Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Podcast i undervisningen. Hvilke muligheter eksisterer? Bent Kure Seniorrådgiver Universitetet I Oslo BE-post: Læring rett i lomma.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Podcast i undervisningen. Hvilke muligheter eksisterer? Bent Kure Seniorrådgiver Universitetet I Oslo BE-post: Læring rett i lomma."— Utskrift av presentasjonen:

1 Podcast i undervisningen. Hvilke muligheter eksisterer? Bent Kure Seniorrådgiver Universitetet I Oslo BE-post: Læring rett i lomma

2 Dette debattinnlegget blir kanskje tatt opp og podcastet Gjør det selv med eget webcamera og Camtasia Studio Ekstra knapper Slik vil det se ut

3 Bruk av IKT kan være så mangt Jeg vil i dag fokusere på: Podcast = Opptak, lagring, publisering og avspilling av forelesninger Opptak av - Lyd - Lyd og skjermbilde - Lyd, skjermbilde og video av foreleser integrert - Tradisjonelle videoopptak Om opptak av ordinære forelesninger Gjort enkelt og i stor målestokk Podcast som et ekstra læremiddel for de som ikke kan delta på en forelesning, for de som ønsker å repetere fagstoff eller de med en nedsatt funksjonsevne

4 Hvem er bremseklossen? Studentene? Lærerne? Ledelsen? Administrasjonen? IT-avdelingen?

5 Det er så enkelt Lydopptak med liten bærbar opptaker Lysopptak fra lydanlegget Høgskolen i Østfold: Lyd + skjermbilde UiO: Lyd - skjermbilde – video UiS: Helautomatiske opptak

6 Olympus: Liten, enkel og MP3

7

8 Høgskolen i Østfold Oslofjordalliansen Camtasia Relay installert på felles server Alle lærere og studenter har tilgang Åpne Power Point, trykk Record Lyd og skjermbilde lagres, komprimeres og publiseres automatisk

9 Opptak av lyd, skjermbilde og video av foreleser I Auditoriet: Åpne power point Klikk Record Hold forelesning Lagre Tilbake på kontoret Komprimere til ønsket format, lagre og publisere Camtasia Studio 7

10 Automatiske opptak i stor skala Lenke Lenke

11 Eksempel: Matematikkundervisning Maraton eller intervalltrening? Når har du behov for en dobbeltforelesning i matematisk analyse og når er det best med et rolig tempo til fordypning og høyere ordens læring? Kan løsningen være korte videoer? Høgskolen i Østfold Forkurs ved UiO MIT 100 mattekurs MIT video

12 Podcast av forelesninger Effektivt læremiddel eller sovepute for slappe studenter? Jeg har ingen tro på at teknologiske virkemidler vil gjøre undervisningen bedre. Bildet er sladdet da bruk av bildet ikke er avklart

13 Hva sier skeptikerne I Podcasting medfører merarbeid. Har ikke tid. Jeg vil føle meg mer hemmet hvis forelesningen blir tatt opp. Tar knekken på "the performance". Universitetet kan ta opp alle mine forelesninger og så gi meg sparken. Studentene mine vil kunne spre og selge forelesningene mine. Hvis studentene har språkproblemer, må de heller lære ordentlig norsk. Tidkrevende å avklare opphavsrett til bilder og figurer.

14 Hva sier skeptikerne II Hvis forelesningen blir åpen tilgjengelig kan alle se og høre det hvis jeg har sagt noe feil Man kan ikke lære av en podcast, man må være tilstede i forelesningen Det er alltid noe problemer med tekniske ting, virker ikke, kommer i gang sent... Redigering i etterkant tar tid Studentene vil ikke tørre å stille spørsmål/være aktiv i undervisningen Studentene vil droppe forelesninger og satse på skippertak like før eksamen

15 Motargument kan deles i 6 kategorier: 1.Feilinformert. Basert på misforståelse eller for lite kunnskap 2.Er engstelige, usikre, liker det ikke 3.Ovenfra og ned holdning 4.Tenker kun på seg selv 5.Forhold vi kan løse for dem

16 Hva studentene sier 1 Jeg tok et annen emne som krasjet, men kunne på grunn av podkasten allikevel gjennomføre studiet. Jeg liker podcast fordi det er vanskelig å få med seg hva foreleseren sier og mener før man har hørt på det samme flere ganger. Det var veldig nyttig å høre forelesningene igjen lenger ute i semesteret når jeg hadde jobbet mer med stoffet. Ja, det har uten tvil hjulpet meg, og ikke minst gjort studier tilgjengelig for meg med dysleksi.

