Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009."— Utskrift av presentasjonen:

1 Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009.

2 2 Innovasjon Norge  Stiftet 19. desember 2003 som særlovselskap  Startet sin virksomhet 1. januar 2004  Overtok virkemidlene som tidligere ble tilbudt av SND, Norges Eksportråd, Statens Veiledningskontor for Oppfinnere (SVO) og Norges Turistråd.  750 ansatte med kontorer i alle landets fylker og i 30 land. Hovedkontoret ligger i Oslo.

3 3 Formålsparagrafen til Innovasjon Norge Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering. Vest Busscar Sensonor EWOS og Global Fish i Florø REC wafer

4 4 Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter”

5 5 Tromsø Bodø Steinkjer Trondheim Ålesund Hermansverk Bergen Stavanger Kristiansand Arendal Tønsberg Sarpsborg Skien Drammen Oslo og Akershus Molde Hamar Vadsø Lillehammer Tynset Førde Regional kunnskap om nærings- og samfunnsliv Regional differensiering i Innovasjon Norges produkter og tjenester En kundenær organisasjon Distriktskontor Lokalkontor Alta Kirkenes

6 6 En markedsnær organisasjon Norden Stockholm København Helsinki Afrika Johannesburg Sentral Europa og Baltikum Budapest Praha Istanbul Warszawa Bucuresti Tallinn Sofia Dubai Russland Moskva Murmansk St. Petersburg Amerika Washington Boston Houston San Francisco New York Toronto Rio de Janeiro Santiago Asia Bangkok Beijing Shanghai Kuala Lumpur New Delhi Seoul Hanoi Singapore Tokyo Vest Europa Hamburg Haag Paris London Madrid Lisboa Milano

7 7 77 Innovasjon Norge skal bistå norske bedrifter med vekstambisjoner å lykkes i internasjonal konkurranse – enten bedriften møter konkurransen på hjemme- markedet eller i internasjonale markeder - ved hjelp av: kompetanse, rådgivning, nettverk, finansiering og eksponering

8 8 88 Internasjonalisering er en ”driver” for innovasjon og langsiktig vekst.... utnytte nye markedsmuligheter – selvsagt! men enda viktigere: ha fokus på å innovere for å møte ny og økt konkurranse hjemme og ute.. og vekst gir økt verdiskaping og attraktive arbeidsplasser

9 9 Internasjonal suksess krever en god strategi....der internasjonalisering ikke må være noe ”eget”, men en naturlig del, integrert i bedriftens holdninger og kultur: samarbeid over landegrensene delta i verdiskapende nettverk tilgang på ny teknologi overføring av kunnskap.

10 10 Internasjonalisering starter hjemme… Lokale ideer og muligheter Globale muligheter og ideer (Tjenester fra uteapparatet) Ute- kontorer Distrikts- kontorene (prekvali- fisering) Globale ideer får lokale muligheter! Lokale ideer får globale muligheter! Internasjonaliseringsaspektet må komme tidlig inn i bedriftens utviklingprosesser.

11 11 Prinsipper Vi går inn i prosjekter som gir økt innovasjon og kompetanse hvor Innovasjon Norge er utløsende for realisering og privat kapital med potensial for god lønnsomhet som ikke er konkurransevridende prosjektene må ha en strategisk forankring og være av stor betydning for den enkelte bedrift Ingen har krav på tilskudd – gradering fra null til maksimalsats for å sikre tilfredsstillende bedriftsøkonomisk lønnsomhet

12 12 RÅDGIVINGSTJENESTER EU-rådgivning Handelsteknisk rådgiving Internasjonal markedsrådgiving Kobling mot kunnskapsmiljøer i utlandet Praktisk assistanse i utenlandske markeder Eksporthåndboken

13 13 Selger Eksportrestriksjoner Toll og avgifter Leveringsbetingelser Lisenser Importrestriksjoner Dokumentasjon Kjøper Produktkrav/standarder Transport/logistikk Betalingsbetingelser Opprinnelsesregler Kontrakter/avtaler Handelsteknisk rådgivning (Handelsteknisk avd.) Rådgivnings- tjeneste

14 14 Nettverkstjenester Bedriftsnettverk Eksporthjelp til nødhjelpsmarkedet

15 15 Kompetansetjenester Eksporthåndboken Handelstekniske kurs e-Market Services Hjemhenting av kunnskap Navigator

16 16 Profilering Omdømmeprogrammet Profilering av Norges som reisemål Norske fellesstands i utlandet Næringslivsdelegasjoner Visit Norway

17 17 Oil and Gas Rio China Fisheries & Seafood Expo Grûne Woche European Seafood Exhibition Norske fellesstands i utlandet Eksponerings -tjeneste Norske fellesstands i utlandet

18 18 Næringslivsdelegasjoner Eksponerings -tjeneste I forbindelse med Statsbesøk, der representanter fra Kongefamilien og statsråder er på offisielle besøk hos andre nasjoner, tilrettelegger IN for næringslivsdelegasjoner.

19 19 Finansieringstjenester

20 20 Besøk oss på nett: innovasjonnorge.no


Laste ned ppt "Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google