Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Flervalgsoppgaver i en norsk kontekst Høgskolen i Sør-Trøndelag 29. mai 2006 Svein M. Sirnes.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Flervalgsoppgaver i en norsk kontekst Høgskolen i Sør-Trøndelag 29. mai 2006 Svein M. Sirnes."— Utskrift av presentasjonen:

1 Flervalgsoppgaver i en norsk kontekst Høgskolen i Sør-Trøndelag 29. mai 2006 Svein M. Sirnes

2 Filolog (tysk, fransk, engelsk) Undervisning (videregående skole) Forlag Testutvikling (Educational Testing Service, Defense Language Institute)

3 Kjært barn har mange navn: flervalgsoppgave flervalgstest flervalgsprøve multiple choice-prøve multiple choice-test

4 ”flervalgsoppgave” Google: treff

5 3 hovedkategorier: tradisjonell flervalgsoppgave sant-usant-oppgave kombinasjonsoppgave (matching)

6 Viktig skille: øving (i en lærebok, på vevside til et læreverk el.l.) oppgave (i en test, prøve, eksamen)

7 Hvor utbredt er flervalgsoppgaver i Norge?

8 grunnopplæringen (grunnskolen og videregående opplæring) høyere utdanning andre områder (førerprøve, underholdning m.m.)

9 Nasjonale prøver internasjonale undersøkelser (som PISA og TIMSS) Abel-konkurransen

10 Per-Magne Løken (semesteroppgave, Høgskulen i Sogn og Fjordane): ”not a very common method of evaluation in Norwegian schools” “multiple choice testing is an easy way out” “American contamination” “American cultural imperialism”

11 tippekupong ”Flervalgsoppgaver – bedre enn sitt rykte” (tittel på forelesning på UiO)

12 reformpedagogikk

13 ansvar for egen læring elevsentrert undervisning

14 betydningen av prosess i motsetning til læringens resultat

15 samarbeid dialog helhetlig læring prosjektarbeid mappevurdering

16 ideologisering av skoledebatten

17 romantisk elevsyn nedtoning av fag, økt vekt på pedagogisk metode

18 helhetlig kompetanse

19 alle hjelpemidler er tillatt

20 flervalgsoppgaver blir sett på som fakta- og detaljfokuserte

21 liten bevissthet om vurdering

22 høyere utdanning: noe mer åpenhet mot tester og prøveformer fra utlandet varierer fra fag til fag, lærested til lærested.

23 Hvem kan lage flervalgsoppgaver i Norge?

24 Hvem har innsikt i psykometri?

25 Utdanningsdirektoratet: policymaker Kunnskapsdepartementets operative organ

26 Mange slåss om lærernes oppmerksomhet.

27 a common yardstick

28 mer objektiv og rettferdig vurdering

29 mulighet for differensiering

30 mulighet for sammenligning fra år til år gir nyttig statistisk informasjon

31 mindre ressurskrevende virker motiverende mindre rettearbeid

32 elevene (og deres foreldre) er seg mer bevisst hvilke rettigheter de har krever begrunnelser

33 Bør lærere oppfordres til å bruke flervalgsoppgaver i større grad? fagspesifikke utfordringer

34 kostbart å lage trykte hefter med flervalgsoppgaver

35 læringsplattformer e-læring computer-based testing Internet-based testing automatiserte tester

36 senter for utvikling av automatiserte tester?

37 psykometri kunnskaper om skriveprosessen

38 supplement til andre typer oppgaver

39 kultur for vurdering


Laste ned ppt "Flervalgsoppgaver i en norsk kontekst Høgskolen i Sør-Trøndelag 29. mai 2006 Svein M. Sirnes."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google