Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lo205: e-business April 12, 2002 Group presentations in the first hour (today). Groups: 22 & 34.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lo205: e-business April 12, 2002 Group presentations in the first hour (today). Groups: 22 & 34."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lo205: e-business April 12, 2002 Group presentations in the first hour (today). Groups: 22 & 34.

2 IBM e-procurement strategy Oppgave i Lo205 av: Linda Brekke Stian Nedrelid Odd Erik Hovden Arild Eliassen

3 Om Prosjektet Oppgave: Gå inn på IBM sine nettsider, og inn på e- procurement seksjonen. Lese om IBM’s e-procurement strategi. Mål: Skrive rapport om det viktigste, og som er mest lærerikt.

4 Innledning: I 1998 avgjorde IBM å utvikle et komplett elektronisk system, som ikke berre skulle bli brukt av kunder, men også leverandører, distributører og andre samarbeidspartnere. Utviklinga tok store ressursar frå konsernet, og var eit svært omfattande prosjekt. Resultatet av satsinga var at IBM sparte 4,2 milliardar dollar etter 3 år.

5 E-procurement Procure = anskaffe seg E-procurement: elektronisk anskaffelse av produkt og service. E-procurement har desse måla: - redusere administrative kostnader - finne nye leverandører/selgere, for å sikre seg de beste prisene, samt effektivisere driften - redusere budsjett, ved et effektivisert system - redusere menneskelige feil i innkjøp- og distribusjonsprosessen.

6 Mål ved denne reformen Opprette kommunikasjonslinjer via internett for å integrere IBM med systema internt i konsernet. Også systemene/krav frå leverandørar og kundar vert integrert for å få eit kompatibelt og allsidig system. Verte innovatør innan bransjen for å kunne opprette standardar for modellar og integrering. Stille store kvalitetskrav til systemet. Stor supportinnsats for lettare integrering av tredjeparts bedrifter.

7 Utviklingsmodell

8 Utviklinga og resultat Det tok 5 år for utvikling og implentering av IBM’s digitale system. IBM brukte store ressursar for å utvikle systemet. Dei har lykkast i å følge utviklinga som presser markedet til å levere kvalitetssikra løysninger. I dag kan dei levere skreddersydde løysningar til andre bedrifter. Resultatet av satsinga er illustrert på dei følgande modellane.

9

10

11

12

13 Oppsummering Modellane viser at satsinga gav meget gode resultat for IBM. For handel over internett var dette en milepæl, og har hatt stor betydning for utviklinga av elektronisk handel. Utifrå strategiane og måla som var sette klarte dei utvikle eit system utan å gi slepp på hverken mål eller kvalitet.

14 Konklusjon Internett går gjennom en revolusjon når det gjelder e-handelsystem. E-procurement, krava vert større og større for kvar dag. Fokusen blir satt på elektroniske løysningar, i staden for katalogar og andre manuelle ordningar. E-procurement er idag nødvendig for å være konkuransedyktige.

15 Kilder: IBM’s nettsider: ibm.com, hovudsaklig ibm.com/procurement King/Lee/Warkentin/Chung: Electronic Commerce: A Managerial Perspective 2002 Forelesningsnotater

16 Helsing kong alkohol

17 E – Handel Kapittel 17, oppgave 7 side 779 http://ispc.org Gruppemedlemmer: Vegard T. Mehlum Knut I. Johnsen Kristian J. Gythfeldt Fredrik Bekkevold.

18 Hovedsiden til ispc.org

19 E - Handel relaterte lovlige hendelser Etter hvert som diverse hendelser/rettssaker har hvert oppe til behandling, har man sett seg nødt til å endre smutthull i regelverket som personer har benyttet disse til egen økonomisk vinning, samt der hvor noen har delt © varer.

20 Etikk innenfor E-handel Etikk, lover og regler skal sikre B2B, B2C og C2C handel. 68 % av klager til NCL gjelder auksjoner.

21 Krav på personvern Tap av privatliv → myndighetens overvåkning av enkelt mennesket? Cookies katalogiserer forbruksmønsteret ditt og kan brukes kommersielt. Netscape og MS IE kan nå velge å ta bort cookies. MAC styres ikke av ”cookiemonsteret”.

22 Dypere i ispc.org

23 Intellektuell eiendom og domenenavn Intellektuell eiendom: – Copyright © – Patent ® – Varemerke ™ Domene – navn: - Oftere etiske regler enn lovregler - Salg via autoriserte bedrifter

24 Skattlegging Ikke føderal og statlig skatt i USA og Hong Kong, bare salgsskatt. Konvensjonell bedrift ønsker full skattelegging av e – handel bedrifter.

25 Kontrakter, online pengespill med mer Mye frem og tilbake angående e – kontrakter og spill på Internet. Det arbeides med sikkerheten innenfor e – kontrakter når det gjelder autorisering.

26 Datakriminalitet Nye metoder til å spore den kriminelle aktiviteten på Internet. Ikke alltid økonomisk vinning, men datatap/datatyveri skjer ofte.

27 Forbrukers rettigheter Tips for forbrukers rettigheter: 1.Se etter kjente merkenavn slik som Wal-Mart online, Disney Online, Amazoon.com etc. og sikre deg at du er på deres reelle hjemmeside. 2.Sjekk ang. e-handelen på for eksempel bbbOnline.org og fraud.org eller consumerworld.org, for å se om bedriften har gode eller dårlige kriterier 3.Sjekk sikkerheten på Siten. Sidene skal ha sikkerhets – klarering. 4.Undersøk om du kan få en ”penger tilbake garanti”, service tilbud og andre garantier.

28 Selgerens rettigheter Tips for selgeren: 1.Handel med kunder som nekter for at de har plassert en ordre. 2.Handel med kunder som nedlaster copyrighted © software og/eller kunnskap, og selger dette videre til andre. 3.At selger blir riktig betalt for produkter og service som de yter. 4.Sikres mot at andre bruker deres navn eller varemerke ™, eller bruk av deres private ord, fraser og webadresser.

29 Ledelses spørsmål Ledelsens oppmerksomhet bør rettes mot offentlige retningslinjer, slik som personvern, lovlighet og forbrukervern angående e – handel.

30 THE END


Laste ned ppt "Lo205: e-business April 12, 2002 Group presentations in the first hour (today). Groups: 22 & 34."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google