Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DEN FLERKULTURELLE SKOLEN Didaktiske utfordringer Synliggjøring av mangfold ”Hybel til leie” – en øvelse Holdningsskapende arbeid 1KS - HiØ.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DEN FLERKULTURELLE SKOLEN Didaktiske utfordringer Synliggjøring av mangfold ”Hybel til leie” – en øvelse Holdningsskapende arbeid 1KS - HiØ."— Utskrift av presentasjonen:

1 DEN FLERKULTURELLE SKOLEN Didaktiske utfordringer Synliggjøring av mangfold ”Hybel til leie” – en øvelse Holdningsskapende arbeid 1KS - HiØ

2 2 En flerkulturell skole En flerkulturell skole er kjennetegnet ved et personale som ser på det flerkulturelle og et mangfold blant barna, foreldrene og lærerne som normaltilstand og som bygger på dette i sin skoleutvikling De voksne ivaretar barnets rett til å være annerledes – deres forskjellighet – i fellesskapet Kunnskapsdepartementet KS - HiØ

3 Det er ”normalt” å være forskjellig!?! –”Hverdagsbrukeren” – ulike kulturer er ”det normale” –”Festbrukeren” – feirer ulike kulturelle merkedager (gjerne litt eksotisk) Tove Skoug1989 KS - HiØ3

4 ”Hverdagsbrukeren” Elevene kjenner igjen noe av sitt i inne- og utemiljø Elevene ser seg selv som en del av et større fellesskap Lærerne kjenner elevenes bakgrunn – foreldrene blir sentrale fordi de kjenner barnet/ungdommen best Religiøse høytidsdager blir tatt hensyn til Merkedager markeres Det tas praktiske hensyn KS - HiØ4

5 Undervisningen Hvilke begreper brukes? Språkopplæring – norsk / morsmål Tospråklig assistent / morsmålslærer Hvilke bøker – språk / tema? Hvordan bygge på elevenes erfaringer? Hvordan forstår læreren verden? Hva gjenspeiler lærebøkene? KS - HiØ5

6 Eksempel fra en lærebok i dag KS - HiØ6 ”Tellus 10 - natur og miljøfag for ungdomstrinnet” Aschehoug 1999 Hva signaliserer dette bildet? Kan slike bilder være med på å forsterke elevers oppfatninger om mennesker fra land utenfor Europa?

7 Fag og organisering Særskilt norsk, morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring Andre fag Teoretiske fag –etnomatte Praktisk estetiske fag –Mat og helse Enkeltvedtak på bakgrunn av kartlegging Tildeling Organisering 7KS - HiØ

8 Samarbeidspartnere Redd Barna Kirkens Nødhjelp Norges Røde Kors FN-sambandet Innsamlingsaksjoner (fadderbarngrupper) FORUT (mye gratismateriell hos alle) FN-figuren på skolebesøk KS - HiØ8

9 Solidaritetsarbeid FORSLAG: FN-dagen Nasjonale merkedager ”Søsterskoler” –Brev –Nettkontakt –Elevutveksling –Økonomisk bistand? Basarer, loppemarked … Innsamlingsaksjoner Kan dere være enkelte ”farer” forbundet med solidaritetsarbeid? KS - HiØ9

10 HYBEL TIL LEIE Grupper på 4-5 personer – utføre arbeidsoppgavene på arket (10 min) Hente nye arbeidsoppgaver (10 min) Oppsummering – en fra hver gruppe presenterer gruppas tanker KS - HiØ10

11 11KS - HiØ

12 Holdningsskapende arbeid Holdninger –personalet –elevene –foreldrene Holdningsendringer – hvordan gjør vi det? KS - HiØ12

13 Bruk av skjønnlitteratur Rose Lagerkrantz (1995): Den långa, långa resan. Stockholm: Bromberg forlag T. H. Thunes (1993): Abels fabel – jakten på sannheten Eiksmarka: Libretto forlag KS - HiØ13

14 Å forstå og bli forstått KS - HiØ14

15 Egnet i en flerkulturell skole? 1.Noen barn er brune som et nystekt brø’. Noen barn er gule, noen barn er rø’. Noen barn er hvite, noen nesten blå. Meget er forskjellig, men det er utenpå. 2.Noen barn har trehus, noen bor i båter. Noen bor i steinhus, og noen bor på flåter. Noen barn har hytter som er bygd av strå. Meget er forskjellig, men det er utenpå. 3.Noen barn har burnus, og noen kimono. Noen barn har genser og noen rebozo. Noen barn går nakne helt fra topp til tå. Meget er forskjellig, men det er utenpå. 4.Noen barn får smørbrød, og noen spiser ris. Noen liker froskelår, og noen liker is. Noen spiser kokt fisk og noen spiser rå. Meget er forskjellig, men det er utenpå. 5. Noen barn si'r yes og noen sier ja. Noen sier oi, og noen sier da. Og noen sier si, og noen sier så. Meget er forskjellig, men det er utenpå. 6.Noen barn er finske, noen fra Sudan. Noen barn er norske og noen fra Japan. Ja, det finnes barn i hvert et land og rike. Meget er forskjellig, men inni er de like. 7.Tenk om de kunne leke sammen alle sammen. Da fikk vi en rekke fra Afrika til Drammen. Noen ville le, og noen ville skrike. Meget ble forskjellig, men inni var de like 15KS - HiØ


Laste ned ppt "DEN FLERKULTURELLE SKOLEN Didaktiske utfordringer Synliggjøring av mangfold ”Hybel til leie” – en øvelse Holdningsskapende arbeid 1KS - HiØ."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google