17 Hva studentene sier 2 Jeg hørte på alle forelesingene på podcast som forberedelse for eksamen. Veldig veldig bra!!! Jeg bruker podcastene når jeg ikke rekker/greier å notere ned det jeg syntes er viktig Da jeg har fysisk arbeide ved siden av studiene var det glimrende å ha ipoden på øret mens jeg jobbet, samt under trening o.l Jeg hadde gjort det langt dårligere på eksamen uten podcaster.

18 Hva studentene sier 3 Bra oppfinnelse dette her! Synes det er veldig bra med podcasting Et utrolig bra tilbud! Det er UTROLIG PRAKTISK når man er travel! Podcast er gull. Det koster så lite men har et stort potensiale! Podcast er genialt! :) Bør gjøres med ALLE forelesninger

19 Begrunnelser for podcast av forelesninger Nytt og godt læremiddel for våre studenter Allmennformidling og populærvitenskaplig forskningsformidling Nettbaserte EVU-kurs Branding og profilering av institusjonen Økonomisk lønnsomt? Kan medføre nye undervisningsformer Begrunnelsen vil være med å bestemme kvalitetsnivået

20 Målgrupper Kommende studenter Studenter på det aktuelle emnet Alle studenter på institusjonen Alle norske studenter (Deling av læringsressurser) Voksne på EVU-kurs Allmennheten Politikere, beslutningstakere og næringsliv, samt utenlandske universitet og næringsliv (Profilering og branding) Målgruppen vil være med å bestemme kvalitetsnivået

21 Resultat fra en undersøkelse på UiO Studieåret 2009/2010 var det ca 900 studenter som deltok på forelesninger som ble podcastet. Alle ble tilsendt spørreskjema (Questback) og 34% svarte

22 1. Hvilke fag/emne, hvor forelesningen har blitt podcastet, har du tatt? 1Kulturhistorie 2Kunsthistorie 3Tannpleie 4Arkivkunnskap 5Klassisk retorikk 6Kristendom 7Sosiologi 8Juridiske emner (Torvund) 9Juridiske emner (Røsæg)

23 2. Har opptak av forelesninger medført at du kviet deg for å stille spørsmål på selve forelesningen? I stor gradNoen gradLiten gradIngen grad 77,6% 15,7% 5,8% 1%

24 3. Hvor mange av podcastene har du lyttet til? Alle eller nesten alle Mer enn halvparten NoenIngen 33% 24% 32% 12%

25 6. Hvorfor brukte du podcastene? (Sett et eller flere kryss for det som passer best for deg) 1Var fraværende pga sykdom 2Var fraværende pga jobb eller andre forhold 3For å repetere forlesningen kort tid etter 4Som repetisjon like før eksamen 5For bedre å forstå det som var vanskelig 6Norsk er ikke mitt morsmål, og jeg har derfor nytte av å høre forelesingen en gang til 7Jeg har behov for tilrettelagt undervisning 8Jeg lærer best ved å lytte 9Jeg bor så langt borte fra UiO, at jeg noen ganger valgte å heller lytte til podcastene. 70% 56% 32% 12% 2%3% 45% 41% 8%

26 8. Droppet du noen gang forelesningen FORDI DU VISSTE at du kunne høre podcastene etterpå? 77% 16% 3% 4% Nei, aldri av den grunn Ja, en eller to ganger Ja, tre eller fire ganger Ja, mer enn fire ganger

27 10. I hvilken grad har podcastene vært til nytte for deg? I stor grad Noen grad Mindre grad Ingen grad 61% 31% 7% 0,4%

28 Bedre enn forelesninger? Kan dette føre til nye pedagogiske modeller? Kan de Bildet er sladdet da bruk av bildet ikke er avklart

