Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

10.07.2014Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "10.07.2014Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen

2 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Bilder/tegninger og virkelighet Bildet er særlig egnet til å beskrive hvordan noe ser ut Detaljerte bilder og tegninger (oppløsning, fargestyrke) oppfattes som mest viktig og mest naturtro/virkelig Fotografier forstås som nærere knyttet til virkeligheten enn tegninger

3 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Kan barn skape kunst?

4 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hvorfor er det viktig å kunne uttrykke seg visuelt? Hva kan egentlig barns tegninger fortelle oss voksne? Hvordan kan voksne bidra til tegneglede hos barn?

5 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hva bruker barn tegninger til? Representere verden (objekter i verden) – ”visuell kontroll” Forstå verden/definere verden – ”Å tenke med hendene” Skape egen identitet Uttrykke tanker, følelser og meninger Sosial kontakt Lek, undring og forståelse Uttrykke det som ikke kan sies verbalt Omdefinere forhold i verden f.eks sosiale roller Hentet fra

6 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hva er egentlig tegning? Tegning som iboende prosess – Tegning som resultat av en modningsprosess – Naturlig utvikling som gjelder alle? (Løwenfeld) – Tegning er privat fenomen Tegning som kulturell praksis –Sosiosemiotisk tilnærming (Kress/van Leeuwen, Hopperstad) –Bildesosialisering –Vi skaper mening ved hjelp av tegning –Tegning er et kulturelt og kontekstuelt fenomen jf. normer for skriftlig/verbalt språk

7 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Tegneutviklingsfaser (V. Lowenfeld/B. Edwards) Skriblestadiet (2 år) Preskjematisk fase (3 år) Skjematisk fase (6 år) Gryende realisme (8 år) Pseudo-naturalistisk fase (12 år) Avgjørende/kritisk fase for videre utvikling, ”tegnekrisa” (14 år) ng.html Tegningene er hentet fra :

8 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Visuell grammatikk/bilderessurser Kress og van Leeuwen: Reading Images (1996) Normer/regler for organisering av bildeelementer –Plassering/perspektiv –Innramming –Detaljer –Blikk – kontakt eller observasjon –Størrelse STOR = viktig (fremskutt) STOR = voksen Liten = mindre viktig (bakgrunn) Liten = barn –Farger (konnotasjoner) –(Geometriske) figurer Linjer, prikker, streker, rundinger Streker fra en figur til en annen kan vise handling/narrativitet (jf. verb) Hentet fra kunstogdesign.no

9 Bildefremstilling (analyse eller narrasjon?) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

10 Selvfremstillling og identitet Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

11 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

12 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Forholdet mellom tegninger/bilder og virkeligheten Bilder kan være både vrengbilder og speilbilder på verden Barns tegninger kan –reprodusere stereotype (voksenskapte) syn på verden –Eller snu verden på hodet/ se verden fra et nytt barneperspektiv Hentet fra

13 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold De voksnes oppgaver… Være gode forbilder (tegne selv?) Legge forholdene til rette for tegning Løfte fram tegningens budskap, imøtekomme barnets språkhandling Bruke tegning til noe annet enn som belønningsaktivitet Være bevisst på hvordan vi kommenterer og gir respons på barnetegninger Ha god tid! Bidra til småprating rundt tegning. Barn vil være opptatt av hvordan objekter kan representeres på best mulig måte!

14 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Kilder (og annet nyttig på nettet) Kjell Lars Berge: ”Semiotikk er uunnværlig””Semiotikk er uunnværlig” Nina Scott Frisch: ”Å løsne på knuten ”tegnekrisa”””Å løsne på knuten ”tegnekrisa”” Victor Lowenfeld/Betty Edwards: Drawing DevelopmentDrawing Development Bokomtale av Marit Holm Hopperstads: Alt begynner med en strek.Bokomtale kunstogdesign.no: Kan barns tegninger kalles kunst?Kan barns tegninger kalles kunst? Børnekulturforskning i Norden: BarnekulturBarnekultur Kirsten Ekern og Berit Zachrisen: Tegning som lek (om tegninger i barnehagen)Tegning som lek Trine Solstad: Kontemplativ estetikk og kanoniserte tekster i lærebøker for 6-åringer (om illustrasjoner og tegninger i lærebøker, L97)Kontemplativ estetikk og kanoniserte tekster i lærebøker for 6-åringer Det internasjonale barnekunstmuseet (Oslo)Det internasjonale barnekunstmuseet Nysgjerrigper 1: Barn tegner forskereBarn tegner forskere Nysgjerrigper 2: Hvorfor vokser det så mye hår på armene til Mathias?Hvorfor vokser det så mye hår på armene til Mathias?


Laste ned ppt "10.07.2014Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google