Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertÅshild Sletten Endret for 9 år siden
1
WiPro et samarbeid mellom: Studenter: Veileder: Oppdragsgiver:
Endre Storsand Tomas Holt Capgemini avd. Trondheim Torbjørn Meistad Henrik Delås Svendsen
2
Oppgavestiller Capgemini
Capgemini er en internasjonal ledende leverandør av Consulting, Technology og Outsourcing tjenester. Vi har en unik måte å jobbe sammen med våre kunder på, som kalles Collaborative Business Experience. Gjennom en forpliktelse for felles suksess og aktiv bruk av vårt globale nettverk, ledende teknologipartnere, metodikk og verktøy, hjelper vi våre kunder til å oppnå bedre og vedvarende forretningsresultater. Capgemini har ansatte over hele verden og omsatte for 5,754 milliarder Euro i 2003. Ytterligere informasjon og kontaktadresser er tilgjengelig på no.capgemini.com
3
Oppgavestiller Trondheim 40 ansatte Utbytte i hovedprosjektet:
Kompetanse innen Mobility Kontakt med utdanningsmiljøer Kunnskapsdeling
4
Peer Gynt Tours Turbuss-selskap med kontorer i Sør-Norge, fra Trondheim i nord til Arendal i sør. Orkanger Har et papirbasert ordresystem mellom sjåfør og administrasjon Interessert i å se mulighetene ved et mobilt databasert ordresystem Samarbeidet har ført til en prototyp som dekker deres behov Vi får testet systemet av faktiske brukere Gir oss gode tilbakemeldinger for eventuelt videre arbeid
5
Tittel på prosjektet Norsk:
Mobilt distribuert ordresystem for Pocket PC utviklet med MS C# .NET, SQLCE og Oracle database Engelsk: Mobile distributed order system for Pocket PC developed using MS C# .NET, SQLCE and Oracle database
6
Problemstilling Lage et distribuert ordresystem for mobile enheter
Kartlegge mulige løsninger med tanke på valg av teknologi Utvikle en prototyp ut ifra den beste løsningen Prototypen skal håndtere ordreforløpet for turbuss Brukerkrav utarbeides gjennom samarbeid med Peer Gynt Tours Ordren skal lastes ned fra server for behandling lokalt Timelister, utlegg og bussrapport skal inngå Ordren skal sendes tilbake til server ferdigregistrert
7
Valg av oppgave Lyst til å ha oppgave ute hos bedrift
Ønske om å jobbe med ny teknologi Mobile løsninger virket svært interessant Distribuerte løsninger er i vinden Forholdvis åpen oppgave som gir store muligheter Muligheten til å lære noe nytt, som C# .NET Gruppen har kjennskaper til turbuss-miljøet Stor interesse for et slikt system og lignende systemer
8
Angrepsmåte Kartlegging: Kartlegge behovet for systemet
det eksisterende systemet fordelene ved å gå over til et databasert system hvilke funksjoner som bør være med hvilke mulige løsninger som eksisterer og hvilke som vil egne seg
9
Angrepsmåte Utvikling: Velge løsning
Utarbeide systemkravet til systemet utifra løsningen Utvikle kommunikasjonsdelen Modellere og implementere databaseløsningene Lage GUI for PDA og terminal Utvikle en enkel klient for terminalen Utvikle klientens og serverens funksjoner parallelt
10
Angrepsmåte Sluttstilling: Teste prototypen i praksis Siste finpuss
Presentasjon Skrive brukermanual Skrive sluttrapport
11
Databaseløsninger Oracle database:
Benyttes for oppretting og sluttlagring av ordrer Kommuniserer med server og terminaler Holder styr på statusene til de forskjellige ordrene Microsoft SQL Server CE: Benyttes på PDA for lokal lagring av ordrer Inneholder kun de nødvendige data Ferdigstilt ordre fjernes fra databasen
12
ER-modell Oracle database
Bildet viser ER-modellen for Oracle-databasen som kjører mot server
13
ER-modell SQLCE Bildet viser ER-modellen for SQLCE-databasen som kjører på PDAen
14
Serveren Basert på C# .NET Webservices
Tar for seg all kommunikasjon mot Oracle database Sender og mottar data i tekst-arrays over internett Gjør mest mulig av arbeidet for å lette på tyngden til klienten
15
Klient på terminalene Ikke et krav i forhold til oppgavebeskrivelsen
Kun enkel funksjonalitet er implementert Kobler seg direkte opp mot Oracle-databasen Funksjoner som: Legg til ny sjåfør, ny buss og nytt selskap, samt oppretting og visning av ordrer Systemet skulle helst vært sammensydd med det systemet som administrasjonen bruker idag, men dette er langt utenfor dette prosjektet
16
Bilde av klient på terminal
Bildet viser vinduet for registrering av ny ordre
17
Klienten på PDA Mobil løsning Lokal lagring i database med SQLCE
Overføring av data via internett Gir samme funksjonalitet som dagens papirbaserte system Støtte for flere ordrer samtidig Timelister, utlegg og bussrapport inngår i ordren Mulighet for overføring til en annen buss Mulighet for å legge til ny sjåfør Automatisk synkronisering av sjåfører ved henting av ordreliste Støtte for underskrift av sjåfør og kunde
18
Bilder av klient på PDA Dette skjermbildet er hovedbildet for en mottatt ordre på PDA. Her ser sjåføren all nødvendig informasjon for å utføre oppdraget Hovedmenyen Fyll inn... Vises nederst til venstre. Her velger sjåføren de forskjellige hovedfunksjonene
19
Bilder av klient på PDA Slik ser skjermbildet for signatur ut. Dette er likt både for sjåføren og kunden. Dersom det allerede eksisterer en signatur for den valgte ordren, får man spørsmål om man vil overskrive eller beholde denne. Velger man å overskrive, får man se hvilken signatur som ligger der ifra før
20
Bilder av klient på PDA Dette skjermbildet omfatter sjåførens utlegg i løpet av et oppdrag. Dette er løst slik at sjåføren hele tiden underveis kan føye til nye utlegg
21
Bilder av klient på PDA Slik ser behandlingen av timelister ut. Sjåføren fyller ut antall timer eller dager han har brukt på ordren. Det registreres en timeliste pr. Sjåfør pr. ordre
22
Status Oppgaven er eller vil bli besvart på alle punkter
Føler vi har fått til en gjennomtenkt løsning Utover oppgaven er det utviklet en enkel klient for terminalene Ekstrafunksjonalitet, som støtte for underskrift, er implementert Vi har lært mye, og er kjempefornøyd med resultatet
23
Videre arbeid Siste finpuss Testing
Presentasjon for Capgemini og veileder Siste revideringer av dokumentene Skrive brukermanual Skrive sluttrapport
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.