Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag

2 2 Agenda Om prosjektet Arbeidsmetode Erfaringer fra bruk i fag Utfordringer fremover

3 3 Om prosjektet Støttet av Norgesuniversitetet, varighet 1 år og ressursramme på kr 700.00,- Deltakelse fra HIST, HINT, HIA og HIB 10 prosjektmedlemmer pluss 10 tilknyttede faglærere i ulike fag LMS vi tester på: Moodle It’s learning (ITSL) Fronter Microsoft Learning Gateway (MLG)

4 4 Metode Tar utgangspunkt i pedagogiske behov Velger ut sentrale aktiviteter Gir spesiell fokus på disse i noen utvalgte fag som institusjonene gjennomfører Innhenter erfaringer fra brukerne

5 5 Testmatrise LMSInstitusjonFagStudenter MoodleHISTWebprogrammering i PHP50 HISTWeb 2.0 med Ajax50 HISTInformatikk 140 HINTKreativ bruk av LMS (øving-LMS)45 HIAEt lærende nettverk35 It’slearningHISTInformatikk 140 HISTProgrammering i Visual Basic50 HINTKreativ bruk av LMS (øving-LMS)45 FronterHIASmåbarnspedagogikk og barnehageutvikling20 HINTKreativ bruk av LMS (Hjemme-LMS)45 MLGHISTDrift av Datasystemer30

6 6 Kommentarer til testmatrisen Fire tekniske og tre ikke-tekniske fag I ett fag bruker studentene tre plattformer I ett fag er studentene skilt på to plattformer Blanding av campus, FU, samlingsbasert I alt 450 studenter involvert

7 7 SÅ HVA KAN VI SI OM BRUK OG EGNETHET - På grunnlag av erfaringer hittil i prosjektet

8 8 Kort om selve LMS-ene ITSL og Fronter: Ferdig driftet tjeneste. Synkronisert med studieadministrasjonen. Moodle: Åpen kildekode, gode erfaringer fra installasjon og drift med egen linuxkompetanse i huset. Studentene registrerer seg selv (nøkkel), ingen synkronisering med studieadm. MLG: Var ikke et ferdig LMS-produkt da prosjektet startet. Krevde stor innsats fra eget personale og MS Norge. Etter 10 mnd. er nå de fleste funksjonene på plass, men har ikke grunnlag for å kunne rapportere noen erfaringer fra disse enda.

9 9 Basis funksjonalitet Omhandler publisering av lærestoff, øvingsadministrasjon og oppslagstavle i faget. Fungerer godt i de tre LMS vi har testet på Studentene svarer i undersøkelser at de faktisk er godt fornøyd med denne LMS-bruken. Lærere påpeker tungvint administrasjon av faginnholdet: Flytting av elementer i faget Kopiering av materiale fra ett semester til neste Barrierer mellom fag Konstaterer at dette er hovedanvendelsen av LMS

10 10 Forum Godt implementert i alle tre LMS Opplever svært forskjellig grad av aktivitet. Frivillig eller obligatorisk? Raske svar på spørsmål? Studentenes bakgrunn? Akkumulere over flere år? Eksempel: Felles forumtid Studentene er i enkelte fag foran hver sin PC, lærer tar avbrekk i undervisning for at alle skal argumentere i forum for en sak som nettopp er undervist. Stor aktivitet på innlegg

11 11 Automatiserte tester Implementert både i ITSL, Fronter og Moodle Moodle har noe rikere testmuligheter Eksempel: Test før og etter forelesning En test med spørsmål i tilknytning til læringsmål. Pre-test: bli kjent med agenda. Post-test: hva har jeg fått med meg av forelesningen

12 12 Universell utforming Vi har ikke hatt studenter med behov for individuell tilpasning, så funksjonene er ikke prøvd ut i fag. ITSL har støtte iht. WAI-krav: Hjelpemidler som leselist, talesynetese og forstørring av elementer på skjermen. Fronter lanserer slike funksjoner i sin nye distribusjon som kommer over nyttår. Moodle arbeider med tilpassing i v.1.7

13 13 Verktøy for entusiaster wiki-ordbok-blogg-samskriving-konferanse Sosiale verktøy er i liten grad implementert internt i LMS: Moodle: wiki ITSL, Fronter: Prosesskriving/samskriving Dilemma: Satse på internt, integrert eller frittstående verktøy?

14 14 Eksempler Wiki (Moodle): Lagt opp som obligatorisk del av øving å skrive artikler om eksempler fra faget. Fikk få kommentarer på andres innlegg. Ordbok (Moodle): Obligatorisk å forklare ulike begrep, og kommentere andres forklaring. Varierende kvalitet. Bloggsimulering/samskriving (Fronter): Kreativ bruk av LMS-fag

15 15 Utfordringer fremover Vi har de store tema i debatten om LMS: Åpen kildekode Lagring og gjenbruk av digitale ressurser Integrasjon med 3.parts verktøy Minst like viktig er spørsmålet om lærerens engasjement og tilrettelegging for studentenes bruk av sosiale verktøy Alle gode eksempler som deles med andre bringer oss fremover.

16 16 Og helt til slutt noen tips … Webkonferanse (lyd og bilde) http://www.flashmeeting.com/ Virtuelt kamera (vise desktop i MSN): http://www.soundmorning.com/ Samskriving på web: Søk på Google Docs

17 17 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google