Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ved Rådgiver Harald Åge Sæthre Nasjonalt realfagsseminar 2007 Soria Moria 29.- 31. mai 2007.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ved Rådgiver Harald Åge Sæthre Nasjonalt realfagsseminar 2007 Soria Moria 29.- 31. mai 2007."— Utskrift av presentasjonen:

1 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ved Rådgiver Harald Åge Sæthre Nasjonalt realfagsseminar 2007 Soria Moria mai 2007

2 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Hva mener dere om setningen: Realisten er en spesielt intelligent, lite sosial mann som allerede vet alt.

3 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

4 Realisten er en spesielt intelligent, lite sosial mann som allerede vet alt. Så lenge vi realister blir kalt intelligent kan vi tåle mye! Jeg tror vi dyrker dette bildet og derved bidrar til lavere rekruttering

5 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre  Prosjektleder fra 1999 ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen.  Prosjektet ser på hele studieløpet fra rekruttering, mottak og innholdet i studiet til ferdige kandidater. – Helhetlig læringsmiljø Utgangspunkt: Bedre rekruttering  Ledet før 1999 det daglige arbeidet med studieadministrasjon og studieinformasjon ved samme fakultetet.

6 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

7 - Økte søkertall etter 2000 (nedgang nasjonalt) Ikke mye mer kapasitet å gå på! Men varierer noe mellom fagene - Bedre gjennomføring på alle nivå Våren 2005: 489 årsenheter Våren 2001: 376 årsenheter - Bidrar positivt i vekttallsregnskapet for UiB

8 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Tilbake til bildet: Realisten er en spesielt intelligent, lite sosial mann som allerede vet alt.

9 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ursula Kessel Bekrefter at dette bildet eksisterer gjennom sin forskning

10 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ursula Kessel sier også at Flertallet av de unge ønsker ikke å bli oppfattet slik, eller være sammen med slike. Mange føler seg mer sosialt akseptert ved å ta avstand fra matematikk, naturfag og teknologi, selv om de kan finne realfagene interessante og overkommelige.

11 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Camilla Schreiner påviser tilsvarende oppfatninger blant norsk ungdom: Hun sier at spørsmålet ”hva skal du bli når du blir stor?” ikke gjelder så mye som ”hvem vil du være når du blir stor?”. Det er et spørsmål om identitet og hvem man identifiserer seg med sier hun

12 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Min påstand er at våre utdanninger dyrker eller selekterer ut denne gruppen av realister.

13 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Mens vi skyver fra oss denne gruppen

14 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Realfag har et maskulint image Jenter er redd for ikke å bli oppfattet som feminine dersom de velger realfag og teknologi

15 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Meteorologi Fra å være ett av de mest mannsdominerte til å bli det mest kvinnedominerte studiet blant nye studenter

16 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Disse nye dyktige jentene i meteorologi drømmer ikke om å bli en ny Siri Kalvig, men Siri har skapt et nytt bilde på hva som karakteriserer en meteorolog, og det er derfor blitt sosialt ”akseptabelt” å si at man studerer eller planlegger å studere meteorologi.

17 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Og til orientering; meteorologi er ett av de studiene som krever mest matematikk og fysikk av alle realfagsstudiene 20

18 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

19

20 Rekruttering Retensjon  Fornøyde studenter rekrutterer nye generasjoner av studenter, mens misfornøyde studenter gir oss et dårlig rykte

21 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Universitetsstudent Vitenskapelig ansatteFerdige kandidater Elever i videregående skole Elever i ungdomstrinnet Elever i barnetrinnet Barn i barnehage Rekruttering Retensjon

22 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

23 Det mest omfattende er gjort i USA: Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, 2nd Edition, Chicago: University of Chicago Press Pascarella, E., Terenzini, P. (1991). How College Affects Students: Findings and Insights from Twenty Years of Research, San Francisco, Jossey-Bass Inc. Astin, A.W. (1993). What Matters in College: Four Critical Years Revisited. San Francisco: Jossey-Bass.

24 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Tinto, V 1993 Leaving College – Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition side 114

25 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Første studieår Videre studier Studentens egne drivkrefter Ekstern påvirkning Familie Venner Organisasjoner Samfunn Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure

26 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, 2nd Edition, Chicago: University of Chicago Press

27 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Akademisk integrasjon Studentens egne drivkrefter Ekstern påvirkning Familie Venner Organisasjoner Samfunn Sosial integrasjon Første studieår Overgang Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure Sette krav - INFORMASJONSTILTAK - INVOLVERE ELDRE STUDENTER

28 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

29 Kjøreregel ved universiteter i USA: ”Det koster 3-4 ganger så mye å rekruttere en ny student som å beholde en eksisterende.”

30 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

31 Disse ble!

32 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Disse sluttet

33 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

34

35 Ensidig faglig fokus Liten ingen forståelse for å bruke ressurser på rammebetingelsene

36 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Forkunnskaper – Erfaring Mål Lojalitet Motivasjon Studentens egne drivkrefter Ekstern påvirkning Familie Venner Organisasjoner Samfunn Fritt etter Vincent Tinto’s longitudinal model of institutional departure Ensidig faglig fokus

37 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ikke misforstå Faglig kvalitet er avgjørende for god utdanning!

38 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre  Stor variasjon  Kommer og går  Sin undervisning - helhet?  Adm/Ped liten interesse / kunnskap?  Forskning rett - undervisning plikt

39 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

40 Helhetlig Historikk Oversikt over infrastruktur Tilrettelegge Koordinere mellom ulik undervisning Informere Ta i bruk nye IT- løsninger Følge opp studentassistenter Evaluere / Analyser osv

41 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre

42 La oss først og fremst bruke ressursene på interne tiltak (Gode fag og gode læringsmiljø) Det vil gi et større mangfold av realfagstudenter som trives og får til sine studier Slike realfagstudenter vil være våre beste markedsførere og det vil bli enklere å ”selge” studiene våre.

43 Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Universitetsstudent Vitenskapelig ansatteFerdige kandidater Elever i videregående skole Elever i ungdomstrinnet Elever i barnetrinnet Barn i barnehage Rekruttering Retensjon


Laste ned ppt "Ved Prosjektleder Harald Åge Sæthre Ved Rådgiver Harald Åge Sæthre Nasjonalt realfagsseminar 2007 Soria Moria 29.- 31. mai 2007."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google