Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samarbeidsteknologi I In102 V2005 Ola Bø. Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 2 Eksamensoppgave n Hvorfor er e-post en av de mest benyttede nettjenester?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samarbeidsteknologi I In102 V2005 Ola Bø. Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 2 Eksamensoppgave n Hvorfor er e-post en av de mest benyttede nettjenester?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Samarbeidsteknologi I In102 V2005 Ola Bø

2 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 2 Eksamensoppgave n Hvorfor er e-post en av de mest benyttede nettjenester? n Hvilke muligheter gir e-postleseren deg til å effektivisere arbeidet med å håndtere e-post? n Hva er nettiketten for e-post ? n Hvilke sikkerhetsproblemer er forbundet med e-post og hva kan gjøres for å redusere problemene? n Fordeler og ulemper med synkrone samarbeidsteknologier

3 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 3 Introduksjon n Økende behov for samarbeid over avstand –Distribuerte organisasjoner –Felles prosjekter –Møter f2f n PCer i nett gjør samarbeidsteknologi mulig –Felles informasjonsbase –Kommunikasjonsverktøy n Sosiale aspekter - etikette

4 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 4 Samarbeidsteknologi eksempel n e-post –også på mobil n Videokonferanse –Overføring av lyd og bilde, felles dokument – tavle –Logging –Overhead å få det til å funke n Tidssoner og tidsplanlegging

5 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 5 Utviklingstrekk n Tempokrav umuliggjør reising n Utviklingstrekk som fører til økt fjernsamarbeid –Teknologisk mulig pga PCer i nett –Kulturelle endringer – den globale landsby –Internett-teknologi som drivende kraft WWW e-post –Effektivitetskrav Tempo Horisontale vs vertikale avgjørelser Moderne produktutvikling

6 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 6 Samarbeidsverktøy n Klassifisering –Synkront vs. asynkront –Samme sted vs. forskjellig sted Samme tid (synkront)Forskjellig tid (asynkront) Samme stedMøte ansikt til ansikt (f2f) e-post, diskusjonsgruppe, gule lapper Forskjellig sted Telefon, IRC, Øyeblikkelige meldinger Videokonferanser, Delte arbeidsområder e-post, diskusjonsgruppe, telefaks, Felles nettsted,

7 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 7 Elektronisk post n Mest brukte samarbeidsteknologi (eksistert lenge, mange brukere) n Asynkron n En til en og en til mange n Funksjoner –Sende, Videresende, Motta, Vedlegg –Adresselister, Organisering, Filtrering n Korte meldinger, rask tilbakemelding n e-postlister – for eksempel in102

8 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 8 Oppslagstavler (Nettsider) n Tilgjengelig for alle n Tilgjengelig så snart den er produsert n Fungerer som arkiv –referater, status-, del- og sluttrapporter n Differensiert tilgang –PR-sider med åpen tilgang –Interne sider passordbeskyttet –synkrone diskusjoner

9 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 9 Asynkrone diskusjoner n =News –Likner på e-post –Innlegg som svar på innlegg – rask meningsutveksling - thread –Global –Krever klientprogram –Kan også være web-basert –Kan også være postlister –Moderering –Etikette – RTFM

10 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 10 Synkrone diskusjoner n Muntlig – Telefonkonferanse n Skriftlig - IRC –IRC-tjener –Alle kan skrive, alle kan se hva alle skriver –Forkortet språk n e-postadresser n Postprogrammet

11 Synkrone diskusjoner

12 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 12 Videokonferanser og delte områder på PC-en n Mikrofon og høyttaler koblet til PC-en n Videokamera n Bilde, lyd og felles arbeidsområde n Skriftlig samtale

13 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 13 Videokonferanse

14 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 14 Kombinerte verktøy n Microsoft Netmeeting –Videobilde –Tale –Tekstbaserte meldinger –Felles tavle –Delte dokumenter n BSCW –Diskusjonsgrupper –Felles dokumentlager

15 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 15 Faser i samarbeidet n Forberedende aktiviteter –Hvem hva hvor når n Møte n Etterarbeid –Utsendelse av referater, rapporter etc. –Oppfølgningsmøter

