmyke - men stolte 3)Adgang til markeder i vekst er en forutsetning for lønnsomhet og videre utvikling av laks og andre arter 4)Vi lever i en rå, internasjonal handelspolitisk virkelighet Hvor vi ikke må være naive i forhold til hva vi kan oppnå og ikke minst hvordan Og med all respekt så handler det ikke om ”å tøffe seg” på Intrafish – et medium som de som virkelig bestemmer ikke en gang har hørt om

3 Markedsadgang (2) 1)EU er vårt marked nummer én. Idag, i morgen og om fem år 2)Russland er vårt vekstmarked nummer èn. Idag, i morgen og om fem år 3)Dernest handler det om å ta andeler i viktige havbruks nasjoner som Kina og India Disse vil også utfordre oss handelspolitisk 4)Vårt fokus må være å vinne ha tilgang på marked 1) og 2) For å utvikle markedene total volummessig Vi må beholde og øke vår markedsandel Vi må ha en klokkeklart fersk fokus Vi må skape super effektiv filletproduksjon 5)Og vi må ha markedsadgang

4 Markedsadgang (3) 1)Intet er viktigere for næringen fremover enn adgang til markedene Men husk på eget omdømme – storsamfunnet og politikerne må ha lyst til å støtte oss Egen verdiskapning – vi må får frem vår store betydning i de samfunnene vi har vårt virke Sunn og trygg mat – våre produkter må vises her hjemme på en måte som gjør konsumenten til vår viktigste tilhenger Vi må fremstå samlet og helhetlig 2)Vi må kort og godt vinne på hjemmemarkedet for å få det svært solide støtten som må til om vi skal.... Vinne tilbake markedsadgang til EU Vinne tilbake markedssadgang til Russland 3)I en verden full av krav om oppmerksomhet og prioritering må vi sørge for at det aldri er tvil om at Stoltenberg, Støre og Pedersen velger vår sak For oss er det opplagt – men ikke nødvendigvis for andre!

5 Mulighetenes market Markedet for Atlantisk laks er i år på ca 1, 2 millioner tonn –Og det vokser Konsumet i EU i år har økt med 5% Konsumet i Russland har økt med 47% i 2005 etter en rekke år med sterk vekst

6 Så til marked

7 Mulighetenes market Eksporten av laks fra Norge økte med 5 % i 2006 –Og prisen har økte med over 10% –Og det vokser videre! Hvor øker vi så mest 1.UK 102 % 2.Russland 38 % 3.Polen 38 % 4.Frankrike 23 %

8 Hva skjer i mulighetenes market Tilbudsiden –Forsiktig vekst i 2006 –Noe sterkere vekst i 2007 –Ytterligere vekst i 2008 –Chile og Norge blir de dominerende aktørene Scotland og Nord Amerika når snart sitt kapasitetstak Ingen overraskelser –Vi vet fisken kommer –Vi vet at konkuransen fra andre produkter blir tøff –Kanskje vi skal forberede oss denne gangen!!!!!

9 Hva gjør vi i mulighetenes market Reagere mens vi har tid –Etterspørselen kan påvirkes –Slikt arbeid tar tid –Vi vet vi trenger økt konsum i 2007 / 2008 Skal vi vente og bli overrasket når vi kommer dit, eller skal vi gjøre noe nå? –Markedsarbeid koster penger –Markedsarbeid har en inntekts side Siste er en fraværende diskusjon i Norsk oppdrettsnæring

10 Volumer i mulighetenes market La oss si vi vil selge tonn laks i 2007 –NOK 1 i merpris gir NOK 700 millioner i økt bunnlinje Men vi vet at slikt skjer ikke av seg selv –Chilenerne vil selge –Færøyværingene er tilbake –Skottene vil ta tilbake sitt hjemmemarked –Kyllingfolket er med i kampen –Svineprodusentene likeså

11 Lønnsomhet i mulighetenes market La oss si vi vil selge tonn laks i 2007 –La oss investere NOK,50 per kg i økt markedsinnsats La oss bare for en stakket stund tro at markedsføring virker og at vi derved klarer å øke prisen med NOK 1 (eller mer) –50 øre er kun 2% av en laksepris på NOK 25 pr kilo –Men det gir oss NOK 350 millioner i økt markedsinnsat Og viktigere en økt netto fortjeneste på 350 millioner kroner

12 Hva gjør vi i mulighetenes market Fokus på fersk fisk Fokus i viktigste kjerne markeder Fokus på de markeder hvor vi har konkurransefordeler –EU Tradisjonelle volummarkeder Markeder som fokuserer fersk –Russland –Ukraina

13 Mulighetenes market Vi kan vente å se –Og igjen bli ”overrasket” over at utbud ble større en konsumvekst Vi kan fortsette bare å fokusere på produksjon –Og tro markedet kommer av seg selv Vi kan tro at markedsinnsats ikke påvirker konsum –Tiltross for at våre produsenter innen f eks kylling bruker millarder og vokser enormt mye mer og raskere enn oss Eller vi kan tro på at økt markedsinnsats skaper økt lønnsomhet –Skal ta et historisk felles løft folkens og gjøre det nå?

14 Hvilke valg har vi? Laksemarkedet – veien videre

15 Ubalanse i tilbud og etterspørsel er den sikreste veien til ”evig MIP” 1.Klarer vi å holde ”foten av gassen” eller er vi som vanlig ivrige og sterke i troen på at ”mye er bra og mer er bedre”? 2.Er vi villige til å invistere kraftig økte ressurser for å få til vekst i markedene og økt konsum 3.Eller lener vi oss tilbake og håper på det beste – og at ”de andre” får ta ansvar Svarer vi ja på 1 så er det grunn til å være optimister Svarer vi nei på 1 og ja på 2 er det fremdeles grunn til håp Svarer vi nei på 1, 2 og 3 tre så får vi i det minste som felleskap stå opp å ta ansvar for konsekvensene – og vi vet av lang erfaring de ikke blir hyggelige Laksemarkedet – veien videre

16 Vi har en fantastisk næring –Kostnadene er på full fart nedover –Intjeningen på full fart oppover og med den soliditeten –Markedet er sterkere enn noen sinne –Vi har over 20 års erfaring hva gjelder å forutse konsekvensen av egne handlinger Vi styrer selv hvorvidt vi skal få til en flott og forsvarlig utvikling fremover –For meg ligger svaret i markedsutvikling –Alt annet er defansivt og vil svekke konkurransekraften vår Laksemarkedet – veien videre

17


Laste ned ppt "Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google