29 Spesielle grupper som har nytte av podcast Hørselshemmede Bevegelseshemmede Fremmedspråklige Dyslektikere Allergikere, de med psykiske vansker, Asbergere, ME- pasienter, ADHD Langtidssyke Omsorgspersoner Innsatte i fengsler Konsentrasjonsvansker Lærevansker Og i tillegg: Alle studenter

30 Kvalitetskriterier Hva skal vi forvente av en god podcast? Intro om hvem, hva, hvor og når. Kontekst! Faglig god Motiverende og engasjerende God struktur, kapitler og oversiktlig Index – hopp til rett sted Søkefunksjon Fører til meningsfull og effektiv læring Flere format: Kun lyd + Lyd og bilde Følge referansekatologen. Flere format God lyd God stemme Gode metadata Abonnementsordning (RSS) Bruker kun lovlig materiale Kostnadseffektiv Gjenbruk

31 Hvorfor podcast? Se podcastbokaSe podcastboka Universell utforming – Hjelpemiddel for mange. Fleksibelt m.h.p. tid og rom Repetisjon Noe er komplisert, vanskelig å forstå Ulike læringsstiler - noen er mer auditive enn andre Lytte sammen - diskutere Studentene forventer det – fleksibelt mhp tid og sted Profilere institusjonen (NTNU) Du blir bedre som lærer Gjenbruk og mer tid til kvalitetstid lærer-student Nettbaserte kurs/Etter- og videreutdanning

32 Podcasthåndboka

33 Fire hovedformer Opptak, lagring og avspilling av forelesninger (OLAF) Opptak kun av lyd (LYD) Eks. TFEks. TF Opptak av lyd som integreres med det som skjer på skjermen (LYD + SKJERMBILDE) Eks. Camtasia Eks. Camtasia Opptak av lyd, skjermbilde og video av den som foreleser. Eks. NUV seminarEks. NUV seminar Tradisjonelle videoopptak

34 Opptak med Camtasia Studio Hva kreves? PC (eller Mac) Mikrofon: Mygg m/ledning eller trådløs Camtasia Studio (ca. kr. 900,-). Webcamera for video av foreleser (kr ) Litt trening og hjelp Litt pågangsmot og entusiasme

35 Camtasia Lyd og skjermbilde (+video?) blir tatt opp KORT BRUKSANVISNING Camtasia er installert Ta på mikrofon mikrofon Kople til webkamera(Valgfritt) Åpne Power Point filen Record-knapp dukker opp i Power Point Klikk ”Record” Power Point går i visningsmodus All lyd og bilde blir nå tatt opp Lagre når du er ferdig Komprimer til rett format Publiser der du ønsker

36 Opptak med Camtasia Relay Hva kreves? Camtasia Relay installert på en server Camtasia Recorder Headset med mikrofon En datamaskin

37 Opptak av Power Point Når Camtasia Recorder er installert på din PC, vil du få en ekstra knapp i menyen i Power Point

38 Opptak av hele skjermen

39 Produksjonslinje for podcast

40 Innebygde fordeler FORELESNINGER Gitt tidspunkt Må møte opp Lærer styrer Lærer bestemmer hva som blir gjentatt Kan ikke stoppe for å notere Kan ikke diskutere med medstudenter PODCAST Når som helt Hvor som helt Student styrer Kan spole tilbake og lytte en gang til Stopp og noter når du vil Kan diskutere med medstudenter

41 Kan podcast føre til nye undervisnings- former og mer kvalitetstid lærer-student? Kvalitetstid med lærer Lese pensum Oppgave- løsning Forelesning Gruppe- arbeid

42 Kan podcast føre til nye undervisnings- former og mer kvalitetstid lærer-student? Kvalitetstid med lærer Lese pensum Oppgave- løsning Forelesning Gruppe- arbeid

43 Kan podcast føre til nye undervisnings- former og mer kvalitetstid lærer-student? Oppgave- løsning Gruppe- arbeid Kvalitetstid med lærer Lese pensum Lese pensum Oppgave- løsning Kvalitetstid med lærer Forelesning Podcast Gruppe- arbeid Forelesning

44 Takk for meg E-post: Tlf.:


Laste ned ppt "Podcast i undervisningen. Hvilke muligheter eksisterer? Bent Kure Seniorrådgiver Universitetet I Oslo BE-post: Læring rett i lomma."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google