16 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 16 Faser i samarbeidet n Møteinnkallinger –Møtetype –Aktuelle tidspunkt –Agenda –Agenter? n Møte og IKT –Orientering/informasjon ->e-post –Gruppebygging f2f nødvendig –Diskusjon f2f, men enkle møter over VC eller IM –Idédugnad f2f –Status VC eller Nettmøte –Plan f2f eller Nettmøte –Uformelt

17 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 17 Faser i samarbeidet n Møtereferat –e-post->web n Informasjonsdistribusjon –Web + e-post n Dokumentutveksling –e-postvedlegg –Web –FTP n Arbeid på samme dokument –Asynkront – hver sin del eller hver sin tid Versjonskontrollproblemer –Synkront – samtidig NetMeeting Agenda

18 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 18 Faser i samarbeidet n Prosjektsider på Web –Informasjon til publikum PR Sparer henvendelser –Internt prosjektarbeid Møteinnkallinger og referater Statusrapporter, Informasjon Økonomi Prosjektdeltakere Arkiv n Løpende diskusjoner

19 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 19 Valg av verktøy (Baardslien et al. 2003)

20 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 20 Internasjonalt samarbeid n Tidssoner –Døgnrytme –Ulik sommertid n Kulturforskjeller –Ferier og fridager –Tone –Selveksponering –Forskjellig utdanningsbakgrunn n Begrepsforskjeller –Uttrykk kan ha forskjellig betydning. –Hva mener en inder når han sier ja? n Gi beskjed! –Også om manglende framgang

21 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 21 Internasjonalt samarbeid n Dette hjelper: –Fysisk møte i starten - teambygging –Oversikt over tidsforhold og ferier –Sette seg inn i andres kultur –Humor –Erfaring –Rundhet og tålmodighet –Felles interesser

22 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 22 Videokonferanse n Kan ikke erstatte møter n Har vært en skuffelse særlig på lange avstander –Ikke direkte kontakt på grunn av overføringstid n Teknikken kommer i veien. n Andre problemer…. –Se reklamesnutt for bærbar PC med videokonferanseutstyr Sony Vayo

23

24 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 24 E-post

25 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 25 Infrastruktur n Postkontor og e-postleser –Sending og mottak –SMTP, POP3 og IMAP n e-postadressen n Post med ugyldig adresse. –Bouncing

26 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 26 Nettikette for e-post n e-postproblemer –Mindre formell stil ->muntlig kommunikasjon –Mangler kroppsspråk –Flambering ikke uvanlig –Hva med konsekvensene? n Ta alt i beste mening n Tenk over om det du skriver kan misoppfattes n Tenk om igjen hvis du vil sende et skarpt svar. n Bruk mulighetene for å vise kroppsspråk

27 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 27 Nettikette for e-post II n Store vedlegg –Hva er problemet –Bruk pakking –Gjør tilgjengelig via nettside og vis dit n Virusfare –Ha et oppdatert anti-virusprogram n Mailinglister –Husk at det kan være svært mange lesere

28 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 28 Sikkerhetsproblemer ved e-post n Mulighet for å –snappe opp meldinger –endre innhold –forfalske avsender –nekte for å ha sendt meldingen n E-post kan inneholde virus n SPAM

29 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 29 e-postdemo I n Sende melding n CC og BCC n Adresseliste n Grupper og gruppesendinger n Mailing-liste n Svar n Videresend

30 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 30 e-postdemo II n Vedlegg –Pakking av vedlegg n Sikkerhet –Kryptering –Asymetriske nøkler Offentlig og privat nøkkel –Digitale sertifikater –Mulighet: Krypterte vedlegg Problem – hvordan overføre passordet?

31 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 31 e-postdemo III n Strukturering i mapper –Praktisk med hovedmappe med ubehandlet/behandlet-mapper n Filtre –Automatisk distribusjon –Automatisk sletting

32 Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 32 Eksamensoppgave n Hvorfor er e-post en av de mest benyttede nettjenester? n Hvilke muligheter gir e-postleseren deg til å effektivisere arbeidet med å håndtere e-post? n Hva er nettiketten for e-post ? n Hvilke sikkerhetsproblemer er forbundet med e-post og hva kan gjøres for å redusere problemene?


Laste ned ppt "Samarbeidsteknologi I In102 V2005 Ola Bø. Høgskolen i Molde in102 f-8 v2004 Ola Bø 2 Eksamensoppgave n Hvorfor er e-post en av de mest benyttede nettjenester?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google